Gå til innhold

Tilbakemelding på bygge-selv oppsett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går med planer om å bestille meg noe nytt. Det er derimot et par småting jeg lurer på.

 

1. Dustin har fått inn et GIGABYTE GEFORCE GTX 570 OC, men jeg finner ingen tester av dette kortet noen plass. Tingen er at jeg ønsker å kunne utvide til SLI om en stund dersom jeg finner det nødvendig. Jeg kunne gått for Geforce gtx 560 TI SO med planer om SLI ved senere tidspunkt, men en 570 strekker seg vel litt lenger... men 1000 kr differanse lenger? Er veldig usikker her.

 

2. Hovedkortet er et Asus P8P67 Pro, vil det ha plass til to 570 eller 560 kort? Jeg spesifikt på dimensjonene på kortene og medfølgende kjølere. At det er nok plass mellom disse til at det blir god kjøling?

 

3. PSUen jeg tenkte å handle inn til dette er en Corsair HX 750W. Vil den levere nok kraft til to nvidia kort, 560 eller 570? Jeg går samtidig for den nye sandy bridge 2500k prosessoren, som jeg ønsker å kjøre på litt høyere enn stock-hastighet. Vil den medfølgende kjøleren være med på en 15-20% clock? Og vil PSUen kunne levere nok juice til både denne og eventuelt sli-oppsett? Har skjønt at nvidia krever litt mer kraft enn tilsvarende amd kort i CF.

 

Jeg har forstått riktig at SLI er bedre enn CF dersom jeg går for Intel cpu? Eller vil et CF oppsett, eksempelvis 2x 6950/70 fungere vel så greit? (Jeg skal ikke ha 3d, flere skjermer etc)

 

Nå er jeg ikke sikker på når det eventuelt blir nødvendig med sli. Dersom jeg går for 570 OC, og det leverer nok til at jeg kan kjøre det meste av spill med grei ytelse på 1600* eller 1920* oppløsning så er jeg fornøyd. Kommer vel til å bli litt BF3, SC2 og kanskje andre titler i samme klasse.

 

SSD disk har jeg ikke lagt ved, siden noen sekunder lenger oppstart etc ikke er noe som bryr meg mye. Eneste som tiltrekker meg ved disse er lydløsheten, men de er fortsatt for dyr til at jeg vil bruke penger på de :whistle:

 

Her slenger jeg med foreløbig oppsett, kom gjerne med innspill! :thumbup: (Jeg har to forskjellige harddisker, går kun for én av de, bestemmer meg senere)

 

28237182.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

GTX560 TI SO yter tett opp mot GTX 570 pga. høy fabrikkoverklokk, GTX 570 kortet du har funnet har en langt mildere overklokk fra fabrikk og yter nok ikke så veldig mye mer enn et standard GTX 570.

GTX560 Ti SO gir mest for pengene, men GTX 570-kortet er litt bedre.

Mitt tips er å kjøpe det kortet som har den ytelsen du ønsker pr. dags dato, og ikke tenke på SLi før behovet melder seg (det er likevel greit å gjøre sånn som du gjør, å forsikre at alt passer ved utvidelse).

Begge kortene skal ikke ha noe problem å kjøre spillene du nevner på den oppløsningen du nevner.

 

Hovedkortet har ingen problem med å kjøre det ene eller det andre i SLI.

 

Strømforsyning skal holde til SLI av begge kortene.

 

Stock-kjøleren til Intel greier en klokk på ca. 4.2-4.4 ghz, men det vil støye noe mer enn en tredjeparts kjøler.

 

Det jeg ville gjort er:

Skjermkortet GTX 560 Ti SO (vist du orker å vente til den er på lager) eventuelt 6950 2GB og låst opp til 6970 2GB.

Intel SSD 40gb til OS og program

En tredjepartskjøler med PWM(4-pin)

Samsung Spinpoint F3 1TB-disken

 

Resten hadde jeg gjort likt, da vil du få noe som jeg mener er et langt mer balansert bygg uten noen tydelige svakheter.

