Gå til innhold

Kjøp av ibook av retail forhandler i USA


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har lenge hatt svært lyst på en mac bærbar og har nå bestemt meg for at jeg skal slå til. Har lyst på en ibook med 256 MB RAM , 40GB RAM og 14,1 " skjerm.

 

Men en annen ting er at jeg også skal til USA i år, blir i september og blir nok hele måneden. Har en bror som bor i New York som jeg skal besøke. Har kikket på Apple's hjemmesider og sett at de har en retail store i New York. (SoHo) og at prisene ikke ser så alt for gærne ut.

 

Tanken på å kjøpe bærbar i usa frister nå veldig, fermfor å kjøpe her i norge. Men er det å anbefalle? - Folkens trenger hjelp og råd.

 

Det eneste negative jeg selv kan tenke på er tastaturet som blir engelsk og volten som er på 110. Men det kan jeg få en ny adapter til samt at jeg bruker mest engelsk uansett så engelsk tastatur ville ikke akkurat vært verdens undergang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac er det vel absolutt mye å spare på ved å kjøpe i USA, så hvis garantien er gyldig i Norge også, er det vel bare å slå til. Vær imidlertid obs på følgende:

 

Priser i USA blir sjelden oppgitt inkludert sales tax (moms). I New York er den 8,25% hvis jeg ikke husker feil.

 

I utgangspunktet har du ikke lov å ta med deg varer for mer enn 6000,- inn til Norge. Tar du med deg en bærbar i orginal eske kan du få trøbbel med tollvesenet. Du bør derfor pakke ut maskinen i USA, og frakte den i en bæreveske hjem. Det bør se ut som du hadde den med fra Norge.

Lenke til kommentar
Mac er det vel absolutt mye å spare på ved å kjøpe i USA, så hvis garantien er gyldig i Norge også, er det vel bare å slå til. Vær imidlertid obs på følgende:

 

Priser i USA blir sjelden oppgitt inkludert sales tax (moms). I New York er den 8,25% hvis jeg ikke husker feil.

 

I utgangspunktet har du ikke lov å ta med deg varer for mer enn 6000,- inn til Norge. Tar du med deg en bærbar i orginal eske kan du få trøbbel med tollvesenet. Du bør derfor pakke ut maskinen i USA, og frakte den i en bæreveske hjem. Det bør se ut som du hadde den med fra Norge.

 

Minne har jeg lyst å ha til 512 MB uansett hvor jeg kjøper den. Enten om jeg kjøper det med ferdiginstallert derfra. Eller om jeg får en ny brikke senere her i Norge. Den bruker vel bare vanlig SO-DIMMs så vidt jeg vet så det er vel neppe problem å få tak i slike..

 

Garanti var et godt poeng ja,.. Men hva med om eks. min bror kjøper den for meg. Han bor jo der. Så kan garanti stå på han. Viss det skulle skjedd noe kunne jeg tatt kontakt med han. Tipper at garanti derfra ikke gjelder i norge. siden apple har egne forhandlere i norge og slikt..

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei!

 

Har tenkt meg å kjøpe iBook i New York via ei venninne som skal dit. Ser at denne tråden er litt gammal, så eg lurer på om ting har endra seg eller om følgjande ting fortsatt stemmer:

 

1. at det lønner seg

2. at garantien er worldwide (har lest at ein må betale ekstra for internasjonal garanti)

3. at det er tollfritt å ta med bærbare pc'ar inn i Norge

4. at ein iBook kjøpt i USA er kompatibel med 220V strømnett.

5. at ein må betale over 8% ekstra på alle varer i New York

 

 

- T

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har tenkt meg å kjøpe iBook i New York via ei venninne som skal dit. Ser at denne tråden er litt gammal, så eg lurer på om ting har endra seg eller om følgjande ting fortsatt stemmer:

 

1. at det lønner seg

2. at garantien er worldwide (har lest at ein må betale ekstra for internasjonal garanti)

3. at det er tollfritt å ta med bærbare pc'ar inn i Norge

4. at ein iBook kjøpt i USA er kompatibel med 220V strømnett.

5. at ein må betale over 8% ekstra på alle varer i New York

 

 

- T

Tror det var 6% da jeg var der forrige gang, men det er et par år siden nå. Er ikke helt sikker.

Du å vel kjöpe en liten adapter for å bruke maskinen på strömnettet her hjemme. Eller så kan du kjöpe en ny kontakt hos en Macforhandler i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan si til dem i butikken du kjøper mac'en at du skal ha den med ut av Usa, da får du en slags taxfree-kvittering/-lapp av noe slag, og når du kommer til flyplassen kan du få refundert sales tax'en. Husker ikke om det er på flyplassen i Usa eller Norge du gjør dette.. Men du må i hvert fall kaste alt som heter emballasje og innpakning før du reiser ut av landet, hvis ikke blir det ganske sikkert toll på den når du kommer til Norge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...