Gå til innhold

Treg "Ekstremlaptop", hvorfor?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har som overskriften kansje forklarer, ett beist av en gamer-laptop.

 

Oppsett:

 

Grunnmaskin, Kunshan D900 (Clevo D900)

Intel Pentium Core2Quad, Q6700, 2,66GHz (2x4MB cache, 1066Mhz)

2x G.SKILL 2GB DDR2 800MHZ SO-DIMM CL5

2x GeForce 9800M GTX 1024MB

Harddisk type Seagate 200GB 7200RPM

 

OS. Windows XP Pro SP3

AV. Eset Smart Security

 

Kjører ellers vanlige programmer som MSN og Skype i bakgrunnen.

 

 

Problemet mitt ligger i at maskinen både booter tregt (opptil 3 minutter), og er helt tragisk på multitasking. Eksempel er når jeg spiller enkle spill, så lagger youtube noe helt ekstremt. Når jeg åpner f.eks. MS Word, fryser hele maskinen til tider i opptil 2 minutter.

 

Det morsomme er at når jeg spiller spill som f.eks. Crysis, spiller jeg på nesten max på alt av instillinger og klarer fortsatt 30+ frames. Altså er det ikke noe galt med ytelsen på én ting av gangen. Men spiller jeg ett MMORPG spill i vindu, er maskinen treg til nettsurfing f.eks. og aldeles håpløs om jeg skal se ett filmklipp.

 

Jeg har formatert, defragmentert og installert nye drivere. Vet ikke om RAM kan virke mot sin hensikt siden jeg kjører 4GB på 32bit WinXP (XP ser som kjent bare 3GB). Det rare er at alle spill som kan teste RAM finner 4GB og ser ut til å bruke 4GB (en antagelse)? Jeg kjører også "renseprogrammer" som reg-edit cleaner og diskcleaner. Har brukt Hijackthis til å se gjennom oppstartsprosess og bakgrunnsprogrammer i windows, men det meste ser ok ut. Maskinen var også treg etter formatering selv før jeg installerte Eset Smart Security.

 

Noen som har noen ideer til hva jeg kan gjøre/prøve? For meg virker det ikke som en SSD disk kan gjøre susen med tanke på lagg og grovere hakking i filmer på youtube.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig er/kan SSD være løsningen, men det er greit å finne årsaken før man begynner med nyinnvesteringer. Jeg vil anbefale deg å kjøre et lite program som heter Autoruns. Den viser absolutt alt som durer og går i bakgrunnen. Du har sikkert et minnekort, og jeg anbefaler deg å hente Liberkey. Det er et lite verktøyskrin med masse forskjellige verktøy. Kan bl.a. anbefale Free Window Registry Cleaner og Wise Registry Cleaner som finnes der.

 

Prøv det først, så får du renset registeret, og deretter går du inn på Autoruns og ser hva som virkelig durer i bakgrunnen. Maskinen din skal jo i utgangspunktet ikke ha allverdens rask som durer i bakgrunnen, noe spillytelsen viser, men noe er det.

 

Har du forrsten prøvd en annen nettleser. Jeg for min del bruker fem forskjellige nettlesere hele tiden. Hver sin nettleser, hver sine oppgave. I tillegg har jeg oppe en drøss med faner som starter opp automatisk hver gang.

 

Prøv det, og meld fra hvordan det går.

"Monsteret" ditt skal nok finne kreftene tilbake.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er/kan SSD være løsningen, men det er greit å finne årsaken før man begynner med nyinnvesteringer. Jeg vil anbefale deg å kjøre et lite program som heter Autoruns. Den viser absolutt alt som durer og går i bakgrunnen. Du har sikkert et minnekort, og jeg anbefaler deg å hente Liberkey. Det er et lite verktøyskrin med masse forskjellige verktøy. Kan bl.a. anbefale Free Window Registry Cleaner og Wise Registry Cleaner som finnes der.

 

Prøv det først, så får du renset registeret, og deretter går du inn på Autoruns og ser hva som virkelig durer i bakgrunnen. Maskinen din skal jo i utgangspunktet ikke ha allverdens rask som durer i bakgrunnen, noe spillytelsen viser, men noe er det.

