Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Likiningsverdi etter ny likning.


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg er en av mange, som har fått "tildelt" en ny likningsverdi på boligen min.

For mitt tilfelle betydde dette at likningsverdien i fjor, på 316.000 kr, gikk opp til 422.000,- i år.

 

Dette har liten betydning, da jeg har boliglån (460.000) og ikke står i fare for å få formueskatt. Uføretrygdet med lav inntekt.

 

Men, taksten skal etter sigende ikke overstige 30% av markedsverdi.

Jeg har en offisiell takst NITO-takst fra i fjor på 1.4 mill.

Jeg fikk i tillegg en megleruttalelse på 1.3 mill. (Lokal megler som kjenner området godt)

 

1.3 x 0,3 = 390.000,- Altså, ikke langt unna likningstaksten.. Hvis man derimot setter 25% som skal være den nominelle taksten. Så havner vi på 325.000,- kr.. Altså ca 10k over fjordårets takst.

 

Er dette noe jeg trenger å protestere på ?

Har planer om å selge i løpet av året, så på det punktet gjelder det å få mest mulig. Men samtidig minst verdi, slik at man slipper litt billigere unna med skatt.

 

 

Postet av anonym: 8e85fab0fc4c9645edecb6b1798dc1f9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formueskatt er 1,1% av all formue over 700.000, så du står nok ikke i fare for det uansett om du har lån eller ikke. (kun basert på de tallene du oppgir)

 

Du vil ikke tjene noe særlig på dette. Jeg skjønner ikke helt hva du mener på slutten der med "minst verdi, men du vil få mest mulig"?

 

Hvis du tenker på skatt av fortjeneste ved salg av bolig så har dette ingenting med ligningsverdien på boligen å gjøre. Det er det differansen mellom salg og kjøpssum som avgjør.

 

Ligningsverdien på en av mine leiligheter hoppet for eksempel fra 240.000 til 900.000, ettersom det er nye takster for sekundærboliger (60%).

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

En takst er jo bare en veilledende prisvurdering.. Så den har jo ikke så mye betydning.

Det jeg tenkte på, var.

At likningsverdien er minst mulig, for å spare skattekroner. (Men, når formueskatt ikke er aktuelt, så har det lite å si.)

Med, mest mulig. Mente jeg at man ved et evt salg, selvfølgelig ønsker mest mulig betalt.

 

Kjøpte huset i 2001 for 550.000,- Har vel brukt ca 350-400k på oppgraderinger siden da..

Har bodd her 10 år, så jeg vet ikke om det er snakk om beskatning da ?!

Huset er min primærbolig.

 

 

Postet av anonym: 8e85fab0fc4c9645edecb6b1798dc1f9

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg ganger likningstaksten din med 3 får jeg 1.266.000. Altså under både takst og meglers markedsvurdering, så likningstaksten din er nok "korrekt", ingenting å klage på.

 

Ved salg vil du heller ikke få inntektsskatt på boligens verdiøkning når du selv har bodd i boligen - var det 12 av de siste 24 månedene før salget? Du som har bodd der sammenhengende i 10 år har ikke noe å frykte der heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...