Gå til innhold

Noen Spørsmål til C++


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve meg litt med programmering i C++ og lurer på noen ting som jeg håpet noen kunne svare på!!

 

1. Hvilken sammenheng er det mellom C++ og DirectX?, skal man lage grafikk i DirectX og programmere det i C++ eller er DirectX et eget programmeringsspråk og har null og niks å gjøre med C++?

 

2. Jeg har en kompilator som lager dos programmer, så er det Visual C++

kompilatoren som må brukes for å opprette programmer i Windows eller?

 

3. Noen som vet hva Visual C++ koster og hvor man får tak i den og anbefales det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvilken sammenheng er det mellom C++ og DirectX?, skal man lage grafikk i DirectX og programmere det i C++ eller er DirectX et eget programmeringsspråk og har null og niks å gjøre med C++?  

C++ er programmeringsspråket og DirectX er et bibliotek som du kan bruke C++ til å kode imot. Dvs. at du kan bruke C++ til å utnytte objekter og funksjoner i DirectX. Du kan også bruke Visual Basic eller C# hvis du skulle ønske det, men C++ er nok det best egnede.

 

2. Jeg har en kompilator som lager dos programmer, så er det Visual C++  

kompilatoren som må brukes for å opprette programmer i Windows eller?

Du må ha en kompilator med Windowsheaderne for å lage Windowsprogrammer. De fleste kompilatorene til Windows har dette (Visual, Borland, DevC++ ....)

 

Noen som vet hva Visual C++ koster og hvor man får tak i den og anbefales det?

Den siste versjonen av Visual C++ (.NET 2003 eller versjon 7.1) er meget bra, og er etter min mening det beste alternativet til Windows. Du kan kjøpe det hos stort sett alle som forhandler Microsoft programvare og skal koste i underkant av tusenlappen (99$ fra Amazon for kun C++, hvis du skal ha hele pakka må du nok ut med en del mer). Ellers er det verdt å merke seg at det finnes egne studentlisenser....

Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med Borland på dette området, men jeg regner med at det er mulig.

 

Men personlig ville jeg gått for Dev-C++ hvis jeg ikke skulle bruke penger på Visual C++. Kompilatoren er dessuten tettere C++ standarden enn Borland. Du får også et enkelt GUI som er greit å ha.

 

Last ned Dev-C++ her: http://www.bloodshed.net/

 

For å lage DirectX applikasjoner må du laste ned en seperat DirectX pakke for Dev-C++. Den kan du finne blant annet her:

 

http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay...Jeg lastet ned Dev-C++ istedet. Ser ut som det blir en god stund til jeg kan prøve meg på DirectX Applikasjoner.... Sett litt på kode og synes programmering ser veldig komplisert ut, så har fått kjøpt meg noen bøker om C++ og starter fra begynnelsen. Men tenkte og fortsette spørsmålene mine her istedet for å starte en ny tråd...

 

Javel det jeg lurer på denne gangen er hvordan jeg skal lese fra en tekstfil.. Fant et eksempel på internett som jeg følger der man først lager

fil pekeren som skal åpne og lese fra fila:

 

ifstream fin;

 

senere brukes fin i en funksjon

 

void Info(ifstream &fin)

 

her setter de vistnok filpekeren tilbake til starten ved å bruke

 

fin.seekg(NULL,ios::beg);

fin.clear();

 

problemet er bare at når jeg prøver å kompilere dette i Dev-C++ så får jeg masse feilmeldinger som

 

no match for std::basic_ifstream<char og

aggregate std::ifstream fin' has incomplete type and cannot be defined

 

Noen som vet hva det kan komme av og hvordan jeg kan rette opp feilen?

programmet(det jeg følger) er vist kompilert i Visual C++ hvis det kan ha noe å si....

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Høres fornuftig ut at du prioriterer litt basiskunnskaper før du kaster deg ut i DirectX/OpenGL verden. Det kan tross alt være ganske så komplisert.

 

Tilbake til spørsmålet ditt. Jeg tipper at du har glemt å inkludere <ifstream> headeren. Da vil det nok fungere. Ellers kan du bruke koden under, som vil lese en hel tekstfil og skrive den ut på skjermen:

 


#include <iostream>

#include <fstream>

#include <string>



int main(int argc, char *argv[])

{

std::ifstream	infile("test.txt");

std::string  str;

   

if(infile)

{

 while(std::getline(infile, str) )

 {

 	std::cout << str << std::endl;

 }

}

   

system("PAUSE");	

return 0;

}

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg tittet ikke, kbm, men jeg tipper han aldri vil klare å bruke den skikkelig uten å kunne API-en den er laget med skikkelig.

