Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 2, 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Hva tror dere vi skal komme fram til på første punktet i forbredelsesdelen?

 

Hvilken posisjon organisasjonen har i markedet blant andre organisasjoner (markedsleder)?

 

og/eller hvilken oppfattning/posisjon DNT har i vår bevisthet? Hvordan de posisjonerer seg (merkevaren/merkekjennskap?) (altså DNT-ungs posisjon i markedet blandt forbrukerene)

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, ennå en som skal opp i markedsføring og ledelse her! :thumbup:

 

Ser det er mye snakk om konkurrenter her og lurer litt på hvordan dere ville a formulert en konkurrentbeskrivelse? Personlig tror jeg det lureste må være å dele konkurrentene inn i tre omtrent slik:

 

Samfunnsøkonomiske konkurenter - Speider, Røde Kors, naturvernere og andre som må kjempe om veldedige donasjoner og penger som støtte med DNT.

 

Segmentskonkurrenter - Andre direkte konkurrenter som også driver med turer i Norge, aktivitetssentere som driver med klatring, padling, basecamping ol.

 

Konkurrenter utenfor segmentet - De som tilbyr helt andre typer tidsbruk i form av ferier, spa, jakt eller annet, i hovedsak utenfor Norge. (Også lignende typer aktiviteter i utlandet).

 

Hva tenker dere om en slik inndeling? Føler det blir alt for snevert å bare svøpe alle Turistforeningens konkurrenter inn i en stor epinglé. På en annen side føler jeg også at dette er litt feil i og med at Turistforeningen jobber utenfor Norge også...

 

Lurer også litt på hva dere føler i forhold til merkeelementene? Sliter noe når det kommer til det estetiske ved selve produktet, da det ikke virker som om hyttene er designet etter noen felles trekk. Vurdere å kutte deler av hjulet her, men det er kanskje litt dumt?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har også komme opp i MKF2.

 

Lurte på om man gjør en konkurranseanalyse eller en swot analyse når man skal besvare bedriftens posisjon i markedet.

 

Og hva gjelder det når det står helt øverst at vi skal sette oss inn i DNT-ungs arbeidsbetingelser.

 

Hadde vært gull om noen kunne svare meg på dette.

Lenke til kommentar

Har funnet et dokument på DNT sine nettsider som blant annet omhandler visjon og videre utvikling; http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1221. Leste også på nettsidene at DNT og DNT ung deler blant annet visjon og samarbeidspartnere i hovedsak.

 

Tenker folk flest å lage SWOT analyse?

 

Flott!

Jeg vet ikke med andre, men hele klassen vår har fått beskjed av to lærere at det vil være lurt å lage SWOT. Og at de kapitlene vi bør fokusere mest på i bok 2 er:

 

Kap 2: Videreutvikling

Kap 3: Arbeidsbetingelser

Kap 6: Posisjonering, videreutvikling

Kap 6,7,8 og 9: Konkurransemidlene

Kap 11, 12: Menneskelige ressurser

Kap 13: Posisjonering mennesket

 

Kom gjerne med det dere tror er viktigst!

Lenke til kommentar

Har funnet et dokument på DNT sine nettsider som blant annet omhandler visjon og videre utvikling; http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1221. Leste også på nettsidene at DNT og DNT ung deler blant annet visjon og samarbeidspartnere i hovedsak.

 

Tenker folk flest å lage SWOT analyse?

 

Flott!

Jeg vet ikke med andre, men hele klassen vår har fått beskjed av to lærere at det vil være lurt å lage SWOT. Og at de kapitlene vi bør fokusere mest på i bok 2 er:

 

Kap 2: Videreutvikling

Kap 3: Arbeidsbetingelser

Kap 6: Posisjonering, videreutvikling

Kap 6,7,8 og 9: Konkurransemidlene

Kap 11, 12: Menneskelige ressurser

Kap 13: Posisjonering mennesket

 

Kom gjerne med det dere tror er viktigst!

 

ok herlig! Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg skal lese på da dette faget ikke er min sterkeste side, men tusen takk for hjelp med kapitler!! Ble faktisk mye klokere av dette :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...