Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Sosialkunnskap eksamen våren 2011


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er som regel to oppgaver der oppgave nr. 2 blir mest vektlagt. Altså oppgave 2 skal være lengst i de fleste tilfeller. Det med statistikk er jeg selv usikker på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med statistikk? Kan man kopiere inn slikt i teksten for å vise f.eks hvor mange eldre som er i arbeid i en viss aldersgruppe hvis man i tillegg kommenterer? Eller må dette legges ved som vedlegg eller kilder?

 

Du kan kopiere inn en figur hvis du leser av statistikken. Eller du kan sitere kilden din. Oppgi da hva du gjør.

Skrevet

Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette.

 

Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde?

 

Det første som står over begge oppgavene du får er at du skal svare på begge. Det har ingenting å si hvor langt du skriver på hver oppgave, men oppgave 2 er som regel en større utfordring. Man ser selvfølgelig gjennom hele eksamen før man begynner å jobbe så da ser du hva som er en utfordring og du kan velge å begynne med det som er enklest. Det står i hver oppgavetekst om du skal drøfte, gjøre greie for, forklare osv. Det har vært en drøfteoppgave på eksamen siden 2008, så det kommer i år og. Et utsagn eller en problemstilling man skal drøfte som betyr at man skal ha for og mot. Det er veldig enkelt å bli sittende å argumentere for en side av saken. Oppgave 2 er som regel drøfteoppgaven.

Skrevet

Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette.

 

Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde?

 

Det første som står over begge oppgavene du får er at du skal svare på begge. Det har ingenting å si hvor langt du skriver på hver oppgave, men oppgave 2 er som regel en større utfordring. Man ser selvfølgelig gjennom hele eksamen før man begynner å jobbe så da ser du hva som er en utfordring og du kan velge å begynne med det som er enklest. Det står i hver oppgavetekst om du skal drøfte, gjøre greie for, forklare osv. Det har vært en drøfteoppgave på eksamen siden 2008, så det kommer i år og. Et utsagn eller en problemstilling man skal drøfte som betyr at man skal ha for og mot. Det er veldig enkelt å bli sittende å argumentere for en side av saken. Oppgave 2 er som regel drøfteoppgaven.

 

 

Hva me statistikk?

Skrevet

Jeg ville tro at man kan lime inn statistikker, men at du må oppgi fullstendig nettadresse hvor du fant den, når du fant den osv.

Skrevet

Med mindre det står veldig at det er to oppgaver (merket oppgave 1 og oppgave 2) så skal det skrives som en oppgave. Men dette vil komme fram av teksten.

 

Statistikk er greit å ha med, men husk kilder. Jeg vet ikke hvordan det er med å lime inn bilder (grafer osv) i teksten.

 

Ang hvordan oppgaven skal skrives:

* Innledning

* Hoveddel / drøftedel

* Konklusjon

post-223120-0-73545800-1307093873_thumb.jpg

Skrevet

Hvordan er det med statistikk? Kan man kopiere inn slikt i teksten for å vise f.eks hvor mange eldre som er i arbeid i en viss aldersgruppe hvis man i tillegg kommenterer? Eller må dette legges ved som vedlegg eller kilder?

 

Her er en link som kanskje kan være nyttig i forhold til statistikk.

http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2006-03-28-01.html :)

 

 

Du kan bruka kjedler som t.d. tekst eller grafar i oppgava, men det er viktig at du oppgjer kjelder (link til sida du har henta informasjonen fra, evt. forfattar, når du lasta ned informasjonen) :)

Skrevet

Regner med at man skriver kildeliste som vanlig? Skal man også evaluere kildene? Noen som har noen kilder på eldre sin deltakelse i samfunnet? Mye å finne om arbeid, men ikke like enkelt å finne noe om samfunnet.

Skrevet

Jeg er privatist og jeg skjønner ikke helt dette med at det er to oppgaver. Skal man skrive like mye på hver oppgave? Skal man lage en drøftingstekst til begge oppgavene? Fint hvis noen kunne svare på dette.

 

Er privatist selv, og veldig usikker på det samme. Fint om noen kan svare:) Også på dette me statisitikk, igjen.. Kan man bruke det i selve teksten eller skal det legges med som vedlegg eller kilde?

Du bør nok ikke lime inn bilder av statestikk etc, men du bør refferere til det typ med en fotnote :) om du limer inn stuff vil bare sensor tro at enten du ikke kan tolke det selv eller at du prøve å få det til å se lengre ut :) i sensor sine øyner er du 18 år gammel :)

Skrevet

Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66. Dette er elendig! Mye av grunnen til dette er at de som tar eksamen i dette er vgs elever på 18 år og ikke klarer å forholde seg faglig til det som står i boken. Dette er et veldig teoretisk fag hvor man ikke skal synse eller komme med egne meninger. Her skal det drøftes faglig ved hjelp av teorier.

 

Aktuelle teorier til vår eksamen er jo Hombuger Erikson og Maslow. Når man bruker Eriksons teori om de åtte livsfasene og tilhørende kriser, så skal man ikke fortelle om alle åtte, men kun den som er aktuell.

Maslow er aktuell med alle stegene i pyramiden, men spesielt d to øverste.

 

Vis gjerne til kilder i teksten. Kan settes som fotnotesystem eller som "blabla (ssb 2010)".

 

@ Piamari: en tidligere i denne diskusjonen la ut denne linken: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Diskriminering/Diskrimineringslovutvalget/Solem.pdf

Skrevet

Snittet på landsbasis i dette faget er 2,66. Dette er elendig! Mye av grunnen til dette er at de som tar eksamen i dette er vgs elever på 18 år og ikke klarer å forholde seg faglig til det som står i boken. Dette er et veldig teoretisk fag hvor man ikke skal synse eller komme med egne meninger. Her skal det drøftes faglig ved hjelp av teorier.

 

Aktuelle teorier til vår eksamen er jo Hombuger Erikson og Maslow. Når man bruker Eriksons teori om de åtte livsfasene og tilhørende kriser, så skal man ikke fortelle om alle åtte, men kun den som er aktuell.

Maslow er aktuell med alle stegene i pyramiden, men spesielt d to øverste.

 

Vis gjerne til kilder i teksten. Kan settes som fotnotesystem eller som "blabla (ssb 2010)".

 

@ Piamari: en tidligere i denne diskusjonen la ut denne linken: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Diskriminering/Diskrimineringslovutvalget/Solem.pdf

 

 

Det var jeg som la ut den linken, så lurte egentlig på om noen hadde noe annet

Skrevet

Ang. bruken av kjelder: Me har fått beskjed av læraren at det er ein stor fordel å visa til kjelder i teksten, dvs at det er betre å skriva ut i frå kjelda og referera direkte til kjelda du har brukt, enn og berre skriva info ut i frå kjelda. Veit ikkje heilt korleis dette er på landsbasis, men me har fått beskjed om at det er ein stor fordel å gjere slik, fordi du viser at du har sett deg inn i kjeldene og har god innsikt i stoffet.

Skrevet

Har noen eksempler på en drøftningsoppgave? Trenger ikke være samme tema som vi holder på med her..

 

 

mener du et svar på en drøftingsoppgave eller en drøftingsoppgave?

Skrevet

Har noen eksempler på en drøftningsoppgave? Trenger ikke være samme tema som vi holder på med her..

 

 

mener du et svar på en drøftingsoppgave eller en drøftingsoppgave?

Et svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...