Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med nettverksproblemer på studenthus


Anbefalte innlegg

Jeg bor på et studenthybelkompleks med 37 andre studenter.

Her har vi internett inkludert i leia, men det har i lange tider vært store stabilitetsproblemer. Nå har det seg sånn at ansvarlig for oppsettet, som verken er student eller bor på huset, er veldig lite hjelpsom og åpen for at det faktisk er et problem med oppsettet hans.

 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne gjøre litt reaserch selv og kanskje finne noen plausible forklaringer på hva som er galt, som jeg eventuelt kan diskutere med ansvarlig. Jeg studerer informatikk, og har derfor en viss intuitiv forståelse, men kan svært lite om nettverk, brannmurer og vanlige feil etc.. Håper derfor det er noen smartinger der ute som kan hjelpe.

 

Problem:

Mange på huset har problemer med å gå fra å ha bra dekning til å plutselig ha dårlig dekning, der internett faller ut og inn hele tiden. De fleste opplever også at flere ganger daglig blir man "kastet" ut av nettverket og får kun "Begrenset tilkobling". Da pleier man å måtte ta strømmen på routeren man er tilkoblet, vente noen minutter, og skru på igjen.

 

 

Oppsett

Leverandør: Nextgentel 20/1 Mb

Brannmur: SonicWall Pro 3060

Switch: Dell Powerconnect 3524P

Modem: Nextgentel Speedtoutch

Trådløse sendere: Sonicpoint N

Endret av siggivara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor på et studenthybelkompleks med 37 andre studenter.

Her har vi internett inkludert i leia, men det har i lange tider vært store stabilitetsproblemer. Nå har det seg sånn at ansvarlig for oppsettet, som verken er student eller bor på huset, er veldig lite hjelpsom og åpen for at det faktisk er et problem med oppsettet hans.

 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne gjøre litt reaserch selv og kanskje finne noen plausible forklaringer på hva som er galt, som jeg eventuelt kan diskutere med ansvarlig. Jeg studerer informatikk, og har derfor en viss intuitiv forståelse, men kan svært lite om nettverk, brannmurer og vanlige feil etc.. Håper derfor det er noen smartinger der ute som kan hjelpe.

 

Problem:

Mange på huset har problemer med å gå fra å ha bra dekning til å plutselig ha dårlig dekning, der internett faller ut og inn hele tiden. De fleste opplever også at flere ganger daglig blir man "kastet" ut av nettverket og får kun "Begrenset tilkobling". Da pleier man å måtte ta strømmen på routeren man er tilkoblet, vente noen minutter, og skru på igjen.

 

 

Oppsett

Leverandør: Nextgentel 20/1 Mb

Brannmur: SonicWall Pro 3060

Switch: Dell Powerconnect 3524P

Modem: Nextgentel Speedtoutch

Trådløse sendere: Sonicpoint N

vist det er ein ruter i huset, så sender ikke den ut så sterke signaler at den kan nå like bra gjennom alle rom.

Vist alle de 37 skal dele på 20 mb/s går det ikke så kjapt.

kanskje noen av studentene eller beboerene laster ned ting ( de får kanskje 10 mb/s ) da har dere bare 10 igjen å dele på...

Ta kontakt med alle som bruker nettet eller finn på en smart løsning. Kanskje nedlastingen kan skje om natten?

Lenke til kommentar

vist det er ein ruter i huset, så sender ikke den ut så sterke signaler at den kan nå like bra gjennom alle rom.

Vist alle de 37 skal dele på 20 mb/s går det ikke så kjapt.

kanskje noen av studentene eller beboerene laster ned ting ( de får kanskje 10 mb/s ) da har dere bare 10 igjen å dele på...

Ta kontakt med alle som bruker nettet eller finn på en smart løsning. Kanskje nedlastingen kan skje om natten?

Takk for svar. Det er mange rutere på huset, så vi deler ikke en. Nedlasting tror jeg heller ikke er så veldig stort problem. Som oppsettet sier så er vi bak en sonicwall brannmur, og den blokkert alt av torrents etc. Tung nedlasting kan forklare tregt nett, men det virker ikke for meg at det forklarer hvorfor man mister tilkoblingen til nettverket hele tiden.

 

Skal sies at det er et murbygg, så forholdene er ikke optimale for trådløse nettverk. Men når ting fungerer har vi god dekning, så skjønner ikke at det heller skal ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...