Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konklusjon: Depresjon


Anbefalte innlegg

Dette er det første innlegget jeg skriver, så er litt nervøs..

 

Er det bare jeg som føler at leger ikke bryr seg? Sykdommer kommer og går, men slappheten og hodepinen og slimet i hals og nese forblir. Samt konstant piping i øret (også kalt tinnitus). Legen min spurte ikke så mye om de kroppslige plagene mine, men startet heller å gi meg antideprissiva med en gang. Cipralex, heter det. Og har snart gått to uker på det. Det er ikke noe tvil om at jeg er deprimert og har angst.. Men likevel. Dette har jeg slitt lenge med! Etter en time så kom han frem til dette.

Jeg håper virkelig cipralexen funker..

 

Er det noen som har gått på cipralex før? Og isåfall, for hva da?

Er det noen her som har slitt/sliter med noe kronisk, uten å hatt det påvist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok relativt vanlig at man må pese de fleste fastleger litt ekstra for å bli hørt eller routet til spesialist, og jeg mener at dette i all hovedsak skyldes fastlegeordningen men nok om det.

 

Cipralex flater ut humøret ditt, du vil ikke bli veldig glad, ei heller veldig lei deg kort forklart.

Det er dog litt individuelt hvilket preparat som fungerer best fra person til person. Det tar også ganske lang tid fra man begynner på medisinen til du oppnår ønsket effekt, om det i det hele tatt virker som ønsket.

Om du etter 2-3 mnd ikke føler at du oppnår ønsket effekt av Cipralex så bør det tas en blodprøve for å se hvilken serumkonsentrasjon du faktisk har i kroppen, for deretter enten å justere doseringen eller bytte til et annet preparat.

 

Antidepressiva er til enorm hjelp for mange pasienter med angst, depresjon o.l. så gi det en sjanse da det kan forbedre livskvaliteten din betraktelig.

Det er et negativt aspekt med slike preparater og det er at de kan gi mange og for noen tildels store bivirkninger så les pakningsvedlegget nøye.

Lenke til kommentar

Jeg var innom psykologen på tirsdag og hun fåreslo behandling på Cipralex. Merker at jeg er litt bekymret for hva legemiddelet kommer til å gjøre med meg, at jeg blir uempatisk og sløv ovenfor andre og greier. Men igjen hadde det vert inderlig godt å bli kvitt de enorme følelsesturene jeg får, som gjør meg sengeliggende ganske lenge. Kan folk merke at du går på Cipralex? Og går det utover skolearbeid?

 

EDIT: Jeg så ikke førsteinnlegget, beklager om jeg ødelegger tråden :(

Endret av Promise Kept
Lenke til kommentar

Hei

Ved mild depresjon er det anbefalte valg behandling ikke medisiner, men psykoterapi. Enten i form av kognitiv terapi eller annen strukturert psykologisk behandling. Hvis dette ikke fører frem alene, kan en legge til medisner.

 

Fikk TS tilbud om slik behandling?

 

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cipralex går utover skole etc. Jeg hadde høyt fravær fra før av, og var mye syk. Men da klarte jeg å gjøre litt lekser. Nå klarer jeg ingenting. Jeg kom meg ikke opp av senga før ca kl. 19. Men jeg har snakket med kontaktlæreren min, og hun skal hjelpe meg med å pese på legen min og skaffe meg time hos rådgivere.

 

Mitt råd til deg er å ta helsa di først. Det var det kontaktlæreren min sa til meg. Og ja, jeg er verken trist, eller glad. Jeg er bare kronisk tom. Men jeg håper de funker snart..

Lenke til kommentar

Nei, ingen kan se på deg at du går på antidepressiva hvis du ikke klistrer en lapp i panna med "Cipralex Addict Inside".

Det har blitt vist sammenhenger mellom SSRI-behandling og vektøkning, så det kan bli en synlig bieffekt.

Så alle feite folk går på antidepresiva?? Den var ny. :!:

Lenke til kommentar

Nei, ingen kan se på deg at du går på antidepressiva hvis du ikke klistrer en lapp i panna med "Cipralex Addict Inside".

Det har blitt vist sammenhenger mellom SSRI-behandling og vektøkning, så det kan bli en synlig bieffekt.

Så alle feite folk går på antidepresiva?? Den var ny. :!:

Hehe, vel vel. Sammenhenger mellom depresjon og overvekt har vel også blitt påvist. Nå er det jo slik at man skal være forsiktig med korrelasjonsforskning, da årsaksretning og kausalitet langt ifra kan påvises i alle tilfeller. Når dette er sagt, listes vektøkning opp som en mulig bieffekt av SSRI/TCA o.l. og dette er noe man burde ta i betraktning dersom man er redd for synlige bieffekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...