Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt kabelkaos, litt hjelp? :)

kotox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal montere opp igjen basskassen med forsterker i bilen, dvs alt er i boks, men to ledninger skal kobles i forsterkeren, den ene er blå og kommer fra stereoen, den andre er brun, regner med det er jordingen....

Stemmer det at: Blå fra stereo skal til "Remote" på fprsterker og Brun skal på "Ground" på forsterkeren?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg vet den brune er jord, men lurte mest på om den skal til"Ground" på forsterkeren, går ut ifra det, men vil bare dobbeltsjekke ;)

Den blå går ut ifra stereoanlegget foran i bilen, bak anlegget...Og har hørt når det ble montert at dette var noe med "Remote" Så siden det er et "remote" inngang på forsterkeren, skal vel den sikkert dit? Det eneste ledige stedet å putte ledninger på forsterkeren utenom ground og remote, er 12+ tror jeg det står....mulig v12+

"Regner med at det er jordinga"? Hehe er det en tjukk brun en som er festa i selve bilen et sted? For ja, da er det jording.. :dribble:

Akkurat hvor er den blå festa hen?

Skrevet

Du burde egentlig bare holde fingrene unna i det store og hele utifra det jeg leser her....

Men, 12v+ er naturlig vis 12volt fra batteriet (husk sikring maks 20cm fra batteriet)

Ground er jordingen, og denne er det VIKTIG at du gjorder på et godt egnet sted, feks setebeltefestet under baksetet, husk å pusse deg ned til bart metall og bruk skikkelig kabelsko på kabelen.

Remote skal inn på remote (REM) på forsterkeren.

Sikringen foran ved batteriet er DET SISTE DU KOBLER TIL ;)

Skrevet

Hvorfor må han ha sikringen så nær batteriet?

Nei, si det du.... for at ledningen ikke skal ha sjangs til å kortslutte på batterisiden av sikringen kanskje?? ;)

Skrevet

Altså alt ER oppkoblet i bilen fra før, med siking nær batteriet ;)

Men, her for en tid siden tok jeg ut basskassen og forsterkeren pga flytting, skal nå sette det inn i bagasjen igjen bare, men er kun 2 ledninger i bagasjen å koble til, brun og blå....Den til 12V, hvordan ser den ut eventuelt? Høres rart ut, ja...hehe

Skrevet

Altså alt ER oppkoblet i bilen fra før, med siking nær batteriet ;)

Men, her for en tid siden tok jeg ut basskassen og forsterkeren pga flytting, skal nå sette det inn i bagasjen igjen bare, men er kun 2 ledninger i bagasjen å koble til, brun og blå....Den til 12V, hvordan ser den ut eventuelt? Høres rart ut, ja...hehe

Hvis den brune er tykk og går rett til karosseriet en plass, så er den jord, den blå er remote. Så da må du se på ledningen fra batteriet, den med sikring på som sikkert er tykk og fin, den burde da også komme ut i bagasjerommet en plass, som oftest så er denne rød.

Skrevet

ja den brune VET jeg er jord, husker jeg fra det ble montert, men usikker på om den blå var remote, men rimelig sikker på det ja. ganske tynnere.

Skal kikke etter en 3 kabel...husker den fra batteriet var rød ja.

Skrevet

Da dette ble tatt UT av bilen, så ble ikke batteriet koblet fra med utmontering...skrudde bare ut den røde fra forsterkeren. Bilen var da selvsagt ikke på, men ja...

Hvordan fjerner jeg sikringen enkelt da?

Skrevet

Hvorfor må han ha sikringen så nær batteriet?

Nei, si det du.... for at ledningen ikke skal ha sjangs til å kortslutte på batterisiden av sikringen kanskje?? ;)

*klaske seg sjøl i panna* :D

Har ikke telling på hvor mange bilanlegg jeg har satt sammen, og dette har jeg ikke tenkt på en gang. Har dog gjort det automatisk fordi det er praktisk. Go figure..

Skrevet

Ja vet det er en slik rund "Kaspel" sak, kan denne bare skrus opp uten problem og uten at det skjer noe galt siden det er konlet til batteriet lissom? hehe

Det kommer litt ann på hvordan sikringen og holderen ser ut, men som regel så er det en rund holder med sikringen inni, og denne kan da skrus opp i hver ende ;)

Skrevet

kort sagt. jeg skrur ut sikring ved batteri. kobler i rød strømkabel til forsterker, brun jord og blå remote, skrur på sikring igjen og kan starte bilen?

Skrevet

kort sagt. jeg skrur ut sikring ved batteri. kobler i rød strømkabel til forsterker, brun jord og blå remote, skrur på sikring igjen og kan starte bilen?

Ja

Skrevet

Okey!

Og når sikringen skrus ut, så skjer det ingenting? Sier ikke pang og gnistrer og greier? Når bilen da altså er av...

Ja

Skrevet

Okey!

Og når sikringen skrus ut, så skjer det ingenting? Sier ikke pang og gnistrer og greier? Når bilen da altså er av...

Ja

Hehe nei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...