Gå til innhold

Dette er mobilgebyrene – Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns ikke det gjør noe at operatørene tar gebyr for stenging av abonnement, jeg... Det er vel ment som et ris bak speilet. Innen abonnementet ditt blir stengt får du jo opp til flere varsler, samt at du har mulighet til å få utsettelse (gfratis hos de fleste) dersom du ser at det blir vanskelig å betale en måned. Dersom det ikke hadde svidd litt ekstra å få abonnementet stengt ville nok mange operatører slitt med å få endel folk til å betale i rimelig tid...

Lenke til kommentar
Syns ikke det gjør noe at operatørene tar gebyr for stenging av abonnement, jeg... Det er vel ment som et ris bak speilet. Innen abonnementet ditt blir stengt får du jo opp til flere varsler, samt at du har mulighet til å få utsettelse (gfratis hos de fleste) dersom du ser at det blir vanskelig å betale en måned. Dersom det ikke hadde svidd litt ekstra å få abonnementet stengt ville nok mange operatører slitt med å få endel folk til å betale i rimelig tid...

 

Fint å få en debatt på dette - takk for ditt innspill! Vi mener imidlertid at noen operatører har satt gjenåpningsgebyret for høyt, og at ca. 100 kroner (eller lavere) er en mer rettferdig "straff". Men du har et godt poeng med at det virker til sin hensikt mtp. at kundene betaler i tide. Jeg ville imidlertid blitt irritert og forbannet hvis jeg som kunde måtte betale over 200 kroner for å gjenåpne et sperret abonnement (tross dårlig betalingsvilje/evne/forglemmelse), og ville nok byttet operatør av den grunn. Men jeg skjønner at folk har delte meninger på dette - hvor går grensen for hva som er akseptabelt å kreve i gjenåpningsgebyr? Flere innspill?

Lenke til kommentar
I vår butikk tar vi kr. 200 for nytt SIM-kort og kr. 100,- for PUK-kode. Vi leker ikke butikk !!

200 kroner for nytt SIM-kort synes jeg er hårreisende. Dere får SIM-kortene gratis, og det tar 5 minutter å registrere det. Menmen, du sier det jo selv - dere "leker ikke butikk".

 

Men jeg skjønner at folk har delte meninger på dette - hvor går grensen for hva som er akseptabelt å kreve i gjenåpningsgebyr?

Ut fra min erfaring (som kun er begrenset til NetCom) så tar det for det første ganske lang tid før abonnementet sperres, du får en SMS, og du får også purring i posten / e-post. I tillegg taper jo faktisk mobilselskapet endel penger (renter) på at du ikke betaler både én og to fakturaer - som oftest er tilfellet når det går lang tid uten at du betaler.

 

49,- for å ikke betale før abonnementet blir sperret synes jeg derfor er dumsnilt billig - 250,- synes jeg er helt ok. Det skal koste, og du påfører selskapet merarbeid bare fordi du hverken gidder å betale, eller gidder å si fra. Ellers er kundebehandlerne hos teleselskapene ofte hyggelige, og det er ikke umulig å snakke seg bort fra gjenåpningsgebyr hvis man har en "gyldig" grunn.

Endret av Daniel André
Lenke til kommentar
Gjest Donald Duck

Ser at HATOBJEKTET yndlings MOBBEOFFERET Telenor kommer bra ut av denne "TESTEN". Biter meg merke at dette ikke kommenteres. Telenor blir kun kommentert når man kan HAKKE på dem! Dette er ikke retferdig! Har kun gode erfaringer med Telenor.

Lenke til kommentar
Gjest mobilselger

Nytt simkort hos oss koster ingenting, vi tar det som en service for kunden! Tar heller aldri betalt for andre småting som vi gjer for kunder heller(pukkode f.eks). På den måten blir kundene alltid positivt overasket! Fornøyde kunder kommer tilbake, fornøyde kunde prater om butikken og anbefaler den til andre! Vi leker ikkje butikk vi heller, men vi driver den smart;)

Lenke til kommentar

Det er mye som bør spille inn når man skal vurdere hva som avgjør kostnaden ved manglende betaling. Man har for det første en kredittid på 14-30 daqer fra faktura dato. I tillegg er det purretid som igjen fort kan bli 30-60 dager før man endrer opp med sperret abo. Er det en faktura på 500 kr er dette 500 kr leverandør ikke mottar renter på i kanskje 90-100 dager eller kanskje tilogmed må betale renter på i form av uoppgjort kortsiktig gjeld. Ved innkasso tar det enda lenger tid og noen ganger ender det med at deler av summen er tapt. Og i tillegg til dette kommer det administrative.

Helt greit at de som misligholder til en viss grad må dekke inn totale tap på mislighold. Om ikke de gjør det blir det oss som betaler i tid som ender opp med denne kostnaden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...