 

Jeg starter nettopp med DirectX nå, etter å ha holdt på med C++ en stund. Men tror faktisk at jeg går litt tilbake igjen til C++, eller programmerer litt vinduer først. Det er rimelig komplisert, og du bør kunne det meste skikkelig (sånn som pekere) skikkelig før du beveger deg ut på tynn-isen.

 

Kan uansett ikke vente til jeg får taket, og kan i samme slengen ønske deg lykke til. :)

Lenke til kommentar

Wild Tangent kommer med ferdig oppsett for de forskjellige progarmmeringsspråkene(c++, java, Delphi osv.) så det å komme i gang med å bruke det er ikke noe problem. API kallene som grafikkmotoren består av, er godt forklart i hjelpefilen som følger med pakken. Dessuten er det gode tutorials der(desverre de fleste på javascript), spesielt for det å komme i gang. I tillegg har de et forum som er veldig greit å benytte seg av spesielt når man er "grønn". Har funnet ut at det er mange personer der som har startet med programmering i forbindelse med denne grafikkmotoren og som har klart å lage enkle spill uten alt for store problemer. Denne grafikkmotoren er ikke halvparten så komplisert å bruke som feks. DirectX eller Open GL.

 

Når en først jeg først er inne på Open Gl programmering, er det noen som vet om gode bøker om emnet?

 

Setter stor pris på om det var noen som kunne tipse meg om noen slike bøker. Har lite erfaring med Open Gl fra før, så bøkene må ikke være for eksperter.

Lenke til kommentar

En bør uansett ha en brukbar kjennskap til språket man bruker (her C++). Du vil garantert støte på "uforklarlige" feil hvis du ikke kjenner språket. Kanskje spesielt med C++ som kan være farlig hvis man ikke vet hva man driver med (men ofte sikrere hvis man vet hva man driver med).

 

Det er ikke så vanskelig å rippe kode fra noen eksempler og kanskje få fram noe småfancy på skjermen. Men med en gang du skal lage noe selv blir saken en helt annen. Du må huske at et spill består av mye mer enn selve grafikken.

 

Det finnes også mange andre lignende alternativer enn Wild Tangent. Såvidt meg bekjent er Wild Tangent primært laget for bruk på web, og skal du bruke C++ er jeg overbevist om at det finnes mange bedre alternativer. Crystal Space (http://crystal.sourceforge.net/drupa) kan være en av dem.[/i]

Lenke til kommentar
Wild Tangent kommer med ferdig oppsett for de forskjellige progarmmeringsspråkene(c++, java, Delphi osv.) så det å komme i gang med å bruke det er ikke noe problem. API kallene som grafikkmotoren består av, er godt forklart i hjelpefilen som følger med pakken. Dessuten er det gode tutorials der(desverre de fleste på javascript), spesielt for det å komme i gang. I tillegg har de et forum som er veldig greit å benytte seg av spesielt når man er "grønn". Har funnet ut at det er mange personer der som har startet med programmering i forbindelse med denne grafikkmotoren og som har klart å lage enkle spill uten alt for store problemer. Denne grafikkmotoren er ikke halvparten så komplisert å bruke som feks. DirectX eller Open GL.

 

Når en først jeg først er inne på Open Gl programmering, er det noen som vet om gode bøker om emnet?

 

Setter stor pris på om det var noen som kunne tipse meg om noen slike bøker. Har lite erfaring med Open Gl fra før, så bøkene må ikke være for eksperter.

 

Vet ikke om noen bøker men denne siden inneholder mange (gode, tror jeg) tutorials og info http://nehe.gamedev.net

Lenke til kommentar

nehe sin side er absolutt å anbefale.

 

Selv om koden i tutorialene ikke er skrevet i oop, er det ganske lett å følge med på hva og hvordan man gjør ting i opengl.

 

glut er også et alternativ. (plattformuavhengig..)

 

Uansett, og dette gjelder båder for dx og opengl. Lag deg en basecode som du bruker om igjen og bare include disse senere. (rutiner for å sette opp hovedvinduet, resize.. callback funksjoner etc).. Så blir det nesten som å skrive kode rett inn i main igjen ;)

 

(det ligger ferdig basecode på nehe sine sider for enkel opengl). Forøvrig har du et forum der med utrolig sleipe folk som har koda opengl i mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...