Gå til innhold

To norske spill?


Anbefalte innlegg

Når jeg tenker tilbake på barndommen min, er det spesielt to spill til PC som skiller seg ut. Det første spillet (tror det var det første spillet jeg spilte faktisk!) heter noe a là "Jorden Rundt". Man skulle "reise" rundt og lærte mye nyttig om land og forskjellige verdensdeler etc.

 

Det andre heter noe a là "Draculas hemmelighet" og handlet om at man skulle finne fram til Draculas slott. For å få tilgang måtte man klare en del puzzles. Begge spillene var klikk-og-pek-spill, så vidt jeg kan huske.

 

Problemet er at jeg ikke klarer å finne dem igjen, heller ikke på nettet. Dette kan være fordi spillene faktisk heter noe helt annet. Lurer også på om disse spillene er norske, det var iallefall norske stemmer og tekst. Noen som huske disse spillene evt. vet hva de heter? : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker tilbake på barndommen min, er det spesielt to spill til PC som skiller seg ut. Det første spillet (tror det var det første spillet jeg spilte faktisk!) heter noe a là "Jorden Rundt". Man skulle "reise" rundt og lærte mye nyttig om land og forskjellige verdensdeler etc.

 

Det første spillet du leter etter er nok "Juniorleksikon". (Et omfattende oppslagsverk for hjem og skole)

 

Kunnskapsforlaget ga det ut i 1995-1998. :)

 

Edit: Ser det har kommet et annet alternativ her nå, men i dette spillet skal du i hvert fall rundt om kring på hele jorda for å lære nye ting!

Endret av Accipiter
Lenke til kommentar

Oi! Teit av meg, visste ikke at det fantes en slik tråd, beklager. Det er bare til å slette / stenge denne og evt. smelte sammen trådene.

 

Men uansett, det er ikke Globetrotter eller Backpacker (selv om jeg likte de spillene også!), tror heller ikke det er Juniorleksikon, da det var mer enn et oppslagsverk, det var et skikkelig spill.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 år senere...

Sjekka arkivet, fant et cover som sier : Min første oppdagelsesreise : JORDEN RUNDT. Dette ble utgitt av Gyldendal multimedia i 1997, husker det godt tongue.gif

Ja, det het det! Jeg har leita etter dette på og av i noen år, aldri funnet det.

Man starta i et rom, men hoveddelen av spillet lå i å trykke på kartet (på rommet) og se ting fra hele verden. Man kunne trykke på store attraksjoner som var avmerket, de ble animert og så kom det opp en infoboks om det. Husker Taj Mahal, isbjørner, Ayer's Rock osv. Det var jo et veldig forseggjort spill, egentlig.

Jeg mener det var noe piratspill eller lignende man også kunne spille fra rommet. Og så kunne man sende postkort, som dukka opp på ei korktavle på rommet.

 

Lærte faktisk mye av det spillet. Det var en unge som skarra (men snakka en slags østlandsdialekt) som hadde hovedstemmen til mye i spillet. Og så kunne man klikke på Norge. Beskrivelsen gikk noe slik:

"Norge. Norge er et land med fjell, tundra og store områder med barskog. Landet er verdenskjent for sine dype fjorder langs kysten."

 

Og introen til selve spillet var noe som "Velkommen til din første oppdagelsesreise Jorden rundt." etterfulgt av noe elefant-/løveskrik og afrikabongotrommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...