Gå til innhold

spel på linux


Anbefalte innlegg

Hei, eg har tenkt å bytte ut windows 7 med linux ubuntu 10.04, men den pcn bruker eg til speling, det er ein rimeleg kraftig pc, og eg lurer på om det finnst programvare eg kan bruke (uten om wine sidan eg ikkje får det til). spela som eg bruker mest er:

 

- Stronghold Crusader

- Call of Duty Modern Warfare 2

- Counter Strike Source

- GTA IV

- Company of Heroes, Opposing Fronts

 

 

Takk

- Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du tenkt å bytte ut Windows 7 med Ubuntu 10.04?

 

Og, du er nok pent nødt til å bruke Wine, Cedega eller annen lignende programvare for å få spill til å virke på Linux. PlayOnLinux gjør det noe enklere (egen erfaring er dog kun WarCraft III + Frozen Throne).

 

Jeg foreslår at du beholder din Windows 7 installasjon, og heller laster ned VirtualBox og installerer Ubuntu 10.04 i den for å se hvordan det virker.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du tenkt å bytte ut Windows 7 med Ubuntu 10.04?

 

Og, du er nok pent nødt til å bruke Wine, Cedega eller annen lignende programvare for å få spill til å virke på Linux. PlayOnLinux gjør det noe enklere (egen erfaring er dog kun WarCraft III + Frozen Throne).

 

Jeg foreslår at du beholder din Windows 7 installasjon, og heller laster ned VirtualBox og installerer Ubuntu 10.04 i den for å se hvordan det virker.

Vell eg bruker piratvare av Windows 7 på min maskin, og den driver å tuller heile tida, har nettop formatert pcn, driver forsatt å tulle, derfor tenker eg på å bytte ut med linux, eg buker linux på min berbare maskin og, (10.04) og synst det er eit supert operativ system. men eg kan prøve med WINE på min berbare før eg bestemmer meg heilt.

Lenke til kommentar

Det er da ikke vanskelig å installere Wine i Ubuntu vel? Er jo bare å gå inn på Ubuntu Software Center, søke etter Wine, gå inn på detaljer og trykke "Install". Nå har jeg riktignok selv kun prøvd å installere Spotify under Wine. Men er det noe verre å få til spill?

Det skal forøvrig nevnes at Valve er i arbeid med å få gitt ut Steam og Source-platformen på Linux. Så hvis du er heldig kommer det muligens flere spill med native Linux-støtte etterhvert.

Lenke til kommentar

i gnu/linux markerer man ikke executables med .exe, men ved aa sette executable flagget for eier/gruppe/all. dette kan gjoeres ved "chmod +x filnavn" og du kan sjekke flaggene ved "ls -l" . skal vaere mulig aa sette det ved hoeyre klikk og noe i gnome, men lenge siden jeg har brukt det.

 

Men det du antagelig oensker aa gjoere er aa kjoere den fila gjennom wine siden det er et windows programm. tror det gjoeres ved "wine path/to/exe", men hvis du leser en wine tutoral burde den forklare det.

Lenke til kommentar

Men det du antagelig oensker aa gjoere er aa kjoere den fila gjennom wine siden det er et windows programm. tror det gjoeres ved "wine path/to/exe", men hvis du leser en wine tutoral burde den forklare det.

 

.exe filer kjøres automatisk i Wine dersom Wine er installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...