steff1232145 Skrevet 21. mars 2011 Skrevet 21. mars 2011 Hei Jeg kjøpte en Volvo 740 for ikke lenge siden og koblet fort en ny spiller, ADS forsterker og to 12" i bilen. Dette ble montert helt normalt, subwooferene står i kasse og forsterkeren er bygd inne i denne kassen, jording er koblet til setebeltet bak og jeg syntes at biltema rca kablene var noe jalla så jeg loddet mine egne. Og dette spilte kjempe uten noen problemer. Men da jeg tok ut alt av høyttalere i dørene og i dash'en begynte snåle ting å skje. De er koblet opp til en separat forsterker som også sitter bak og en ny "egen" RCA kabel trakk jeg sammen med den andre og strømkabelen til rem for begge forsterkere og + til begge forsterkerene. Jeg vet at dette ikke er optimalt men tenkte at det ikke kunne bli noe problem da det hadde funket helt fint før. Da jeg var ferdig med koblingen så testet jeg først høyttalerene uten subwooferene og de funket ganske bra utenom en lav skurre lyd. Hvis jeg nå skrur på motoren piper alle høyttalerene og frekvensen på pipingen går i takt med turtallet på motoren. Når den elektriske antennen går opp eller ned så skurrer det skikkelig i høyttalerene. Skrur jeg på forsterkeren til subwooferene får disse panikk og dunker bare en viss frekvens uansett hva. Dette er utenfor min forståelse, så er det noen glupe folk som vet hva jeg har oversett? Hilsen oppgitt musikk elsker
cossiemk1 Skrevet 21. mars 2011 Skrevet 21. mars 2011 Du har i grunn svart deg selv her, siden du har pluss og signalkabler sammen, så er det mest sannsynlig der feilen ligger, hvis du er sikker på at du har BRA jording.
steff1232145 Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Skrevet 22. mars 2011 Jeg er sikker på at jeg har bra jording til begge forsterkerne. Men tingen er at det har funket før, ivertfall subwooferne. Jeg skal ta og teste et par forskjellige ting i dag som for eksempel legge seperat rca kabel. Men det var den eneste plassen jeg fikk trekt kablene. Jeg vet bare om to forksjellige plasser man kan trekke kabler og den andre var full av original kabler.
appelsinbrus Skrevet 22. mars 2011 Skrevet 22. mars 2011 Varierer litt fra bil til bil hva som funker, serru, men jeg ville aldri ha lagt signalkabler og strømkabler sammen. Har faktisk også hørt om tilfeller der man ble nødt til å skjerme signalkabelen med aluminiumsfolie for å skjerme ut støy. Etter sigende skal dette funke, så du kan jo prøve det. Evt gjør det veldig enkelt: Legg strøm og signal på hver sin side i bilen.
steff1232145 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Skrevet 23. mars 2011 Jeg har nå fått orden på høyttalere i dørene, men sliter fremdeles med subwooferene. Når jeg skrur opp gainen på forsterkeren spiller de en lav 20hz lyd uansett hva jeg skrur og stiller på cd-spilleren. Men med pc spiller den topp med full gain. Er det da cd-spilleren som har tatt kvelden?
cossiemk1 Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 Da er det spilleren eller signalkabelen som er problemet, med mindre du koblet pc`n i samme signalkabel. Du kan evt prøve å jorde skjermingen til signalkabelen, og se om det hjelper.
