Gå til innhold

[Løst] Mail sendt via Outlook og IMAP gir annen avsenderadresse i SMTP-loggen enn via webmail


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med en litt snodig ting. Jeg har en exchange 2003 server med siste service pack og patching (kjører på en stand alone SBS 2003).

 

Når jeg sender mail via webmail så logges rett fra-adresse på SMTP-loggen ([email protected]).

Når jeg sender via Outlook 2010 over IMAP så ser jeg en annen fra-adresse i SMTP-loggen (et subdomene blir lagt på). Hva kan dette skyldes?

 

Se under

 

Outlook:

2011-04-18 14:53:47 85.XX.XXX.XX OutboundConnectionCommand SMTPSVC1 FT-EXCHANGE - 25 MAIL - FROM:<fornavn@MAIL.mittdomene.no> 0 0 4 0 94 SMTP - - - -

 

Webmail:

2011-03-29 12:46:48 129.X.XXX.XXX OutboundConnectionCommIKand SMTPSVC1 FT-EXCHANGE - 25 MAIL - FROM:<[email protected]>+SIZE=5898 0 0 4 0 2531 SMTP - - - -

 

Takker for svar.

 

PS adressen til smtp-serveren er mail.mittdomene.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lagt inn [email protected] som bruker i Outlook? i så fall kan du endre denne til [email protected].

 

Ellers kan du prøve å konfigurere mail-serveren slik at mailboksene blir opprettet under mittdomene.no i stedet for mail.mittdomene.no dersom dette lar seg gjøre. Serveren vil jo fortsatt hete mail.mittdomene.no i DNS-oppføringen.

 

Hei, jeg fant feilen (tror jeg) - det er ihvertfall rettet nå. Jeg hadde satt mail.mittdomene.no som masquerade domain under SMTP, og mail.mittdomene.no under FQDN. Jeg endre masquerade til mittdomene.no, restartet og det virket.

 

Det eneste jeg undres over er at da jeg sendte via webmail så stod [email protected] som avsender (som er jo rett) Det var kun IMAP som hadde feil. Begge bruker vel samme SMTP-connector?

Lenke til kommentar

De skal forsåvidt det, men jeg opplevde det samme på min mailserver (CentOS server med horde webmail) og der var det webmailen som overstyrte selve mailserveren. I exchange sitt tilfelle er jeg neimen ikke sikker, men det kan være fordi webmailen ikke kobler til exchange-serveren med IMAP og at det finnes en forskjell der?

 

Exchange er ikke helt mitt felt, men tenkte jeg skulle prøve å mimre litt tilbake i de dager jeg brukte det selv.

 

Feilen du rettet hørtes i hvertfall logisk ut sammenlignet med mitt oppsett der det var noe ala samme løsning som hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...