Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slutte i jobben? Har pappaperm og ferieuker tilgode


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et dilemma.

 

Jeg mistrives på jobben. Har jobbet her i 3,5 år, og etter en rekke organisatoriske endringer i det siste har jeg rett og slett møtt den berømte veggen. Det har vært for mye kaos og stress, og det har helt slitt meg ut til det punktet at jeg blir kvalm og uvel når jeg er på jobben.

 

For noen uker siden tok jeg en prat med legen min, og han sykemeldte meg i 2 uker.

 

Saken er den at jeg går ut i pappaperm i mai + at jeg har 5 uker ferie til gode.

 

Jeg hadde en prat med sjefen min i forrige uke, og han lurte på om jeg hadde tenkt å slutte. Jeg har tenkt å slutte etter at jeg har tatt ut perm og ferie, men jeg sa ikke dette direkte.

 

Skal til legen om et par dager, og slik det er nå ønsker jeg ikke å begynne å jobbe igjen. Greia er den at jeg ikke liker å være sykemeldt, føler meg rimelig ubrukelig + at det er kjipt å være "den sykemeldte" på jobben.

 

Så, hvordan blir det om jeg sier opp nå, når jeg er sykemeldt? Hva skjer da med pappapermisjonen og ferieukene? Jeg har tre måneders oppsigelsestid.

 

Hvordan blir det om jeg sier i fra at jeg ikke ønsker å jobbe etter å ha tatt ut perm og ferie? Føler det blir litt feil, samtidig som jeg vil være ærlig så ikke arbeidsgiver tror jeg kommer tilbake med fullt ladete batterier etter perm og ferie.

 

Jobber i Oslo kommune om det har noe å si. Fint om noen som er litt inne i arbeidsrett og slikt kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke benytter alle feriedagene dine før du slutter så skal du ha feriepengene for de dagene ferie du ikke har tatt ut utbetalt fra din arbeidsgiver (om feriepengene allerede er utbetalt og lønn er trukket før du slutter, så skal du ha utbetalt lønnen for de dagene du ikke har fått tatt ut). Du lider ikke noe økonomisk tap i denne situasjonen. Du vil også ha rett til å ta ut ferie i oppsigelsestiden din om du heller ønsker.

 

Pappapermen er det NAV som dekker uansett, og du har sannsynligvis allerede sendt søknad og fått godkjent grunnlaget. Slik reglene er så er det enten lønnen du har innen du går ut på permisjon (hovedregel), eller snittlønnen de siste tre årene (det som gir best resultat. Om du sier opp i dag, vil oppsigelsen din løpe i tre måneder fra 01.04.2011, og du vil gå i permisjon i oppsigelsestiden din. Altså vil du ikke tape noe penger der heller (selv om deler av pappapermen din går utenfor oppsigelsestiden din). Om du velger å ta ut ferien før pappapermen, så vil du sitte igjen med bare noen uker du må jobbe, uten at du kommer til å lide noen økonomiske tap.

 

Om du sier opp så har det ingenting å si ift lovpålagt ferie og permisjon. Jeg hadde selv 2 uker pappaperm i oppsigelsestiden min hos forrige arbeidsgiver (de to ifb med fødsel) uten noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...