appelsinbrus Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Noen forslag: RCA-en du bruker, er det bra greier eller? Har du testet med annen spiller? Samme kabler og alt, bare ny spiller? Har du testet støyfilter? Holder en knapp på "ground loop". For øvrig en del god lesning her http://www.termpro.com/articles/noise.html Endret 23. mars 2011 av appelsinbrus
steff1232145 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Skrevet 23. mars 2011 Jeg dro ut hele RCA kabelen og trakk den på "utsiden" av bilen. Så den var ikke i nærheten av noen slags forstyrrelser, da dette ikke var problemet lurer jeg på om det er cd-spilleren. Jeg rakk bare å teste subwoofer signalkabelen men skal sjekke litt små ting og ringe rundt til noen folk i morgen. RCA-kabelen er noe jeg loddet selv. Dette har jeg som regel alltid gjort pga enten dårlig kvalitet eller for dyrt på butikker Nei jeg har ikke testet med en annen spiller men vil nok prøve å få lånt en snart, hvis jeg ikke finner noen løsning. Jeg er ikke så keen på støyfilter da det bare minker og ikke fjerner all støyen. Jeg skal lese igjennom de forskjellige grunnene for støy i linken din. Kanskje dette er akkurat det jeg trenger
appelsinbrus Skrevet 23. mars 2011 Skrevet 23. mars 2011 (endret) Tenker mest på om det er en crappy RCA.. Holder fortsatt en knapp på ground loop. Står en hel del på nett på det om du googler. Endret 23. mars 2011 av appelsinbrus
steff1232145 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Skrevet 24. mars 2011 Jeg fant ut at det var jordingsbanen for rca kontaktene som var gått. Jeg fikk beskjed om å måle motstanden mellom jord på spiller, altså på selve metallet til spilleren og den innerste kontakten til RCA kabelen (den i midten, på cd-spilleren). Var det kontakt her så hadde jeg brent opp jordingsbanen, noe som det var. Er dette riktig måte å sjekke jordingsbanen på? Men betyr det at en sikring har gått innvendig i spilleren? Eller er jordingsbanen noe annet? Kan jeg jorde RCA kabelen separat for å fikse problemet da? Jeg hadde virkelig ikke hørt om dette før og lurer bare på hva det er snakk om Ja en ting til. Rem kabelen min på forsterkeren gir ut - volt av en eller annen grunn. Betyr det at den også har tatt kvelden? bare så ingen misforstår: Rem til + 12v = 12V, + 12V til Ground = 12v. Dette var gjort uten noen kabel koblet til rem kabelen? Tror virkelig at jeg må tilbake til skrivebordet når det gjelder bil anlegg :S
cossiemk1 Skrevet 24. mars 2011 Skrevet 24. mars 2011 Mener du at du ikke måler 12v mellom jord og remote ut av spilleren?? i så fall så skrur ikke forsterkeren seg på. Du kan prøve å jorde signalkabelen og se om det hjelper ja, som jeg skrev lenger opp her, men grunnen til at jordbaner brenner er fordi forsterkeren har for dårlig jording og derfor henter jord gjennom signalkabelen også, noe spilleren ikke tåler.
appelsinbrus Skrevet 24. mars 2011 Skrevet 24. mars 2011 Nå er det noen år siden jeg gikk elektro grunnkurs, men så vidt jeg veit skal det være 0 (null) volt om du måler mellom chassie og ytterjakka på kabel eller utgang. Det skal være kontakt, men du skal ikke måle spenning. Men skal være forsiktig med å være veldig påståelig her, for jeg har glemt det meste av elektronikken. Mulig noen andre her kan svare mer nøyaktig. Har spilleren for dårlig jording kan du for øvrig brenne jordbanene, og da er det like greit å kjøpe en ny om den ikke var veldig dyr.. Går det minus-spenning mellom forsterker og spiller? Skal se det årner sæ om du jorder spilleren litt bedre. Om det ikke gjør det, prøv å sette i en ny/annen spiller som er godt jordet.
steff1232145 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Skrevet 25. mars 2011 Remoten på cd-spilleren funker helt fint, men måler jeg mellom + og remoten på forsterkeren (denne kontakten er ikke koblet til noe bare så det er sagt. Så den er ikke koblet til cd-spilleren akkurat nå) så får jeg 12v noe jeg syntes var litt rart, siden det egentlig skal bli målt 12v mellom den og jord når jeg skal skru forsterkeren på. Den eneste måten minus kan komme dit er gjennom jordingen? Ja vurderer å kjøpe ny cd-spiller men funker det å jorde rca utgangene gjør jeg bare det. Men skal jeg jorde den ytterste rca kontakten? eller den innerste?
steff1232145 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Skrevet 27. mars 2011 Jeg jorda RCA kablene og det løste alle støy problemene, så jeg skal få tak i en liten sikring og slenge på. Da skal alt være bra Takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå