Gå til innhold

moms på pc fra usa?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg her bestilt meg en ny laptop fra hp i usa siden dama er der fra og kan sende den til meg.

Jeg lurer på om det er noen triks for å slippe unna mva, evt hvor mye må man betale?

 

pcen er som følger:

HP Pavilion dv7t Quad Edition

 

• Windows 7 Home Premium 64-bit

• Intel Core i7-2720QM (2.2 GHz, 6MB L3 Cache)

• 1GB GDDR5 Radeon HD 6770M

• 6GB DDR3 1333 Mhz System Memory

• 640GB 7200RPM Hard Drive

• 6-Cell Lithium-Ion Battery

• 17.3" LED Display (1600 x 900)

• Blu-ray player & SuperMulti DVD burner

• HP TrueVision HD Webcam, Fingerprint reader

• Intel 802.11b/g/n WLAN & Bluetooth

 

Totalprisen på denne med shipping til dama sitt hus kom på $997usd, eller 6100kr ca.

 

Noen som kan si meg ca hvor mye jeg må regne med å betale i moms?

Koster ca 300kr å sende den der fra med $1000 forsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor skulle jeg måtte betale bot? :dontgetit:

Er jo en "gave", har prøvd å lese meg litt til det på tollvesenet sine nettsider, men skjønner det ikke helt.

 

"En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie."

 

Vil dette si at dersom hun setter verdi $150 f.eks på esken, og skriver at det er en gave, kan den da slippe mva.?

Hva skjer hvis de åpner esken og finner en ny pc til $1000?

Er det smart å legge i kvittering i esken i tilfelle de åpner den så de gir meg et korrekt mva beløp? :hmm:

Hvis de regner ut ifra maskinvare så er jo den pcen verdt 15k i norge lett. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt 12 laptopper fra USA nå, og skal du sette ned verdien så sett den ned til $300-400 for pcer over $1000. For Pcer under $1000 kan du sette verdien til $200. Går du for lavt vil tollen skjønne misstanke med en gang og du vil få store problemer.

 

Du vil heller ikke kunne forsikkre pcen hvis du skriver den til $400 i tollen. Blir pcen borte under transport får du kun igjen de $400. Det er 25% moms å betale + tollaviften.

 

Så lenge du ikke setter verdien for lavt er dette absolutt den rimligste måten å bestelle fra USA på.

Lenke til kommentar

takker for svar! :new_woot:

Så du tror hvis jeg setter verdri på $400 på denne pcen, vil jeg kun ende opp med å betale rundt 500kr i mva? :)

 

Hadde du forsikring på pakken din? og for hvor mye?

 

Jeg betalte 655kr da jeg satte verdien til $400. Dette betaler du når de kommer på døren med pcen (Hvis du velger UPS Express International shipping). Hvis ikke du må betale der og da kommer det regning i posten i løpet av året. Forsikret den for $400 ja, men sjangsene for at noe skjer er så små at det er egentlig ikke vits.

 

Av de 200 gangene jeg har bestillt via ebay, amazon, diverse amerikanske og asiatiske nettbutikker, så har alle pakkene kommet uten skader.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Takker igjen for hjelpen :D

Husker du ca hvor mye det kostet deg i frakt? fra ups?

Hvor mye er tollavgiften på?

 

Edit: Så jeg får henne til å skrive verdi $400 og "gift"?

Skriver man at det er en laptop?

 

Koster mellom 100-300 dollar. Kommer ann på eskestørrelsen, hvor dama di befinner seg og hvor du er i landet. Setter du pcen til $400 vil du måtte betale 700kr inkl. toll og moms.

 

Kan like greit bare sette den som gift ja, men siden varen her blir skrevet til over 1000kr vil du ikke få noe ut av det.

Lenke til kommentar

Kan jeg ikke bare sende i orginalesken? den som den kommer i?

Høres jo greit ut, kommer jo fortsatt billig ut av det :)

 

Jeg syns alltid det er greit å få pakke den inn i en ekstra eske siden pakken skal reise ganske langt, forhindre småskader som riper på esken. Gjerne ha noe bobleplast i mellom eskene for sikkerhets skyld.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...