 

Har du forrsten prøvd en annen nettleser. Jeg for min del bruker fem forskjellige nettlesere hele tiden. Hver sin nettleser, hver sine oppgave. I tillegg har jeg oppe en drøss med faner som starter opp automatisk hver gang.

 

Prøv det, og meld fra hvordan det går.

"Monsteret" ditt skal nok finne kreftene tilbake.

 

Da har jeg prøvd b¨de Autoruns og disse gratis verktøyene. Avinstallert endel programmer jeg ikke bruker og sett gjennom Hijackthis på nytt. Fortsatt ingenting nytt eller forbedret desverre.

 

Når d gjelder nettlesere bruker jeg opera og firefox, litt om hverandre. Explorer holder jeg meg unna av gammel vane. Ville nok brukt Firefox 64bit om det hadde støttet alt :)

Lenke til kommentar

Prøv Google Chrome for å se om den funker bedre.

 

Jeg for min del bruker Firefox til alle steder som trenger innlogging, slik som her og mange andre sikre sider. Til generell surfing bruker jeg Opera, men om ikke den vil bytter jeg over til Chrome. Chrome er også veldig fin, da jeg automatisk tilbyr oversetting, og det passer meg fint da jeg er på mange russiske sider osv. IE bruker jeg til NRK.no, og det er der jeg ser nettt-TV på laptop skjermen. Ellers bruker jeg de andre nettleserne i den eksterne skjermen. WYZO, som er et Firefox derivat bruker jeg også. Den har sine faste faner som jeg tittet innom hver dag.

Det har seg slik, at det ikke finnes noen helt perfekte nettlesere. Alle har sine fortrinn på hver sin måte.

 

Jeg mistenker at det er noe som henger i nettleserne dine. Har du sjekket om du har siste versjon av Flash og de andre småprogrammene?

 

Filehippo har et lite program som kjapt sjekker om du har de siste programoppdateringene (Obs. Om du trykker på den URL en jeg har lagt inn, så dukker den opp)

Lenke til kommentar

Prøv Google Chrome for å se om den funker bedre.

 

Jeg for min del bruker Firefox til alle steder som trenger innlogging, slik som her og mange andre sikre sider. Til generell surfing bruker jeg Opera, men om ikke den vil bytter jeg over til Chrome. Chrome er også veldig fin, da jeg automatisk tilbyr oversetting, og det passer meg fint da jeg er på mange russiske sider osv. IE bruker jeg til NRK.no, og det er der jeg ser nettt-TV på laptop skjermen. Ellers bruker jeg de andre nettleserne i den eksterne skjermen. WYZO, som er et Firefox derivat bruker jeg også. Den har sine faste faner som jeg tittet innom hver dag.

Det har seg slik, at det ikke finnes noen helt perfekte nettlesere. Alle har sine fortrinn på hver sin måte.

 

Jeg mistenker at det er noe som henger i nettleserne dine. Har du sjekket om du har siste versjon av Flash og de andre småprogrammene?

 

Filehippo har et lite program som kjapt sjekker om du har de siste programoppdateringene (Obs. Om du trykker på den URL en jeg har lagt inn, så dukker den opp)

 

Shockwave + skjermkort oppdatering gjorde avspilling bedre. Men alt annet forblir det samme. Google chrome er helt tragisk, starter tregt av en eller annen grunn, og lasting av sider bruker langt mere tid enn både opera, firefox og explorer, selv etter at alle cookies er slettet. Mener å huske dette var en av grunnene til at jeg ikke brukte Chrome før også.

Lenke til kommentar

Shockwave + skjermkort oppdatering gjorde avspilling bedre. Men alt annet forblir det samme. Google chrome er helt tragisk, starter tregt av en eller annen grunn, og lasting av sider bruker langt mere tid enn både opera, firefox og explorer, selv etter at alle cookies er slettet. Mener å huske dette var en av grunnene til at jeg ikke brukte Chrome før også.

 

Det er tydeligvis noe som henger, og hva det er, er ikke lett for meg å fastslå når jeg ikke har tilgang til maskinen. Det er dog mange her som kan dette mye bedre enn meg.

Når det gjelder Chrome, så er den kjapp, veldig kjapp. Det er noe annet som gjør at den er treig, og det er det som er problemet ditt.

 

Du hadde CCleaner. Åpn opp den, og gå til Verktøy litt nede. Der går du inn på oppstart. Gå gjennom listen der med pinlig nøyaktig og slå av den som ikke behøver å være på (kjapt å slå det på igjen om det ikke er det). Sjekk alt, og hver kritisk til alle prosesser.

Lenke til kommentar

Det første som slo meg er at du nesten ikke har minne på maskinen. Jeg tenker, med forbehold om feil, at du har 3,5 GB Ram som følge av 32- bits Windows, MINUS de to gigabytene med minne som skjermkortene har. Med andre ord har du stusselige 1,5 gigabyte med ram. Hvis du mikser dette med Internet Explorer og litt bloatware fra maskinvareprodusentens side, I TILLEGG til en del støv inni maskinen, så har du en stykk treg maskin :)

 

Igjen; forbehold om feil ;)

 

En ting til: Chrome SKAL være grisekjapt. Jeg bruker det på alle mine maskiner, og har aldri opplevd at det har vært treigt. Bortsett fra en eller annen beta for noen versjoner siden...

Lenke til kommentar

Det første som slo meg er at du nesten ikke har minne på maskinen. Jeg tenker, med forbehold om feil, at du har 3,5 GB Ram som følge av 32- bits Windows, MINUS de to gigabytene med minne som skjermkortene har. Med andre ord har du stusselige 1,5 gigabyte med ram. Hvis du mikser dette med Internet Explorer og litt bloatware fra maskinvareprodusentens side, I TILLEGG til en del støv inni maskinen, så har du en stykk treg maskin :)

 

Igjen; forbehold om feil ;)

 

En ting til: Chrome SKAL være grisekjapt. Jeg bruker det på alle mine maskiner, og har aldri opplevd at det har vært treigt. Bortsett fra en eller annen beta for noen versjoner siden...

 

Det er en Clevo fra Multicom, og den er helt uten bloatware. Det skal også væretilstrekkelig med minne til å kjøre helt problemfritt selv om mange programmer er på samtidig. Her er det nok noe annet som henger, men hva det er, kan jeg ikke svare sånn helt videre.

Lenke til kommentar

Det første som slo meg er at du nesten ikke har minne på maskinen. Jeg tenker, med forbehold om feil, at du har 3,5 GB Ram som følge av 32- bits Windows, MINUS de to gigabytene med minne som skjermkortene har. Med andre ord har du stusselige 1,5 gigabyte med ram. Hvis du mikser dette med Internet Explorer og litt bloatware fra maskinvareprodusentens side, I TILLEGG til en del støv inni maskinen, så har du en stykk treg maskin :)

 

Igjen; forbehold om feil ;)

 

En ting til: Chrome SKAL være grisekjapt. Jeg bruker det på alle mine maskiner, og har aldri opplevd at det har vært treigt. Bortsett fra en eller annen beta for noen versjoner siden...

 

2GB dedikert minne + 4GB RAM. Maskinen har nesten ikke støv i seg. Er relativt nøye med dette fordi maskinen blir veldig fort varm hvis jeg lar være. Maskinen har også vært inne til skjermkortbytte og ny kjølepasta på prosessor, men maskinen var ganske treg før dette også.

 

Vet ikke hvorfor Chrome var tregt, men opera er langt raskere. Oppstarten av programmet derimot var raskere hos Chrome.

 

Skjermkortene har jo egen ram, og tar ikke av systemets rambrikker.

 

Men tas fremdeles med i regnestykket til Windows.

 

Såvidt jeg kan se er dette usant! systemet mitt rapporterer 2GB grafikkminne + 3GB RAM?!

 

Det første som slo meg er at du nesten ikke har minne på maskinen. Jeg tenker, med forbehold om feil, at du har 3,5 GB Ram som følge av 32- bits Windows, MINUS de to gigabytene med minne som skjermkortene har. Med andre ord har du stusselige 1,5 gigabyte med ram. Hvis du mikser dette med Internet Explorer og litt bloatware fra maskinvareprodusentens side, I TILLEGG til en del støv inni maskinen, så har du en stykk treg maskin :)

 

Igjen; forbehold om feil ;)

 

En ting til: Chrome SKAL være grisekjapt. Jeg bruker det på alle mine maskiner, og har aldri opplevd at det har vært treigt. Bortsett fra en eller annen beta for noen versjoner siden...

 

Det er en Clevo fra Multicom, og den er helt uten bloatware. Det skal også væretilstrekkelig med minne til å kjøre helt problemfritt selv om mange programmer er på samtidig. Her er det nok noe annet som henger, men hva det er, kan jeg ikke svare sånn helt videre.

 

Noen idé til programmer jeg kan bruke eller eventuelt hva jeg bør se etter? Til tider fustrerende at f.eks. oppstart av maskinen skal være så tregt.

Lenke til kommentar

Sikker på det ikke er noen bios-innstillinger som er feil da?

Hva slags harddisk har du i maskina? Har den alltid vært slik, eller er det noe som har begynt i det siste?

 

1stk ST9200420AS (Seagate 200GB 7200RPM) systemdisk, ikke partisjonert

1stk SAMSUNG HM201JJ (Samsung 200GB 7200RPM) Ekstradisk, egen partisjon

 

Ja maskinen har egentlig alltid vært noe treg i oppstart samt enkelte former for navigering og relativt treg i multitasking. Grunnen til at jeg sier treg er fordi min 4 år gamle P4 3,2GHz med 1GB ram er laaaaaaaaaangt kjappere på det meste bortsett fra spill.

 

Som nevnt er det ikke noe problem i seg selv å kjøre spill. Problemene oppstår under multitask.

 

Kan det være ett problem med Windows XP og Quadcore ?

Lenke til kommentar

Shockwave + skjermkort oppdatering gjorde avspilling bedre. Men alt annet forblir det samme. Google chrome er helt tragisk, starter tregt av en eller annen grunn, og lasting av sider bruker langt mere tid enn både opera, firefox og explorer, selv etter at alle cookies er slettet. Mener å huske dette var en av grunnene til at jeg ikke brukte Chrome før også.

 

Det er tydeligvis noe som henger, og hva det er, er ikke lett for meg å fastslå når jeg ikke har tilgang til maskinen. Det er dog mange her som kan dette mye bedre enn meg.

Når det gjelder Chrome, så er den kjapp, veldig kjapp. Det er noe annet som gjør at den er treig, og det er det som er problemet ditt.

 

Du hadde CCleaner. Åpn opp den, og gå til Verktøy litt nede. Der går du inn på oppstart. Gå gjennom listen der med pinlig nøyaktig og slå av den som ikke behøver å være på (kjapt å slå det på igjen om det ikke er det). Sjekk alt, og hver kritisk til alle prosesser.

 

Som nevnt sitter jeg med Hijackthis. CCleaner viser knapt en tredjedel av alt som egentlig starter. Allruns var noe mere detaljert på dette og kategoriserte dette ganske bra, men syntes det var mye som ikke var relevant for meg. Jeg kommer klart til å ta vare på Autoruns og takker og bukker for tipset om dette sneisne programmet.

 

CCleaner derimot var skuffende. Etter å ha scannet med Tweaknow 2011 finner CCleaner null, samt dette med oppstarten og det at hijackthis gjør dette mye bedre :)

Lenke til kommentar

 

Som nevnt sitter jeg med Hijackthis. CCleaner viser knapt en tredjedel av alt som egentlig starter. Allruns var noe mere detaljert på dette og kategoriserte dette ganske bra, men syntes det var mye som ikke var relevant for meg. Jeg kommer klart til å ta vare på Autoruns og takker og bukker for tipset om dette sneisne programmet.

 

CCleaner derimot var skuffende. Etter å ha scannet med Tweaknow 2011 finner CCleaner null, samt dette med oppstarten og det at hijackthis gjør dette mye bedre :)

 

Ja, jeg vet CCleaner er litt begrenset, men siden den rett og slett er begrenset, så er det kjapt å slå av, og slå på. Rett og slett prøve seg frem. Den er også lett forståelig, at det er lett for alle å gå inn der og se hva som starter. I Autoruns bør en holde tunga rett, for ikke å gjøre de helt store feilene.

 

Maskinen din var noe av det heftigste i sin tid, og det er rart at den føles treg nå, spesielt siden du har formatert og det vedvarer. Har du vært i kontakt med guttan på supporten på Multicom. Det kan tenkes at de har noen gode forslag.

Lenke til kommentar

 

Som nevnt sitter jeg med Hijackthis. CCleaner viser knapt en tredjedel av alt som egentlig starter. Allruns var noe mere detaljert på dette og kategoriserte dette ganske bra, men syntes det var mye som ikke var relevant for meg. Jeg kommer klart til å ta vare på Autoruns og takker og bukker for tipset om dette sneisne programmet.

 

CCleaner derimot var skuffende. Etter å ha scannet med Tweaknow 2011 finner CCleaner null, samt dette med oppstarten og det at hijackthis gjør dette mye bedre :)

 

Ja, jeg vet CCleaner er litt begrenset, men siden den rett og slett er begrenset, så er det kjapt å slå av, og slå på. Rett og slett prøve seg frem. Den er også lett forståelig, at det er lett for alle å gå inn der og se hva som starter. I Autoruns bør en holde tunga rett, for ikke å gjøre de helt store feilene.

 

Maskinen din var noe av det heftigste i sin tid, og det er rart at den føles treg nå, spesielt siden du har formatert og det vedvarer. Har du vært i kontakt med guttan på supporten på Multicom. Det kan tenkes at de har noen gode forslag.

 

Ikke noe annet enn at de har kjørt en test på maskinen i forbindelse med ett kaputt skjermkort. Maskinen skal i teori funkere helt fint. Som nevnt har jeg en liten finger på Quadcore støtte i winXP.

 

Planen er å kjøre litt forskjellige benchmarker nå for å å prøve ut ytelse i Win7 og Linux.

 

Andre tips til hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Jeg tror også det ligger i at du kjører 32-bits windows, som ikke kan adressere mer enn 4GB minne totalt. Har du 2GB minne til skjermkortene vil det gå på bekostning av adresserbar RAM. Altså vil ikke Windows adressere mer enn 1.5-2GB av RAMen din til bruk. XP er jo samtidig en gammel traver, jeg vet ærlig talt ikke om HW-aks av h264 via DXVA eller flash-aks ved bruk av Stage Video API i heletatt fungerer på det 10 år gamle operativsystemet.

 

Det er på tide å slå følge med resten av verden, og installere Windows 7 64-bit.

Lenke til kommentar

 

1stk ST9200420AS (Seagate 200GB 7200RPM) systemdisk, ikke partisjonert

1stk SAMSUNG HM201JJ (Samsung 200GB 7200RPM) Ekstradisk, egen partisjon

 

 

Så du bruker ikke systemdisken til operativsystemet? Du bruker kun "ekstradisken"?

 

(jeg har ikke helt trua på at XP er årsaken til problemene...)

Endret av bertie
Lenke til kommentar

Jeg tror også det ligger i at du kjører 32-bits windows, som ikke kan adressere mer enn 4GB minne totalt. Har du 2GB minne til skjermkortene vil det gå på bekostning av adresserbar RAM. Altså vil ikke Windows adressere mer enn 1.5-2GB av RAMen din til bruk. XP er jo samtidig en gammel traver, jeg vet ærlig talt ikke om HW-aks av h264 via DXVA eller flash-aks ved bruk av Stage Video API i heletatt fungerer på det 10 år gamle operativsystemet.

 

Det er på tide å slå følge med resten av verden, og installere Windows 7 64-bit.

Det var dette jeg snakka om tidligere !!!

 

Dessuten kan det hende du har feil på harddisken. Harddisker (og minne) er noe av det som pleier å gå i stykker først på eldre maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...