Gå til innhold

Landeveissykkel til ca 10 000- Cannondale Caad 10 105 eller Trek 2.1?


AskBurle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Siden jeg nå har kjøpt meg leilighet et godt stykke unna jobb, samt at jeg har blitt meldt på diverse landeveisritt ser jeg at det er på tide å kjøpe en landeveissykkel.

Jeg har tidligere vært aktiv terrengsyklist, men jeg har aldri hatt en skikkelig landeveissykkel selv om det også har blitt en del asfaltsykling.

 

Sykkelen kommer til å bli kjørt minimum 3 mil daglig (gitt at knærne holder), så det hadde vært greit med komponenter som tåler litt slitasje. Jeg har fått høre at Shimanos 105-system er et "minimumskrav" blant annet fordi dette systemet har en 10-delt kassett. Foreløpig har jeg kommet opp med to sykler som virker aktuelle. Dette er Cannondale Caad 10 105 og Trek 2.1. I utgangspunktet synes jeg at Cannondale virket mest aktuell, men jeg har hørt at hjulsettet (Shimano RS10) ikke er anbefalt for litt tyngre syklister. Jeg veier ca 85 kg, og med litt oppakning kan det jo bli litt slitasje på sykkelen. Samtidig ser jeg at Trek-sykkelen har Tiagra bremser i stedet for 105 som Cannondale-sykkelen har.

 

Er det noen som kan komme med anbefalinger her? Eventuelt andre forslag til landeveissykkel til rundt 10 000?

 

Link til de syklene jeg snakker om:

Trek: http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=544

Cannondale: http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale-caad-10-105-compact2/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Linken til treken funker ikke, men jeg har selv en trek madone 5.5 pro, og vil virkelig anbefale trek. Du kan også se på finn.no etter lett brukte sykler. Til 10.000kr er det mange sykler å få itaki. Ta også en titt på bikeshop.no og bikebuster.no.

 

Når du kjøper deg landevei lønner det seg også å ha klikkpedaler.

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en Scott Speedster S15 CD 20 i stedet (http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/speedster-s-15-cd-20-landeveisykkel-herre-2011-1069024). Sjefen klarte å forhandle frem ganske gode priser for oss, så jeg betalte ca 9500 for denne. Husker at jeg var svært skeptisk til Scott da jeg drev med terrengsykling, men satser på at nav, gaffel og ramme allikevel er OK. Uansett er jo jeg for nybegynner å regne innen landeveissykling så jeg er mer enn fornøyd. Litt kjipt hjulsett, så jeg blir ikke overrasket over meg selv dersom det plutselig sitter på et par nye hjul i løpet av denne sesongen.

 

Så ikke dum ut den Trek Madone sykkelen du har. "Litt" over mitt budsjett, men du har nok en god sykkel å trille rundt på der!

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...