Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i markedsføring og ledelse 2, 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ahh jeg må lese litt til med det! kommer med seriøse innspill når jeg vet mer!!

 

men det jeg lurer på! er om man skal bruke portfolioanalysen eller SWOT analysen?

i og med at de har stor markedsandel i et marked i sterk vekst

 

 

Jeg regner med at vi skal bruke SWOT-analyse :) den andre har ikke jeg hørt noe om...

Lenke til kommentar

En annen ting jeg tenker også med tanke på det første punktet er å ta for seg ett par av de største konkurrentene. Vår lærer mener at Røde Kors Ungdom og Natur og Ungdom kan regnes som konkurrenter, men handler ikke disse mer om naturvern? Noen med noe innspill? Jeg finner hvertfall Speiderforeningen som en stor konkurrent, og har funnet litt informasjon om de. Hvilke andre kan regnes som store konkurrenter?

Lenke til kommentar

idavin99, du er til stor hjelp her. setter pris på det.

 

Er det noen som har funnet ut av posisjon i markedet? og videre utvikling?

Læreren vår sa vi kunne lese litt om det i kap.2

 

 

 

I kapittel 2, 6 og 13 i Markedsføring og Ledelse 2 kan man lese om videre utvikling og posisjonering! :)

 

Thanks, skal ta en titt etter en pause ^^

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Jeg kom også opp i mf eksamen.

 

Fikk noen råd av læreren min om hva jeg burde øve på.

Han sa det var lurt å lage en liten SWOT-analyse for å få en god oversikt over DNT-ung. Angående punktet posisjon i markedet, mente han at ekspansjonsmatrisen var aktuell. MEN, kan noen hjelpe meg med hva en ekspansjonsmatrise går ut på???

 

Viktig å tenke på er også å finne riktige fakta, nye trender (folk søker ikke lenger vanlige sydenferier, men er opptatte av opplevelser og utfordringer, noe som er perfekt for DNT-ung), den historiske utviklingen i DNT, avisartikler.

 

Punktet "bruk av menneskelige ressurser" handler om bruk av medarbeidere. Altså går dette punktet ut på ledelse og personalpolitikk. Hvordan kan DNT-ung utvikle kompetansen til sine medarbeidere osv.

 

Punktet "videre utvikling" handler om utviklingen av de 4 p'ene ( tar ikke med den siste, da denne ikke er viktig). Pris, Produkt, Plass og Påvirkning.

 

Punktet "bruk av konkurransemidler" er en videre utvikling av de 4 p'ene.

 

I punktet "posisjon i markedet" kan man sette opp et posisjonskart og en ekspansjonsmatrise.

 

Håper dette hjelper litt :-)

Lenke til kommentar

Anbefaler alle til å følge DNT UNG på facebook siden de legger ut til tips til eksamen nå. Gå også inn på linkene under som de selv har lagt ut, noen direkte for å hjelpe oss som kom opp:

 

http://www.dntung.no/bergen/article.php?ar_id=28349&fo_id=159

 

http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=2749#norsktipping

 

http://www.dntung.no/article.php?ar_id=28347&fo_id=20

Lenke til kommentar

En annen ting jeg tenker også med tanke på det første punktet er å ta for seg ett par av de største konkurrentene. Vår lærer mener at Røde Kors Ungdom og Natur og Ungdom kan regnes som konkurrenter, men handler ikke disse mer om naturvern? Noen med noe innspill? Jeg finner hvertfall Speiderforeningen som en stor konkurrent, og har funnet litt informasjon om de. Hvilke andre kan regnes som store konkurrenter?

 

Selv om Røde kors Ungdom, Natur og Ungdom og Speiderne ikke er helt det samme som DNT ung så er de en konkurrent i den måte at de alle konkurrerer om fritiden til ungdommene. Ungdommer har som regel flere interresser og jeg tviler på at alle de som er medlem av DNT ung er opptatt av den foreninga 24/7. Jeg har iallefall opplevd at flere ting jeg har hatt lyst til har krasjet samme helg, ting som er helt forskjellig fra hverandre, men samtidig noe jeg har interresse for. DNT ung må med andre ord konkurrere om fritiden til ungdommer. Både med de overnevnte organisasjonene, men også idrettslag, hytteturer, familieselskap osv. Alt som vi vier fritiden vår til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...