Lenke til kommentar

Bra oppsett, men AMD gjør det vel litt skarperer på oppskalering i CF i forhold til SLI. Anbefaler deg å kjøpe en 60-80GB ssd uansett, til system. Du vil ikke angre på det... Forøvrig ser oppsettet bra ut, men jeg ville nok vurdert et 6-serie AMD-kort, men det er rent personlig. Du kan jo ta en titt på TomsHardware og se litt på "Graphics card charts" der, for benchmarks etc.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bare hopper på gtx 560 TI SO. Dersom jeg finnet ut at jeg må ha bedre ytelse om et års tid så er det sikkert like greit å bare kjøpe noe nytt.

 

Ang SSD. Er CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC greit nok? Jeg liker ikke tanken på diminishing effekt, eller hva jeg skal kalle det. At disken blir treigere etterhvert. Hvorfor F3 disken til Samsung forresten, fordi den er marginalt kjappere enn en WD 2tb, eller fordi det faktisk gjør en forskjell?

 

Jeg la til en ARCTIC COOLING F9 PWM 92MM. Vil den passe kabinettet tror du?

 

Takk for tilbakemeldingene! :thumbup:

 

Edit: Og angående lagerstatus på 560 TI SO OC så står det 1-3 dager. Det vil vel si innen 3 virkedager fra betalt og registrert ordre?

Endret av Ualula
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

SSDene taper seg noe i ytelse over tid uten "vedlikehold", men TRIM forebygger en del av dette automatisk.

Skal du første ha 60GB ssd ville jeg valgt OCZ sin disk istedetfor, av den enkle grunn at Force-diskene til Corsair har slitt en del med Bluescreens.

Green-disken har en variabel snurrehastighet og en god del dårligere aksess tid, noen har derfor slitt litt med microstuttering i spill o.l.

 

Jeg vil faktisk ikke anbefale den viften, har hatt litt bry med den selv (bare 120mm).

Greia med den er at den fungerer som utsugs vifte og at den er veldig høy (4cm). Dermed kan det bli plassproblem mellom CPU-kjøler og i taket på kabinettet du har valgt (eneste plassen du kan montere den uten og flytte på den som står bak).

 

Jeg ville valgt Cooler Master Hyper 212 Plus som CPU-kjøler, den er blant annet anbefalt i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711&st=0

 

(forøvrig kan du hente både 1 og 2 tips fra den tråden).

Lenke til kommentar

Okay samsung F3 it is. Den cpu kjøleren ser bra ut! Begge lagt til.

 

Ang kabinettvifter, så er det jo allerede 2x120mm medfølgende i kabinettet. Trengs mer?

 

Kan jeg "vedlikeholde" en SSD-disk via programmer på dataen? Nå la jeg til "INTEL 320 SERIES 2.5" 40GB SSD SATA/300 MLC 25NM Grei skuring eller?

 

Edit: Urk den cpu kjøleren står som "ikke på lager" uten noen forventet leveringsdato. Kan en Corsair A70 passe inn uten noen plasskonflikter tror du? :whistle:

Endret av Ualula
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Okay samsung F3 it is. Den cpu kjøleren ser bra ut! Begge lagt til.

 

Ang kabinettvifter, så er det jo allerede 2x120mm medfølgende i kabinettet. Trengs mer?

 

Kan jeg "vedlikeholde" en SSD-disk via programmer på dataen? Nå la jeg til "INTEL 320 SERIES 2.5" 40GB SSD SATA/300 MLC 25NM Grei skuring eller?

 

Edit: Urk den cpu kjøleren står som "ikke på lager" uten noen forventet leveringsdato. Kan en Corsair A70 passe inn uten noen plasskonflikter tror du? :whistle:

Den passer inn, men du får ikke justert hastigheten på viftene på det hovedkortet (noe jeg selv har erfart).

Et OK alternativ er: http://www.dustinhome.no/pd_5010483384.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...