Gå til innhold

Trenger hjelp til å lære meg cnc programmering :)


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal etter sommeren endelig ut i lære,og da som cnc operatør. Problemet er at jeg skjønner meg heller lite på programmeringen. Noen som kan skrive litt basic, og gjerne gi et eksempel på et program :)

 

Jeg er veldig motivert for å lære dette, og vil jo at arbeidsgiver skal være fornøyd !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg skal etter sommeren endelig ut i lære,og da som cnc operatør. Problemet er at jeg skjønner meg heller lite på programmeringen. Noen som kan skrive litt basic, og gjerne gi et eksempel på et program :)

 

Jeg er veldig motivert for å lære dette, og vil jo at arbeidsgiver skal være fornøyd !!

 

hvor mye kan du?

 

Hva lurer du på?

 

Vil du jeg skal skrive et helt program ned for deg??

 

Litt vanskelig og forklare uten og vite hvor du står..

Lenke til kommentar

Heisann, jeg kan vel egentlig ingenting, utenom x,y,z og vet hva t står for. Jeg kunne gjerne trengt et eksempel på et enkelt program for meg,om du gidder. Og gjerne forklare hva de forskjellige funksjonene betyr. x= fram og tilbake ? z= høyre og venstre? y= opp og ned ?

Lenke til kommentar

Heisann, jeg kan vel egentlig ingenting, utenom x,y,z og vet hva t står for. Jeg kunne gjerne trengt et eksempel på et enkelt program for meg,om du gidder. Og gjerne forklare hva de forskjellige funksjonene betyr. x= fram og tilbake ? z= høyre og venstre? y= opp og ned ?

 

 

Det spørs jo hva slags maskin du skal stå i.

Men som regel er z inn og ut av delen, y opp og ned og x sideveis forflytning.

Så har du 4 akse og 5 akse.

 

Er det en fresemaskin eller dreiemaskin du skal stå i?

Hva slags styring er det fanuc, siemens?

Hva skal du lage/ hva slags emner skal du maskinere i? Stål, aluminium, titan, rustfritt??

Lenke til kommentar

All CNC-programmering tar utgangspunkt i G90/G91 absolutt eller inkrementell målgivning.. Hvordan er du her mtp det? Er du kjent med dette?

 

Det er jeg ikke kjent med nei :p

 

Heisann, jeg kan vel egentlig ingenting, utenom x,y,z og vet hva t står for. Jeg kunne gjerne trengt et eksempel på et enkelt program for meg,om du gidder. Og gjerne forklare hva de forskjellige funksjonene betyr. x= fram og tilbake ? z= høyre og venstre? y= opp og ned ?

 

 

Det spørs jo hva slags maskin du skal stå i.

Men som regel er z inn og ut av delen, y opp og ned og x sideveis forflytning.

Så har du 4 akse og 5 akse.

 

Er det en fresemaskin eller dreiemaskin du skal stå i?

Hva slags styring er det fanuc, siemens?

Hva skal du lage/ hva slags emner skal du maskinere i? Stål, aluminium, titan, rustfritt??

 

Jeg kommer til å stå mest i dreiebenk, men vi har jo fleroperasjonsbenker også. Det er så varierte oppgaver, at vi varierer i materialtype hver dag. Sjelden vi serieproduserer noe.

Lenke til kommentar

Altså, G90 og G91 sier noe om hvordan du målgir. Nå husker ikke jeg hva som var hva her.. Men den ene målgivningen tar utgangspunkt i ett og samme punkt. Mens det andre tar utgangspunkt i hvor du faktisk er etter forrige bevegelse.

 

Det vil si:

Målgivning

------------>

----------------------->

----------------------------------->

----------------------------------------------->

 

Eller

-------------> --------------> -------------> ------------>

 

Hvis du skjønner tegningen her..

 

BTW; Hvorfor i huleste har dere CNC-benker hvis dere ikke masseproduserer? Det er jo kjappere å stå i en vanlig dreiebenk!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

så ikke at det var kommet svar engang. Men hvis jeg forstår deg rett handler det om inkrementell og... Nå husker ikke jeg det andre navnet. For å svare på spørsmålet ditt; vi lager deler med ekstremt nøyaktige toleranser. Ikke like lett å få til i manuell.

Endret av mosle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...