Gå til innhold

Studier om ett år...


Anbefalte innlegg

Jeg vil studere IT om ett år (driter i åssen bransjen ser ut for øyeblikket).

 

Går det an å ta bachelor/master eller noe liknende UTEN realfagene? Jeg er møkk lei matte og fysikk o.l nå (begynner på 3 året på videregående til høsten). Det er greit med litt matte kanskje.

 

Jeg vil studere programmering/databaser og gjerne med noe web.

 

Og er det mye vanskeligere med IT fag når man studerer enn det er på videregående? (fikk 6 i databaser nå i 2. klasse) Synes det var latterlig lett (var ferdig med pensum i november... :p).

 

Det er bra om studiene skjer i Oslo-området, men det MÅ ikke være der.

It-Akademiet o.l er utelukket. Sikter mye høyere enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på NITH på omvisning med skolen :yes:

 

Synes det var litt dyrt da, men klarer sikkert å skrape sammen (seff også låne litt...) sånn at det går i boks. Virka i hvert fall som det bra sted å studere...

 

Men er det mye realfag der? Det ER et viktig moment...

 

Noen som har gått der som har erfaringer o.l å dele med meg?

 

Setter pris på alle (relevante) svar :p

Lenke til kommentar
Takker :p

 

Hva for studie gren tar du da?

Er det interessant? Høyt nivå? Vanskelig?

 

Bare lurer jeg, gleder meg til å bli ferdig med almennfag 8)

 

Jeg tar "Bachelor Informasjonsteknologi"

 

Det er interessant, jeg har ihvertfall lært mye nytt som jeg faktisk har hatt brukt for.

 

Om det er vanskelig? Det kommer ann på hvor mye bakgrunnserfaring du har fra før av.

 

Nivået er nok ikke det høyeste. Får se hvordan det siste året blir.

 

Lurer på hvor jeg er om 1 år? Du finner meg nok i arbeidsledighetskøen :-?

Lenke til kommentar

Ta bachelor i IT på en eller annen høyskole.. Det er samme studie som ingeniørutdanning i IT, men du er fritatt for alle de jalla realfagene.

 

Disse teite realfagene er i stedet erstattet av diverse IT-relaterte fag.

 

Når du er ferdig med bachelor, kan du jo gå videre å ta master i informasjonssikkerhet. Det er bra saker.

 

For å kvalifisere til Bachelor-studiet, må du inneha generell studiekompetanse.

 

Sjekk her:

 

Bachelor

Master

Lenke til kommentar

hibu i konsberg tilbyr ihvertfall 3semesterordning (begynner 1ste juli tror jeg så litt sent) innefor data til de med generell studiekompetanse uten 3mx 2fy.

 

Er også 1 års forkurs som kvalifiserer deg til alle universiteter og høyskoler i norge her. Er sikkert slike kurs andre steder også.

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta master etter at du har tatt bachelor da? Da kanskje markedet har endret seg, og det er mange færre som har det enn bachelor. Gjør alt for å slippe arbeidsledighetskøen, det skal i hvert fall jeg :D

 

Når det gjelder bakgrunnserfaring, så har jeg tatt databaser som valgfag i år, og neste år skal jeg fortsette med det (databaser 2 eller noe sånt) pluss at jeg skal ta programmering. Det burde da hjelpe?

 

Har ikke drevet noe særlig med programmering på egenhånd...

 

Tilbringer ganske mye tid foran pc'n min daglig, men det blir nok mest spilling... :oops:

Lenke til kommentar
Ta bachelor i IT på en eller annen høyskole.. Det er samme studie som ingeniørutdanning i IT, men du er fritatt for alle de jalla realfagene.

Bachelor og ingeniør er akkurat den samme tittelen, grunnen til at det nå kalles bachelor er at det skal være lettere å studere videre i utlandet (bachelor er en internasjonal tittel), og å jobbe i utlandet (altså at arbeidgivere skal vite hvilken grad du har oppnådd).

Lenke til kommentar

Må bare reklamere litt for UiO jeg og :D

Studerer selv på blindern for tiden (ikke IT men...kjenner andre som gjør det) og syntes selv det er veldig bra, nesten gratis og (bortsett fra semesteravgiften på litt over 400 kr). Dessuten tror jeg det er mye større sansynlighet for å få jobb når du har studert ved et universitet!

Uansett hva du velger av IT så slipper du ikke 100% unna matte tror jeg, og det programmet tigerdip referte til så langt fra dumt ut!

Lenke til kommentar

Men det er mye mindre matte på NITH :wink:

(ser i hvert fall sånn ut for meg)

 

Dessuten så virker kurset mindre "realfagisk"...

 

Men fortsett å komme med forslag og tips, jeg har selvfølgelig ikke bestemt meg enda. Bare sier at det heller litt mot NITH for øyeblikket... Hvis noen er imot det så bare si ifra! :o

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat fullført Bachelor i ingeniørfag ved iu, hio i Vika i Oslo. De har startet en ny linje der hvor man blir Bachelor i informatikk, der er det kun et mattefag på 2 vektall samt et statistikk-fag. Fagplanen finner du her: http://www.iu.hio.no/data/fagplan/studieplan.html

 

Den virka ikke så dum nei. Det koster heller ikke noe (bortsett fra div avgifter og bøker o.l) å gå der? Hmm vanskelig dette. Bra jeg har et år på å bestemme meg :D

Lenke til kommentar

Er selv ferdig med 2. året på NITH. Synes det er veldig bra. Ulempen er selvfølgelig prisen! Er full klar over det. Studiet er ikke like "realfaglig" som ved flere andre skoler. Det er både en fordel og en ulempe. Fordel fordi jeg (og flere andre) ikke liker de fagene (;)), ulempe med at det kunne vært veldig fint og ha!

 

Vil si studiet er mer retta mot datadelen, altså programvareutvikling, og da særlig mot forretningslivet. Jeg finner det interessant ihvertfall. Og synes det er gøy (ja, utenom eksamenstiden selvfølgelig :p).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...