Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet støtdempere foran - Bilen ble alt for høy!


Anbefalte innlegg

Sitter med et stort problem og håper på svar. Byttet støtdempere foran i dag (Sachs gassdempere) og nye fjærer. Problemet er at bilen ble alt for høy. Har sjekket med butikken jeg kjøpte de i og det skal være riktig dempere og fjærer. Hva kommer dette av??? Frustrert! :( .

 

Litt støtdemper historie på denne bilen: I 2006 byttet jeg alle dempere og fjærer (Monroe kjøpt hos Mekonomen). Da ble bilen også for høy (men ikke like høy som nå) i forhold til det den var før jeg byttet (hadde normal høyde selv om de var litt slitt). I 2010 på EU-kontroll fikk jeg klage på demperene bak (de lakk olje) og måtte bytte bak. Byttet da til Sachs gassdempere og bilen fikk normal høyde bak igjen. Inntil nå har den vært litt høyere foran enn bak og ville rette på dette nå da en fjær nylig har knekt. Sitter nå med byens høyeste Mazda 626 foran og er mildt sagt overasket over resultatet da jeg ventet med en bil med normal høyde igjen.

 

Håper noen kan hjelpe meg :( .

 

 

Dette gjelder en Mazda 626 1.8 LX 92-modell

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det skal være riktig i utgangspunktet. Når man kjøper noe nytt skal det også fungere skikkelig.

 

Dette er opplysningene på fjærene. Det er jo tross alt de som spenner mest: 626 IV 1,9 Ltr. GE 01/ 92 06/ 97 14.872.022

 

Funnet på: http://www.motomat.si/znamke/pdf/info_csgermany.pdf

 

Reagerte på at det står 626 IV og 1.9 liter. Hva kommer dette av?

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Kanskje du har fått deler til en Diesel? Motorene er gjerne tyngre og har derfor andre dempere\fjærer. Monteres de på en bil med en lettere bensinmotor vil man naturlig nok få høyere bil.

 

edit : Du er sikker på at du har fått dempere til riktig bil? Har du den nye utgaven av mazda 626 som kom i 1992?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Kanskje du har fått deler til en Diesel? Motorene er gjerne tyngre og har derfor andre dempere\fjærer. Monteres de på en bil med en elttere bensinmotor vil man naturlig nok få høyere bil.

 

edit : Du er sikker på at du har fått dempere til riktig bil? Har du den nye utgaven av mazda 626 som kom i 1992?

 

Det er ikke til diesel i følge lista for fjærer. Det kom en diesel utgave, men kun i 2.0l. Har den nye utgaven som i 1992 ja. Reg desember 1992. Skal følge ideen din med at det kan være til diesel så fort butikken åpner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kjør med det en liten stund så skal du se at bilen synker ned. ;)

Tar alltid litt tid før fjærer og dempere setter seg.

Ja, fjærer og støtdempere vil alltid blitt slitt og synke mer sammen over tid.

Enkelte har f.eks bytte til senkesett på 30mm og ikke merket noe forskjell :-)

Lenke til kommentar

Kult med høy bil da, jeg gikk i butikken og kjøpte det høyeste jeg fant

Ble subaru forester.

 

Ikke så kult når den kun er høy foran. Dessuten går det ut over styring og bremseeffekt. Det begynner å rette seg litt nå, men fortsatt litt igjen.

Lenke til kommentar

Du skulle satt på bilstein sport dempere bak, da hadde du rettet problemet :cool: Vær obs på forskjellen på sachs super touring og advantege ,tipper de nye fjærene foran er en annen type, pluss at de bak er slitte og at du kanskje har super touring bak og advantege foran (sistnevnte som helt sikkert er mye stivere og bedre kvalitet enn det som satt på bilen orginalt).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du skulle satt på bilstein sport dempere bak, da hadde du rettet problemet :cool: Vær obs på forskjellen på sachs super touring og advantege ,tipper de nye fjærene foran er en annen type, pluss at de bak er slitte og at du kanskje har super touring bak og advantege foran (sistnevnte som helt sikkert er mye stivere og bedre kvalitet enn det som satt på bilen orginalt).

