Gå til innhold

Bolig for NHH-student


Anbefalte innlegg

Planer om å flytte til Bergen for å studere på NHH til høsten. Nå har det seg slik at jeg faktisk aldri har vært i Bergen, og derfor er svært lite kjent. Dog planer om å ta en tur til sommeren når jeg dimmer. Håper derfor at noen som bor der, gjerne som student, kan hjelpe litt til her. Har forstått det slik at NHH ligger et stykke utenfor sentrum, så veldig usikker på om jeg skal prøve å fikse bolig i sentrum eller ved skolen. Fordeler/ulemper med de to beliggenheten?

Ser i første omgang etter hybel i et kollektiv da dette virker både rimelig og sosialt. Ikke særlig kresen på plass osv, men viktig med et godt miljø innad i kollektivet! Økonomisk stiller jeg med knappe 100.000, men kjipt å måtte spise av dette til leieutgifter. Har ellers ikke noe mer å rutte med utover studielån (og muligens en jobb om dette blir nødvendig). Prøver derfor å sette et tak på 4000 kr i måneden. Tips til kollektiv som passer meg? Evt hvorfor jeg ikke burde gå for en kollektivhybel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planer om å flytte til Bergen for å studere på NHH til høsten. Nå har det seg slik at jeg faktisk aldri har vært i Bergen, og derfor er svært lite kjent. Dog planer om å ta en tur til sommeren når jeg dimmer. Håper derfor at noen som bor der, gjerne som student, kan hjelpe litt til her. Har forstått det slik at NHH ligger et stykke utenfor sentrum, så veldig usikker på om jeg skal prøve å fikse bolig i sentrum eller ved skolen. Fordeler/ulemper med de to beliggenheten?

Ser i første omgang etter hybel i et kollektiv da dette virker både rimelig og sosialt. Ikke særlig kresen på plass osv, men viktig med et godt miljø innad i kollektivet! Økonomisk stiller jeg med knappe 100.000, men kjipt å måtte spise av dette til leieutgifter. Har ellers ikke noe mer å rutte med utover studielån (og muligens en jobb om dette blir nødvendig). Prøver derfor å sette et tak på 4000 kr i måneden. Tips til kollektiv som passer meg? Evt hvorfor jeg ikke burde gå for en kollektivhybel?

 

 

Fordelen ved å bo her oppe ved skolen er at det hele tiden er mye arrangementer her oppe, og siden mye av tiden tilbringes på skolen sparer man mye reisevei. Samtidig har det klart sine fordeler å bo i byen med tanke på blant annet utelivet og sparte taxikroner.

 

Kollektiv er ofte en god ide, men pass på type kollektiv. Det finnes utleiere her som gjør alt for at det ikke skal være noe sosialt liv i kollektivet, ved å sørge for at det effektivt ikke er noen felles oppholdsrom. Personlig ville jeg prioritert det noe anderledes.

 

I forhold til leie så bør du regne med minimum 3500, men normalt her så går det fort 4500 og oppover pluss strøm for ett normalt rom i ett kollektiv. Mtp studielån fordelt over 10mnd gir gjennomsnittlig i overkant av 8k i måneden må du skaffe deg deltidsjobb for alle praktiske formål slik at man slipper å bruke alle sparepengene sine.

 

Siste tips er å være med på mest mulig i starten. De første ukene er viktige for nettverksbyggingen, så du bør absolutt ikke droppe ut av arrangementer som fadderuken med sveiseaften etc etc. Hvis du har mulighet, så bør du også prøve å komem deg inn i en av studentforeningene, noe som sannsynligvis vil bidra positivt til din opplevelse av NHH.

Lenke til kommentar

Hvilket miljø vil du være en del av? Hvilke fritidsaktiviteter har du, og hva slags boligsituasjon tilsier dette?

 

Ville droppet tanken om deltidsjobb i semesteret, jobb heller noen uker hver sommer. (Unntak: studentassistent-stillinger, men neppe aktuelt første par år.)

Lenke til kommentar

Takk begge! Har sett på studenthjem og virker som det bare er Øyjordsveien og Hatleberg i nærheten av NHH, noen som har erfaringer med noen av disse to?

 

Euklid: Når det gjelder miljø har jeg sånn sett ingen spesielle fritidsinteresser, men kommer selvfølgelig til å sørge for å få slengt meg med på mest mulig, spesielt i starten! Angående jobb tenker jeg kanskje det er greit å vente litt, og heller prioritere det sosiale og skolen i starten og så heller jobbe mer etterhvert når sparepengene begynner å bli short.

Lenke til kommentar

Hatleberg kan være veldig opp og ned; noe er nyoppusset og sikkert greit, annet er veldig slitent. Uansett tror jeg de som bor der deler kjøkken med en liten drøss mennesker (5 andre? Husker ikke detaljene, har aldri bodd der selv.). Øyjordsveien har jeg aldri vært i, som jeg kan huske.

 

Grunnen til at jeg spurte om fritidsaktiviteter er at det vil være med på å påvirke hvor du vil ønske å bo. NHH ligger veldig greit til for alt på skolen (naturlig nok ...) og turer i naturen, vil du omgås en mer variert type mennesker og/eller være en del i sentrum burde du finne bolig mer sentralt.

Lenke til kommentar

Hatleberg kan være veldig opp og ned; noe er nyoppusset og sikkert greit, annet er veldig slitent. Uansett tror jeg de som bor der deler kjøkken med en liten drøss mennesker (5 andre? Husker ikke detaljene, har aldri bodd der selv.). Øyjordsveien har jeg aldri vært i, som jeg kan huske.

 

Grunnen til at jeg spurte om fritidsaktiviteter er at det vil være med på å påvirke hvor du vil ønske å bo. NHH ligger veldig greit til for alt på skolen (naturlig nok ...) og turer i naturen, vil du omgås en mer variert type mennesker og/eller være en del i sentrum burde du finne bolig mer sentralt.

 

Nei, ikke spesielt glad i natur, men har heller ikke noe imot det. Sånn sett er jo sentrum mer tiltalende for fritidsaktiviteter, men håper da inderlig jeg drar mer på skolen enn på byen så tenkte derfor at det var en fordel å bo nærme skolen enn omvendt. Er vel også noe billigere om man ikke bor helt i sentrum?

Lenke til kommentar

Aller først må jeg bare si at dette er en glimrende tråd. Er i samme situasjon. Noen som vil fortelle litt mer om NHH som skole, livet etter skoletid og ikke minst Bergen by? Kan legge til at jeg har søkt studenthybel på Hatleberg (eller hva det nå heter). Av erfaring fra andre studentbyer har jeg en følelse av at dette er en billig plass å bo sentralt i forhold til NHH (ligger under 4000 på enkelte rom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...