Gå til innhold

Lagring av video fra Samsung VP-W70 til PC - valg av filformat mm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Holder på med en prosjekt i samarbeid med min bestefar og skal få all film han har på tape over til PC og DVD, og trenger litt hjelp. Jeg skal gå litt nærmere inn på de testene jeg allerede har gjort men pga lite tilfredsstillende resultat kommer jeg hit for råd.

 

Som nevnt er jeg ikke helt fornøyd med resultatet, men jeg vet ikke hva jeg kan forvente av kvaliteten fra videokameraet. For det første er jeg usikker på om jeg burde lagre filmen i samme oppløsning som videokameraet tar opp film i (560×480 om jeg ikke tar helt feil) ikke vet jeg om det har stor betydning?

 

Så over til testene. Gjennom programmet har jeg tre filformater jeg kan lagre filmen i, .mpeg(1) .mpeg2 og .avi og ulike settings innenfor de tre. Altså i "capture" mode. Deretter kommer redigeringene osv, så får jeg et valg igjen om å lagre filmen på PCen og da får jeg betydelige flere valg av filformater. Jeg har prøvd mange kombinasjoner, men blir ikke fornøyd. Kanskje har jeg rett og slett ikke valgt riktig eller er jeg begrenset mtp spesifikasjonene til kameraet.

 

Så det jeg vel egentlig lurer på er om det finnes noen "regler" på filformater (innstillinger generelt) man bør forholde seg til fra begynnelsen til slutten av prosessen? Jeg er klar over at jeg kanskje ikke får kvalitet av det beste, men siden jeg ikke vet hvor god den beste kvaliteten er med dette oppsette, så blir det litt vanskelig og skal sitte å prøve seg fram som dette. Håper noen kan komme med god input.

 

 

Programvare:

Cyberlink Powerdirector 9 (usikker på versjon, men ikke langt unna nyeste versjon)

Hardware:

-Kamera: Samsung VP-W70 8mm camorder Hi-8

-Rimelig ny og sprek PC

-Overføringen mellom PC og kamera er USB, noe mer vet jeg ikke, men kan finne ut av

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke vente deg all verdens av kvalitet (se liknende tråder om andre kameraer).

 

Hvis kamera er kjøpt i Europa er det et PAL kamera. Da skal oppløsningen være 720x576, 25fps (frames pr. second) og bitraten i opptaks programmets settings være ca. 8000 bits eller høyere, eller høyeste kvalitet hvis bitrate ikke kan velges. Bitraten er "Variable" og vil fluktuere mellom 5000 og 8000.

 

Jeg finner ikke hva slags codec kamera ditt bruker, men mest sannsynlig er det Mpeg2. Du burde i alle tilfeller brenne ut videoen på DVD som sikkerhet/back-up og da er det bare Mpeg2 som gjelder.

 

Litt usikker på om du allerede har overført video fra kamera til PC og i tilfelle hvordan du koblet det til PC'n.? Det fulgte med en minijack til Phono plug kabel med kamera (Video kompositt+Audio). For å koble det til PC må du ha en USB capture dongle. Kan anbefale TerraTec Grabby som den billigste og beste, kommer med MAGIX software for å ta opp og enkel redigering. Tips; hvis du kjøper den, gå til TerraTec websiden og last ned en bedre versjon av MAGIX, ikke gå til MAGIX web siden for dette.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, jeg har allerede overført video til PC. Vi bruker en lignende sak som du nevner, TerraTec Grabby bare annet merke, både svideo og composite tilkoblinger og USB 2.0

 

Jeg får prøve å laste video i den oppløsningen du nevner og se hvordan resultatet blir.

 

Forresten, vi plages litt med den "klassiske" stripen på opptakene, er dette noe man kan fjerne med en avmagnitiseringskassett?

Lenke til kommentar

 

Forresten, vi plages litt med den "klassiske" stripen på opptakene, er dette noe man kan fjerne med en avmagnitiseringskassett?

 

Du kan jo prøve, men det er stor sjanse for at det kommer fra tapen, enten fordi den er gammel eller fordi det er brukt for dårlig tape i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hvis kamera er kjøpt i Europa er det et PAL kamera. Da skal oppløsningen være 720x576, 25fps (frames pr. second) og bitraten i opptaks programmets settings være ca. 8000 bits eller høyere, eller høyeste kvalitet hvis bitrate ikke kan velges. Bitraten er "Variable" og vil fluktuere mellom 5000 og 8000.

Du mener vel 8000 kilobits eller kbps? En bitrate på 8 kbps er ikke nok til bare lyd engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...