Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST]Rart blink-, rygge-, tåke- og kjørelys på Golf 3 93.mod ved bremsing

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har ett problem på min Golf 3 1.8GL 93-modell.

Problemet er at når jeg starter motoren og blinker til høyre, så er blinklyset litt svakere enn vanlig (ser ut som noe stjeler strøm) og ryggelysene blinker. Når jeg setter bilen i revers, har jeg ikke noe ryggelys. Når jeg bremser og blinker til høyre samtidig, så vil den ikke blinke lengre. Bilen ser ut som ett kjørende juletre, og det er ikke så veldig optimalt.

Er det jordingsfeil, feil med relè eller sikringer og er det noen som har opplevd noe lignende?

MVH Espen

Endret av EspenFe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har byttet sikringer og releèr, men disse er i orden.

Var ute å så nå, ser ut som det er noe humbug med selveste kretskortet pærene kobles på. Skal først prøve å bytte alle pærer, da det ser ut som disse kortslutter hverandre på en eller annen måte.

EDIT: Så også at det var noe korrosjon/hvitt pulver på selveste pluggen inn der jeg kobler til ledningene til pæra, kan dette være noe?

Endret av EspenFe
Skrevet

Det er helt sikkert jordingsfeil i lykta som tidligere nevnt av andre. Det som skjer er at strømmen finner seg andre veier til jord fra den ene pæra via andre pærer, dermed lyser flere pærer samtidig fordi de i praksis er seriekoblet. Slår man på en av pærene som leder til jord vil det føre til at andre pærer som bruker den som jording slokner helt.

Dette skjer omtrendt alltid pga korrosjon som gjør at kontaktpunkter ikke fungerer i det hele tatt. Det du kan gjøre for å fikse det er å ta ut alt av elektriske koblinger som er mulig, og spraye alt med en universalspray (WD40/5-56) eller ren isopropanol, og prøve å fjerne så mye som mulig ved å skrape det av.

Skrevet

Da sto jeg opp tidlig i dag for å få fikset problemet.

På høyre baklys fant jeg ut at selveste styrestrømmen (panelet der du setter inn pærene) hadde fått smeltet noen plugger. Dro rett opp på huggern for å få tak i nytt panel. Betalte 50,- for ett nytt panel, dro å kjøpte nye lyspærer og oksideringsspray, så nå er alt i skjønneste orden.

Nå gjenstår det to problem, det er parklys og ryggelys. Ryggelysene tror jeg er ryggelysbryteren etter litt lesing på nettet, så skal prøve å få skiftet denne. Noen som vet hvor denne er plassert?

Parklysene har jeg ikke fått sjekket enda, kan bare være noen pærer som er gått, kommer tilbake med mer informasjon senere i kveld.

Tusen takk for alle svar sålangt!

Skrevet

Ryggelysbryter bruker å sitte under et deksel ved girstanga. Slik at når du setter den i revers så blir knappen trykket inn. Usikker på hvor den sitter på akkurat din bil.

Skrevet

Hei igjen.

Har nå fått fikset bilen.(All hyllest til min bror) Det var noe feilkoblinger på selveste girkassen som gjorde at ryggelysene ikke slo inn når jeg satte den i revers. Ang. det med parklysene så var det bare pærene som hadde gått. Ryggelysbryteren ligger oppå girkassen, du kan se den mellom batteriet og girkassen.

Takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...