Gå til innhold

Bygge filserver på Asus A7N8X-E


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøpe meg en NAS til jeg kom på at jeg hadde en gammel maskin på loftet.

Hovedkortet er et Asus A7N8X-E. Maskina boota når jeg satte strøm på den så jeg går ut i fra at resten av komponentene fortsatt lever.

 

Det jeg trenger er noen gode tips på hvordan jeg får dette til å bli en grei filserver. Kabinettet er stort, så det er rikelig med plass til disker.

Ser for meg RAID5 med 4*2 TB disker. Ønsker å unngå at diskene går i dvale slik jeg opplever på min Popcorn mediastreamer.

 

Serveren skal brukes til lagring av bilder, film og musikk.

 

Mener å huske at dette kortet har innebygd Gigabit nettverkskontroller. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Dersom hovedkort har en innebygget RAID-funksjon, er ikke denne alltid noe å satse på. Men hvis lasten på filserveren din er 1-2 klienter vil du ikke merke noe til ytelsesforskjellen du ville hatt med en dedikert raid-kontroller uansett.

 

Dersom du har tilgang til en windows server-lisens, så kjør det ettersom det kan være enklere å feilsøke diverse problemer (avhenger av din kunnskap med linux). Du kan kjøre normal windows-fildeling, eller sette opp noe mer avansert i forhold til streaming osv.

 

Jeg personlig anbefaler linux server da det bruker mindre ressurser på selve systemet og lar deg prioritere andre oppgaver uten noe særlig ytelsestap. I tillegg er det gratis. Du har mange muligheter for web-baserte administrasjonsverktøy og kan definere brukere på LDAP-nivå uten å måtte melde inn maskiner i noe domene som kan gi deg større muligheter for å benytte samme brukerkonto over flere systemer dersom ønskelig (lokal filserver, FTP-server, web-server og mye mer)

 

I forhold til at diskene går i dvale er dette noe windows server og ubuntu server(f.eks.) har avslått som standard og vil da ikke være til noen bekymring.

 

Hvis du ikke har plass til mer en 4 disker vil nok RAID5 være et godt valg. Skulle du trenge mer plass i ettertid må du skaffe en egen kontroller som det må bygges et raid på for så å overføre innholdet på det første raidet til det nyeste. Du har da også mulighet for å ekspandere raidet ytterligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...