H3lld0g Skrevet 22. mars 2011 Skrevet 22. mars 2011 Jeg driver med en oppgave i excel, og har kommet over noe jeg ikke finner noen formel på. Det er en norsk verson 2010. Jeg har ett stort regne ark, og har brukt =MAKS(L:L) for å finne maksverdien i overskuddet. Men skulle gjerne hatt en formel under dette som viser hvor cellenavnet på hvor denne MAKS verdien er hentet fra. For fra dette skal jeg bruke til at den videre skal hente ut andre verdier fra samme rad. For verdiene skal endres, og da vil overskuddet endre seg, som fører til at de andre verdiene jeg leter etter endres. Målet er at disse skal alle regnes ut automatisk, vet dette kan gjøres med makro, men har dessverre ingen peilig på makroer. Eks: Maks overskudd: =MAKS(L:L) -> 15000 Celle: L312 -> en eller annen formel MC: H312 -> Henter ut "312" fra raden maksverdien er =$H312 MR: J312 -> Henter ut "312" fra raden maksverdien er =$J312 Noen som har ideer, formler eller makroer som kan hjelpe? Hvis dette ble forvirrende kan jeg prøve å forklare videre. På forhånd takk! -H3lld0g
Harald Staff Skrevet 22. mars 2011 Skrevet 22. mars 2011 Siden det er oppgave får du det i byggeklossformat. Du trenger ikke makroer til dette: MAKS finner den største verdien i et område. SAMMENLIGNE finner radnummer i et område der en verdi søkes og finnes. Verdien du søker etter er MAKS-formelen i forrige setning. Pass på å angi eksakt match 0. INDEKS slår opp et radnummer, evt og kolonnenummer i et område. Radnummeret er resultatet av SAMMENLIGNE-formelen du bygget i forrige setning. HTH. Beste hilsen Harald 1
H3lld0g Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Skrevet 22. mars 2011 Jeg prøvde det tidligere og da ga jeg vist opp for fort. Takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå