Gå til innhold

Spørsmål om kabling/hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Har egentlig to hovedspørsmål og et bonusspørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

1. Jeg har trukket en Cat 6 kabel gjennom leiligheten min, fra "mediaområdet" i stuen til gjesteværelset. Jeg regnet med den gang jeg trakk kabelen at det skulle gå an å dele denne kabelen ved å sette på en router/switch i hver ende. Jeg skal forsøke å sette opp hvordan jeg tenkte.

 

Stuen:

- Internett inn (GET-boks)

- Popcorn-boks (trenger data fra NAS/server på gjesteværelset og Internetttilgang)

- SONOS ZonePlayer (trenger data fra NAS/server på gjesteværelset og Internetttilgang)

- Evt Internett inn på ny TV

- Linje ut til gjesteværelset (Cat 6 kabel)

- Alt dette tenkt koblet gjennom en router

 

Gjesteværelset:

- Linje inn fra stuen (Cat 6 kabel)

- NAS/server

- PC x 1 eller 2 (må ha tilgang på Internett og SONOS ZonePlayer i stuen)

- Alt dette tenkt koblet gjennom en switch

 

Spørsmålet mitt er om dette vil fungere, altså om alle enhetene vil ha Internettforbindelse og tilgang på hverandre som beskrevet. Jeg tipper svaret er ja, men ble brått litt usikker her.

 

 

2. Jeg ble grunnet oppussing nødt til å kutte Cat 6 kabelen, så den må skjøtes. Med tanke på oppsettet beskrevet ovenfor; er det best å skjøte og terminere (veggkontakt) denne kabelen som Cat 6 eller er det best/mulig å splitte den og ende opp med to stk kabler med lavere kapasitet. Behovet på linjen er streaming av HD-kvalitet film til popcorn-boksen og FLAC-filer til SONOS-en.

 

 

Bonus. Jeg trenger alt for å skjøte/terminere Cat 6 kabelen som beskrevet under punkt 2. Trenger anbefalinger på hva som må kjøpes inn og hvor dette kan skaffes. Pris er selvsagt av interesse, men jeg vil heller ha det "bra" enn å spare noen hundrelapper.

 

:hmm:

 

Det var mye, håper dere kan hjelpe meg videre!

 

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan fint koble sammen flere switcher ved å strekke en kabel mellom de. En routers LAN-porter er også en switch, så hvis du har nok porter på routeren kan du bruke denne i stua.

2. Jeg ville absolutt ikke splittet kabelen. Når det gjelder skjøting av cat6, har jeg lite erfaring. Jeg tror det skal gå greit å sette en RJ-45 plugg på begge stumpene og koble de sammen med en hunn-hunn kontakt (tror clas har noe sånt).

 

Bonus: Til RJ-45 plugger trenger du en RJ-45 tank. Til veggkontakt trenger du et kroneverktøy. Komplett har vel det meste under nettverk - tilbehør.

Lenke til kommentar

1. Det ser ut som det skal fungere ja. Husk at switch/router-bokser må være GB for at du skal få GB-nett

 

2. Jeg brukt CAT-6 og om du vil senere heller splitte den i 2. Clas olson selger et slikt sett.

 

Når det gjelder skjøting, er det et alternativ å legge kabelen på nytt? Jeg vi ikke hvordan prisregnestykket vil bli, men om pris ikke betyr noe ville jeg gjort det.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Kabelen er allerede kuttet da det ikke var noen opsjon å trekke den på nytt. Skal se hva jeg finner på clas Ohlson av slike sett.

 

Om det er noen andre som har noen konkrete forslag utover det som er nevnt allerede mottas dette med takk!

Endret av shiftone
Lenke til kommentar

Du får kjøpt kronetang og tangt til rj plugger på Clas Ohlson. Kronetanga koster vel 79,- Du får også kjøpt koblingsbokser fra elko som du kan skjøte i, hver ende termineres bare i boksen. Det peneste syntes jeg er å ha en fysisk kontakt i enden av kat6 kabelen, men det er jo smak og behag. Elko er ganske dyre, men de er lettvinne og pene å se på.

 

 

Det er vel like greit og beholde den som kat6 da du egentlig ikke trenger mer en den 1 kabelen hvis jeg har forstått det riktig.

 

Lykke til :)

Endret av grOnN*
Lenke til kommentar

Kroneverktøyet jeg fant på clas da jeg kjøpte for 1 mnd siden var noen hakk dyrere.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147481198

 

Men at det går an å få billigere er sikkert:

http://www.dealextreme.com/p/professional-stainless-steel-telecom-phone-cable-punch-tool-19921

 

Helt utrolig egentlig, 15kr levert i postkassen.

 

Ja det kan hende jeg roter med prisen, men jeg mente det lå to forskjellige i hylla, kjøpte den billigste, den fungerte en liten stund før den gikk opp i skruinga :p

 

Med er nesten like greit å bestille fra DealExtreme da du har det nesten like raskt i postkassa som å bestille i Norge. Tok 4 dager sist gang jeg bestilte. Det er imponerende når det står Hong Kong på pakka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...