 

Interessant tolkning. De bakre demprene er nye i fjor. Også sachs dempere, men de kan ikke være slitte allerede. Om det er bilstein eller advantege vet jeg ikke, men skal sjekke. Når de bakre demprene ble byttet ble høyden bak riktig med en gang (de ble byttet på verksted siden det var for kaldt ute å bytte selv). Foran har den sunket en del, men det er en del igjen før den er "normal".

Lenke til kommentar

mulig du har super touring olje bak, og advantege gass foran. Hvis det bare er en 1 cm eller 2 cm forskjell spiller det vel ingen rolle. Egentlig vil ikke en billig oljedemper påvirke høyden, selv om den er utslitt eller ny (du trenger ikke kraft for å presse oljedemperen ned, den gir treghet i fjæren sin bevegelse, men bygger ikke høyde, du trenger endel kraft for en sachs advantege, og for bilstein sport, må du nærmest ha over hele kroppsvekten din for å presse de ned (mange kasser med brus for å få bilen ned på nivået orginale dempere ville hatt uten bruskassene)...Sikkert fine dempere om du er mye i sverige.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er gass dempere bak også. Nå etter at den har sunket ned litt foran er den fortsatt nesten dobbel så høy foran enn bak.

 

Du får sammenligne med andre biler og finne ut om det er foran den er høy, eller bak den er lav, er det foran den er høy og ikke bak den er lav, har du jo feil fjærer.

Lenke til kommentar

Vet hvordan denne bilen skal være og den har for mye høyde foran og er normal bak. Har sammenlignet med andre biler av samme type med forholdsvis nye dempere og fjærer og forskjellen er som dag og natt. I følge Sachs sine nettsider har jeg de rette demperne. Har sjekket artikkelnummer og type flere steder på nettet. Fjærene er av type CS og er noe tyske greier. De også stemmer i følge listene deres, MEN de så noe kraftige ut i forhold til de jeg har byttet tidligere på bilen. Det er samme antall runder på fjæra, men kan se ut som den "strekker" seg litt lenger i endene enn de gamle gjør. Tenker da på at endene ikke er like mye bøyd mot resten av færa.

 

Har tatt opp dette med butikken jeg kjøpte de i, men de sier at dette vil "rette seg".

 

 

Takker så mye for forklaringene dine :) .

Lenke til kommentar

Ville nok dobbeltsjekket delenummeret til demperne også jeg, før du eventuelt tok et valg mellom å la det sitte på og gi det tid, eller å få reklamert på fjærene, som tydeligvis ikke her helt som de skulle være, kanskje du også skulle sjekke emballasje eller prøve få sjekket at de ikke ga deg feil deler. Du skulle tatt et stort bilde av hele bilen fra siden når den sto på noe flatt og lagt ut. Det skal virkelig være ille for at det skal være verdt bryet. Gassdempere hever også bilen litt, men jeg trodde ikke advantege skulle heve så mye, det er noe helt annet med bilstein sport dempere som er bygd på en helt annen teknologi, og det er mulig at hvis det er kombinasjonen av nye fjærer og gassdempere, at det vil gå seg til, fordi demperne slites mer foran sammenlignet med bak på bilen.

 

http://www.auto-supply.no/index.php?option=com_content&view=article&id=191&Itemid=717

 

hadde du satt på dette, i sport varianten, i 2006 hadde du fortsatt hatt det iorden, jeg vet de brukte det på nye mercedes taxier, (før ihvertfall).

 

her er min rangering:

1. Bilstein mono type

2. Sachs Twin type / Boge / VAG original

3. Bilstein twin type, Mercedes original

4. Resten. Slike dårlige saker som Monroe, Kyb, Biltema osv:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Takker for god info :) . Har sjekket demperne og kan ikke finne noe galt med de uansett hvor mye jeg prøver. Har tro på fjærene da bl.a endene ikke er bent ned mot resten av fjæra i hver sin ende. Det var de gamle fjærene og det virker som om det utgjør litt.

 

Dessuten virker de "litt" grove i diameter. De passer i skålen på demperen, men virker litt romslig i toppen mot fjærbenslageret.

 

Hva tror du om dette?

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...