Gå til innhold

Hvor mye betalt pr bilde kan jeg forlange?


Anbefalte innlegg

Et Stort selskap vil kjøpe et par av mine Nordlysbilder som dem skal bruke.

Slik at dem har full frihet til å bruke de kjøpte bildene.

Dem skal bruke dem i for eksempel årsrapport, på intranett og deres internett, og kanskje i annonser.

Hvor mye skal jeg ta betalt pr bilde/for 2 bilder?

Det er bra kvalitet på bildene mine,og har både Raw og Jpg i beste kvalitet

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://scanpix.no/spWebApp/view.action?page=pris_internett_red

 

Med mindre bildet er unikt, noe som nordlys ikke er. Er ca 1500 en ok pris for alle rettigheter.

Ref bekjent sine erfaringer.

 

Prisene på siden du linker til gjelder for ett bilde til bruk én gang på internett. Hvis du ser på linken i menyen som heter næringsliv, så vil du se priser på rundt 1500-3000 kroner for en gangs bruk. Dersom man skal selge alle rettigheter til et bilde må man gange prisen din med minst 10, helst også mere, for å komme i nærheten av en edruelig pris.

 

1500 kroner er jo til og med lavere enn frilanssatsene for en gangs bruk av bilde.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i det azetlitz skriver, men det kan fort skje at bedrifter som ikke har mye å rutte med ikke vil, eller kan, betale så mye som de bør. Spesielt ikke om man ikke er en godt etablert fotograf. Har opplevd en del av at folk nærmest forventer at jeg skal jobbe gratis for dem. Nå er jeg foreløpig ikke avhengig av å tjene penger på dette her, og trenger praktisk erfaring og ting å putte på CV-en, så da tar jeg til takke med, for å ta et eksempel fra virkeligheten, 1500 kroner for ca 100 timers arbeid med fotografering, redigering og print.

 

Det er egentlig ikke meninga å kapre tråden for egen klaging, selv om det frister ( ;) ), men heller å poengtere at det som i teorien er rimelige priser i mange situasjoner kan være helt utenfor rekkevidde. Viktig å se an kjøperen, og ikke minst en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et Stort selskap vil kjøpe et par av mine Nordlysbilder som dem skal bruke.

Slik at dem har full frihet til å bruke de kjøpte bildene.

Dem skal bruke dem i for eksempel årsrapport, på intranett og deres internett, og kanskje i annonser.

Hvor mye skal jeg ta betalt pr bilde/for 2 bilder?

Det er bra kvalitet på bildene mine,og har både Raw og Jpg i beste kvalitet

Er det noen som kan hjelpe meg?

Hør hva de forventer å måtte betale.

 

 

priser på rundt 1500-3000 kroner for en gangs bruk. Dersom man skal selge alle rettigheter til et bilde må man gange prisen din med minst 10, helst også mere, for å komme i nærheten av en edruelig pris.

De kan jo bare kjøpe bilder fra iStock e.l. Det er billigere.

http://www.istockphoto.com/search/text/aurora_borealis/source/basic/#1c4dd80e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...