TuppY Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Vi har en prøve i atomfysikk her om noen dager og jeg får ikke til å balansere denne ligningen: 12/6 Carbon -> X + Gammastråling (Y) Skal finne ut hvilket stoff X blir. Noen som kan ballansere denne ligningen? Jeg får 2 svar fra denne der det blir følgende: 12/6 Carbon -> 12/6 Carbon + Ve eller: 12/6 Carbon -> 12/7 Nitrogen + O/-1 Elektron + Ve => 12/7 Nitrogen* -> 12/7 Nitrogen + Y Hva er rett? Noen som vet? Takker på forhånd
TuppY Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Skrevet 23. mars 2011 Akkurat der problemet ligger Får det ikke til å gå opp. Så egentlig slutt produktet blir 12/6 Carbon + Foton i form av energi?
Gjest Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Gammastråling bidrar ikke til noen endring i nukleontal, så ville satset på at du ender opp med 12/6 C. Virker ut som om karbonet er eksitert, noe som ikke krever at isotopen er ustabil for å sende ut gammastråling. Gammastråling er vel som følge av energidifferanser i kjernen, er det ikke? Correct me if I'm wrong.
TuppY Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Skrevet 23. mars 2011 Jo det var akkurat det jeg og mente. Men et eksempel i boken under gammastråling bruker de bare eksempler der hvor de har en beta utstråling å så man blir litt forvirret Takk for gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå