Gå til innhold

Lagre film direkte på pc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hei. Tenkte å filme vær skiftet, og det vil jo ta ganske stor plass, noen som vet om det er mulig å koble filmkameraet direkte til pcen? Lagre filmen på direkte på pcen.

 

Isåfall noen som vet hvordan man vanligvis gjør det? :)

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger et HDV-kamera som benytter seg av MiniDV-kassetter. Du må også kunne slå av strømsparing og kunne kjøre kameraet på nettstrøm (slik at kameraet ikke slår seg av). For å ta opp kobler du FireWire-kabelen til PCen og starter capture-progammet. Så gjør du fokusering, eksponering og diverse på kameraet og trykker rec-knappen på capture-programmet. Du skal altså ikke ta opp på selve kameraet.

 

Husk at du må ha nok diskplass. Én time video tar ca. 14 GB. Skal du filme over natta må du ha over 100 GB ledisk diskplass.

 

Så vidt jeg vet går dette kun an på kameraer som bruker MiniDV-kassetter. Du kan ikke bruke et minnekortbasert kamera.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen :)

 

Har et JVC kamera med HDV. Men skal jeg bruke USB til pcen? Slik jeg gjør når jeg legger filen over til pcen? Da får jeg opp 3 alternativer, 1. Playback on PC. 2. Back up. 3. Create disck. Er det noen av disse jeg skal bruke. Er nybegynner som du kanskje skjønner :)

 

Er ikke helt inni dette, så hva er timelaps? :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen :)

 

Har et JVC kamera med HDV. Men skal jeg bruke USB til pcen? Slik jeg gjør når jeg legger filen over til pcen?

Det kommer jo helt ann på hvilket kamera du har, som du fremdeles ikke opplyser om. Hvis USB er hovedforbindelsen mellom kamera og PC som produsenten annbefaler så bruker du den. Hvis det er flere muligheter så må du opplyse om dette. Det finnes tross alt tusenhvis av kameraer og forbindelses løsninger for dem.

 

Da får jeg opp 3 alternativer, 1. Playback on PC. 2. Back up. 3. Create disck. Er det noen av disse jeg skal bruke. Er nybegynner som du kanskje skjønner :)

 

Jeg vil tro at det er 2.Back up. Hvis du mener at du skal filme og ta opp med PC og ikke bruke kameraets interne lagring (eller begge)

 

Best å beskrive litt mer hva du egentlig er ute etter å gjøre når du beskriver at bruken skal være til å filme værskifte???

 

Er ikke helt inni dette, så hva er timelaps? :)

 

Timelapse er et multi-bilde opptak, hvor kamera, da helst et fotokamera, tar ett og ett bilde med intervall mellom hvert bilde over lang tid. Gjerne med fra 1 til 20 sekunder mellom hvert bilde. Disse settes sammen til en kontinuerlig video som f.eks. viser skyer som beveger seg fort over himmelen, sola som går fort ned, stjerner som flytter seg raskt over himmelen, eller værskifte som skjer hurtigere på Timelapse videoen enn i virkeligheten.

Timelapse tråd her på forumet; Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.

 

 

 

http://vimeo.com/16369165

 

http://www.youtube.com/watch?v=_xMz2SnSWS4

Lenke til kommentar

Har du modellbetegnelsen på kameraet? Jeg trenger dette for å sjekke spesifikasjonene på det og om det egner seg til ditt formål.

 

Men skal jeg bruke USB til pcen?

Det skal være en Firewire-forbindelse på det kameraet. Pluggen på kameraet skal se omtrent som den til høyre:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:FireWire-46_Diagram.svg

 

Så vidt jeg er bekjent kan du ikke overføre video via USB (gitt at dette er et HDV-kamera som bruker MiniDV-kassetter). Denne brukes kun til å overføre stillbilder. Så for å være helt sikker: bruker kameraet ditt MiniDV-kassetter og ikke harddisk?

 

Angående timelapse: Når/hvis du først har klart å ta opp 10 timer video må du gjøre noe med denne. Det som da er vanlig er å speede opp videoen slik at de 10 timene bare tar 1 minutt å spille av. Dette må gjøres med et videoredigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...