Gå til innhold

Hvordan få dv opptak til dvd?


Anbefalte innlegg

Har lagt over fra dv filmer til dataen,skal brenne de på dvd

plate men får det ikke til filmen er i avi format og det er ca 4

timer med opptak som jeg kanskje må komprimere litt hvilket porg

bruker jeg til det?

 

Jeg har prøvd en gang og komprimere fra ca 65 giga og nå er det på

113 kb vet ikke om dette er nok komprimert eller er det andre ting jeg kan

bruke?

Hvilket brenner prog skal jeg bruke? testetmed windows movie maker

men det kom kunn 5 sekunder på dvd platen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kunne spille DVD'n i en vanlig DVD spiller så må du bruke Mpeg2, og da en variant som er beregnet på DVD.

 

En ett lags DVD (som er det mest vanlige) er på 4.7GB så brenne prosjektet må ikke være større enn det. Det er ikke noe poeng å komprimere/skru ned bitraten så mye at kvaliteten blir dårlig. Del heller opp prosjektet på flere DVD'r.

 

HAMSTER er et bra og gratis konvertering program.

 

Hvilken som helst brennerprogram kan brukes. CDBurnerXP er gratis og fungerer bra. Nero blir ofte anbefalt å kjøpe da det er mer avansert.

 

Flere har problemer med Movie Maker hvis filene ikke er i WMV, men det er ofte også fordi PC'n er for svak og prosjektet er for langt. Brenner delen er fungerer dårlig på lange prosjekter.

 

Du må også lage en custom setting i Burn DVD i WMM så fps. og oppløsning stemmer med videoen din som mest sannsynlig er 720x576 og 25fps.

 

Det er flere liknende poster her på forumet så les litt rundt så finner du svar på det meste.

 

Nylig var det et liknende problem diskutert på AV forum, her er et par poster som kan være til nytte;

 

http://avforum.no/fo...tml#post1643244

 

http://avforum.no/fo...tml#post1639710

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke en haug med DVD. Jeg tipper det holder med 2-3 plater. Jeg tror du misforstod litt av hva arthon sa. En DVD rommer 4,7 GB, men det du brenner på er blitt redusert i størrelse. I praksis klarer en DVD å romme ca. 1-2 timer video.

 

Er det forresten HD-materiale du har?

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet ditt egentlig; Hvordan å få opptakene fra DV kasettene over på PC? Eller har du opptakene på PC allerede? Det er ganske uklart i spørsmålstillingen.

Han har nok fått de over til PCen allerede:

Har lagt over fra dv filmer til dataen...

 

Fyren snakker jo om datamengder på 65 GB, noe som tyder på at dataene har kommet over til PCen i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Videoene har jeg lagt over på pc men sliter med og

få de over på dvd plater,når jeg brenner det over

så får jeg ikke spilt de i dvd spilleren,det kommer

et lite bilde så blir det borte,så om jeg har skjønt det riktig

så må det over i mpeg2 for og få sett det på dvd spillern?

Kan jeg velge selv hvilket format jeg vil ha eller bruker jeg det

Hamster prog til og velge dette?

Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert over men finnes det noen brenner prog som jeg kan legge inn

alle filmsnuttene over på og bare brenne alt så jeg bare setter i ny dvd plate når jeg blir spurt om det.

 

For det jeg bruker nå må jeg legge inn korrekt mengde og brenne men når

jeg gjør dette så husker jeg ikke hva jeg har brent og ikke brent for det er

så mange små snutter med film

Lenke til kommentar

Da har jeg konvertert over men finnes det noen brenner prog som jeg kan legge inn

alle filmsnuttene over på og bare brenne alt så jeg bare setter i ny dvd plate når jeg blir spurt om det.

 

For det jeg bruker nå må jeg legge inn korrekt mengde og brenne men når

jeg gjør dette så husker jeg ikke hva jeg har brent og ikke brent for det er

så mange små snutter med film, samme som f.eks hvis du brenner en lyd cd og legger inn flere sanger enn det er plass til så sier brenneren at du må sette in ny plaste

Lenke til kommentar

Du kan brenne alle snuttene til en DVD, men du får ikke spilt dem i en vanlig DVD spiller. Du kan spille av en og en snutt på en PC ved å åpne DVD filene på PC'n.

 

For å spille alle snuttene sammenhengende så må du først laste dem inn i et redigering program og rendre dem ut som en kontinuerlig fil.

 

Det enste alternativet som muligens fungerer er å bruke et DVD menyprogram hvor hver snutt blir et kapittel, men jeg er i tvil om de allikevel spiller kontinuerlig.

 

Eneste annet alternativ er når du laster videoen fra kamera inn på PC, at du da kan innstille softwaren så den ikke deler videoen opp i snutter. Da må du jo helst ikke laste inn lengre kontinuerlig video enn at det fyller 4GB.

 

Du kan bruke Windows Movie Maker til å "sy sammen" mange snutter til en 4GB kontinuerlig video. Vær da oppmerksom på når du eksporterer i Movie Maker så står eksportering parametrene innstilt for NTSC 30fps. Du må lage et Custom parameter, som hare samme parametere som videoen din; 25fps + den oppløsningen videoen har. Du kan ikke bruke HD kvalitet hvis du skal kunne spille DVD i DVD spiller.

 

For å forandre eksport settings i Movie Maker; gå til fil ikonet oppe i venstre hjørne, i rullgardinen > Save Movie > (Burn DVD) Create Custom Settings > vinduet som da åpner seg så setter du samme oppløsning (PAL) og bitrate som Videoen har/du ønsker prosjektet skal ha på DVD. Lavere bitrate (max = ca. 8000) gir dårligere kvalitet men gjør at du får plass til mer materiale på DVD'n.

 

DVD formatet aksepterer bare Mpeg 2 kodek for avspilling i DVD spiller.

 

Kjenner ikke noe særlig til brenner program, men i CD Burner XP så kan du fylle opp med filer til linjen nederst i menyen skifter fra grønt til rødt. Da vet du det er fullt for den disken.

 

Disse filene du da har brent ligger fremdeles i CD Burner menyen når du åpner for å brenne neste DVD. Da ser du av siste filen hva du har brent og hva du ikke har brent. Så er det bare å slette det som ligger i menyen og laste inn neste fil i rekken osv. Da får du grei oversikt over hvilke filer du har brent.

 

CD Burner XP vil også spørre deg om du vil lagre prosjektet for hver gang du har brent en DVD. Svarer du ja til det så kan du lett se hva du har brent og hva du ikke har brent. Du har også da muligheten til å gå tilbake å brenne en DVD om igjen hvis den f.eks. skulle bli ødelagt.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...