Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med at laptopen går i svart


Anbefalte innlegg

Har fått seriøse problemer med laptopen de siste dagene, plutselig en kveld gikk den i svart og nektet å starte igjen. Den ga fra seg fire høye pip - fant ut at det kunne være minnet, noe jeg fikk fikset etter å ta ut den ene brikken og mikse litt, så funket den tilsynelatende helt fint igjen - til tross for treghet.

 

Men i dag skrudde den seg plutselig av igjen, gikk plutselig i svart, nektet å skru seg på igjen på en stund. Da den skrudde seg på igjen ga den fra seg to korte høye pip og kom opp med en svart skjerm hvor det så ut til at alt var greit - det jeg la merke til var bios overshadowed, høres skummelt ut. Det stod også noe om et POST problem da jeg googlet de to pipene, men jeg er usikker på hvilken bios jeg kjører siden jeg ikke en gang husker hvilken produsent som har laget laptopen. Jeg fikk startet pcn på nytt og den fungerte fint (bortsett fra datoen), men regner med at dette kommet til å gjenta seg.

 

Jeg kjører XP home ed på en snart syv år gammel laptop som skal byttes på sensommeren, men skulle gjerne holdt den i live fram til det. Har ikke installert noe spesielt i det siste, jeg kjørte et eller annet windows program som fikset cd/dvd-rom'en så den kunne lese cd'er for en drøy uke siden.

 

Jeg kan også legge til at jeg mistenker at strømforskyningen min kan ha noe med dette å gjøre, siden den ikke ser ut til å levere stabil strømtilførsel (ingen av de uorginale pluggene passer perfekt, og faller lett ut), batteriet lades aldri fullt uansett hvor lenge pluggen sitter i, selv i dvalemodus.

 

En siste issue som har hendt av og til de siste månedene er også at den blir hengende på førstebildet over lengre tid, der man kan velge BIOS eller oppstartsalternativer, men har omsider startet greit - med unntak av dato/år som har blitt satt ti år tilbake.

 

Forslag til hva som kan gjøres? Hva som kan være feil? Eller er alt håp ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er ikkje da standar probleme mangen har med laptop at den blir for varm og slår seg av? Du skreiv at det tok litt tid før den slo seg på igjen etter den gjekk av så kan hende den måtte kjøle seg ned og.

Men di pipene du hører skal jo indikere kor problemet oppstår, eg har ikkje sotte meg inn i da så har ingen aning om ka di betyr men du skal finne svare på det en eller annen plass. :hrm:

Men har du byttet deler eller installert noen programmer/oppdateringer før problemet oppstod? :)

Lenke til kommentar

Hm, det kan ha vært varme når jeg tenker meg om. Jeg var en tur inne i maskinen og sjekket etter løse ledninger, og plukket ut en flott hybelkanin fra luftveiene.

 

Den har fungert som før den siste tiden nå, satte inn en ny minnebrikke i erstatning for den gamle, og lar den kun stå helst stille på et bord for å sikre stabil strøm. Satser på at den holder seg et par måneder til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...