Treningsmagasinet.no Skrevet 24. januar 2011 Skrevet 24. januar 2011 Nå kan du endelig slippe å smøre og glide foran hver treningsøkt. Spenn fast skiene og legg i vei. For godt til å være sant sier du? Les saken her
persson_InnleggNO Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Supert! Mere lettvint produkt for å gi skiglede = flere i aktivitet. Hadde det vært en ide og legge nanogripsålen kun i festesonen på racingsålen for å bedre gliden ? Jeg tror nok at swix og andre smørningsprodusenter i samarbeid med skifabrikkene vil sette en stopper for dette. Sønnen min har gått på kuzmin(stålsiklede )ski de siste 2 årene og stiller i pulje 1 i Birken sammen med en voksende andel " Kuzmin-brødre". Han bruker ikke siklingen fordi han ikke gidder å glide , men fordi alternativene ikke gir bedre gli. Konkurerer ellers på ganske høyt nivå innen fristil/klassisk ,sprint og distanse, hvor flere par testes. Jeg selv begynte med Kuzmin i fjor og gikk Vasan i led 3 .La på flour og en svak rill og gledet meg underveis over super glid . Jeg tipper de fleste rundt meg hadde sendt skiene til full (pakke) overhaling med ny slip,HF og pulver. Alikevel: - Hvorvidt sålen varmes inn med glider eller stålskrapes betyr lite . Det som er avgjørende for gliden er : 1. finisharbeidet av sålen(riktig struktur/rill og topping/børsting/polering. 2. ski med riktig spenn-kurve og stivhet til utøveren 3 . Riktig festesmørning/tykkelse 4. Sålens kvalitet ( samme merke/type leveres med noe varierende kvalitet) Jeg synes det er mange dårlige gli-sammenligninger på forumet. Spesielt klassiske ski med ymse festesmørning egner seg lite til gli-sammenligning. Lykke til videre for Peltonen som ser på nye muligheter!!. Hilsen Persson
Treningsmagasinet Gjest Skrevet 21. februar 2011 Skrevet 21. februar 2011 Jeg smører med Zipps glider - og Guruwax festesmurning . ferdig med det. Bedre ski får man ikke - slitesterkt som få !
Anbefalte innlegg