Gå til innhold

Faktura m.m til regnskapsfører-hva kreves?


Anbefalte innlegg

Heisan:) har et lite enkeltmannsforetak med under 300 faktura i året.

 

1) Jeg skal levere bilag mm til regnskapfører og lurer på hva som er ok i forhold til fakturaer og regelverket om forhåndnummererte blanketter. Har fakturaene liggende i word og som pdf på maskinen. Kan man bare skrive ut fra word uten å bruke disse forhåndnummererte blankettene og gi til regnskapfører?

Skal levere kontoutskift, bilag og faktura.

 

 

2)For kvittieringer fra butikk på ting som er kjøpt inn til foretaket, må man skrive ved bilaget hva dette er og brukes til for at det skal være gyldig? tenker da på der mitt navn ikke er på kvitteringen

 

 

Syns jeg finner så mye ulik info om dette og tolkninger av loven mht til dette med fakturanr ol, at jeg ble usikker på hva som er rett. Er helt fersk i gamet og ganske så uvitende;)

 

På forhånd takk for svar.

 

 

 

mvh dame30

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan:) har et lite enkeltmannsforetak med under 300 faktura i året.

 

1) Jeg skal levere bilag mm til regnskapfører og lurer på hva som er ok i forhold til fakturaer og regelverket om forhåndnummererte blanketter. Har fakturaene liggende i word og som pdf på maskinen. Kan man bare skrive ut fra word uten å bruke disse forhåndnummererte blankettene og gi til regnskapfører?

Skal levere kontoutskift, bilag og faktura.

 

 

2)For kvittieringer fra butikk på ting som er kjøpt inn til foretaket, må man skrive ved bilaget hva dette er og brukes til for at det skal være gyldig? tenker da på der mitt navn ikke er på kvitteringen

 

 

Syns jeg finner så mye ulik info om dette og tolkninger av loven mht til dette med fakturanr ol, at jeg ble usikker på hva som er rett. Er helt fersk i gamet og ganske så uvitende;)

 

På forhånd takk for svar.

 

 

 

mvh dame30

 

Sjekk side 58 i dette magasinet. Her er en fin oversikt.

http://issuu.com/midweek/docs/genuin_1-11

 

1. Du trenger ikke forhåndsnummererte blanketter, men fakturaene dine skal være nummererte.

 

2. Hvis kvitteringene dine er for ting som ikke er selvsagte så må du skrive på hva det er. F.eks lunsj, restaurantregninger, melk, kaffe osv,osv....Ting som kan foveksles med private forbruksvarer altså.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei

 

Det er ikke lov å lage fakturaer i Word eller EXCEL. Loven er ganske klar på at du enten må bruke en programvare hvor det ikke er lov å endre fakturanummer eller forhåndstrykte blanketter. Se forøvrig denne linken når det gjelder lover: http://faktura.no/lover-og-regler/

 

Det du kan gjøre er å lage fakturagrunnlaget i Word/Excel og fylle ut en forehåndstrykket blankett med totalbeløpet med henvisning til fakturagrunnlaget.

 

 

Videre finnes det mange fakturasystemer på markedet. Noen er gratis og andre tar betalt for tjenestene. Det som er viktig å tenke på når det gjelder systemer som er online er sikkerheten og at bedriften er solid siden dine fakturaer skal lagres i minimum 10 år. Samt eventuelle tilleggstjenester som kan forenkle din hverdag. Tenker da på repeterende fakturaer, KID, Avtalegiro, e-faktura, integrasjons muligheter osv.

 

Som ansatt i SendRegning.no vil også jeg anbefale å ta en titt på vårt system. Vi har vært i markedet siden 2003 og har over 27000 kunder. Ta gjerne kontakt med meg på [email protected] hvis du har flere spørsmål.

 

Uansett - LYKKE TIL :-)

 

MVH

 

Espen Gjester

www.sendregning.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...