Gå til innhold

[Løst] Kontor-PC - rundt 8000kr -bygge selv


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Familien min trenger en ny "alt-mulig" maskin. Den vi har brukes mye hver dag, men begynner å bli gammel.

 

Bruksområdet: Kontorarbeid, generell web surfing og bilder. Den brukes ikke til spill, video eller lyd.

Prisantydning: Det er mye det samme. Ser etter god kvalitet, men er ikke vits å gå i entusiast markedet. Så litt under 10 000?

 

Maskinen skal ikke overklokkes. Ser etter et fult oppsett. Vi har noe gamle skjermer, tastatur, osv.. Men tenker å gå for helt nytt utstyr.

 

Kriterier:

Harddisk: Må ha stor harddiskplass. Jeg tenker 2TB kanskje. Den fylles fort opp av bilder og annet.

SSD: Interessert i å skaffe en SSD til operativsystemet.

Skjermkort: Ikke store krav. Bare klare å vise websider og youtube.

Lydkort: Ikke nødvendig.

Prosessor: noe raskt. Har ikke peiling dessverre.

Hovedkort: har ikke peiling.

Kabinett: Plass til flere harddisker, lett å bygge i. Og helst ikke noe heftig "gaming" preg. :p

 

Så en standard god kontor pc.Det som er viktig er at den starter raskt, går raskt og trygg lagring. Muligens putte flere harddisker i raid?

 

Jeg har sett på Hvermannsen. Men kunne tenke meg noe litt bedre. Pappa vil betale, og han sier jeg bare kan velge det jeg vil :)

 

Jeg tenker å sette delene sammen selv. Så er det noen som har tips til utstyr? :)

takk.

Endret av mroystein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i3 prosessor (f.eks. 540) koblet med så og si hvilket som helst H55 hovedkort. Da slipper du skjermkort og bruker IGPen i prosessoren. Spar penger og støy og varme og strøm. Det eneste negative i forhold til slikt oppsett er mangel på quadcore, men trenger du egentlig mer enn en såpass rask dualcore til denne typen bruksområde? Du skal jeg ikke encode video og sånt?

 

En annen fordel med dette oppsettet er at systemet vil idle på veldig lite strøm. Det kan være greit for en slik maskin som gjerne står mye på. Du trenger ikke ha så dårlig samvittighet om maskinen bruker under 50watt fra veggen på idle.

 

Ellers bør du på et slikt budsjett ha en SSD for OS partisjonen. Det vil gjøre veldig mye for rask respons i "kontor" applikasjoner. Det kommer en ny bølge SSDer mot slutten av mars, men hvis du ikke skal vente så er C300 et godt valg for OS disk synes jeg. ca 8-900kr er det vel for 60GB versjonen - som burde være mer enn nok til OSet + alle office pakker osv. osv. Jeg ligger selv på 31GB nå med full MS office, Photoshop og en bunch andre ting installert. Det finnes selvfølgelig 120GB versjon også om du føler det er virkelig nødvendig.

 

Lyd er jo på hovedkortet og er mer enn god nok til vanlig bruk.

 

Gå for 6 eller 8GB ram. Du kan fint klare deg med 4 egentlig, men om du først skal ha et høyt budsjett så er RAM noe som alltid er greit å ha godt mye av. RAM er ikke fryktleig dyrt forøvrig. Mellom godt med RAM og en SSD vil du så og si garantere deg mot at maskinen noen gang vil føles treg eller uresponsiv. Ikke noe poeng kjøpe dyr RAM. Det er lite å hente på, spesiellt for et slikt bruksområde.

 

Fyll på med kabinett og sekundær snurre-harddisk etter ønske - lite å kommentere på der da det er opp til hva du trenger.

 

Du burde få bygget en slik maskin til lang lang under det budsjettet du oppgir. Avhengig av kabinett og hvor store/mange harddisker osv. så vil jeg tippe du lander på rundt 5-6000 maks? Mer enn dette er det heller ikke verdt å bruke på en maskin til sånt bruk. Kjernesystemet, altså CPU/RAM/HK skal ikke være stort mer enn 2000-2500kr.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det høres fornuftig ut. Noe sånn jeg tenkte på.

 

Jeg vil ikke tro det trengs quadcore, siden den gamle pcen aldri har blitt brukt til drøye oppgaver/programmer. Satser på at familien ikke plutselig ender bruksområdet :p

 

Enig i SSD, 60 GB holder nok. Har du noen tips til kabinett? Helst plass til et par harddisker, men ikke for stort. "Normal" størrelse.

 

Det funker nok å holde seg i 6000kr prisklassen ja :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det høres fornuftig ut. Noe sånn jeg tenkte på.

 

Jeg vil ikke tro det trengs quadcore, siden den gamle pcen aldri har blitt brukt til drøye oppgaver/programmer. Satser på at familien ikke plutselig ender bruksområdet :p

 

Enig i SSD, 60 GB holder nok. Har du noen tips til kabinett? Helst plass til et par harddisker, men ikke for stort. "Normal" størrelse.

 

Det funker nok å holde seg i 6000kr prisklassen ja :)

 

Jeg er litt spesiell i det at jeg enten som regel gjenbruker og restaurerer gamle kabinetter eller bygger mine egne (eller kjøper med øye for å modifisere dem tungt) - så jeg har egentig ikke så fryktleig god oversikt over kabinetter...

 

Jeg tror dog at de kravene du stiller er noe som støttes av "alle" kabinetter uansett, så så lenge du holder deg unna de kabinettene som har rykte på seg for å skrangle (som regel de aller aller billigste) så burde det ikke bety så mye hva du velger.

 

Forresten er det fullt mulig å bygge et slikt system som dette på mini-ATX for eksempel, uten at det koster noe merkbart i forskjell. Om du vil kan du altså gå for et mini kabinett om du heller ønsker. Det vil som regel begrense deg til omtrent to harddisker avhengig av kabinett, men det er vel kanskje nok unasett? Jeg bare nevner det som en mulighet. Vi har kommet ås langt i utviklingen nå at det er ikke lenger noen store ufordeler med å bygge en mini maskin, ihvertfall for slik kontor-type PCer.

 

Du får jo forøvrig mye fine kabinetter nå selv i de laveste prisklassene, f.eks.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375683

og mitt intrykk er at selv de billigste er begynnt å bli annstendige i forhold til smarte løsninger og byggkvalitet. Når du ikke trenger spesiellt god kjøling eller støydemping eller andre slike ting så er ikke kravene til kabinettet særlig høy heller - så jeg ville annbefalt å gå for noe du synes er tålelig pent fra en av de lavere prisklassene - det burde holde.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott oppsett, men hvis du vil ha rask prosessor så anbefaler jeg deg å gå for en Intel i5-2500k-baser løsning. Denne prosessoren er en del av Intels nye "Sandy Bridge"-serie og yter mye, mye bedre enn eldre prosessorer, og er også de første på markedet som har integrert grafikkløsning (så du trenger fortsatt ikke et separat grafikkort).

 

Prosessor: Intel i5-2500k http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

Hovedkort: ASUS P8H67-M LE http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626410

RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352067

 

De 3 koster nesten nøyaktig like mye (2734kr) som Phenom II X4 965-pakken din (2795kr), og yter mye, mye bedre. Og også her har du mulighet til å koble til skjerm enten via HDMI, VGA eller DVI :)

 

Når det gjelder SSD, så kommer det en ny generasjon i disse dager. Det er dessverre få av dem som er på rundt 64 GB, bortsett fra Corsair SSD Performance 3 Series 64GB - denne er noe raskere enn C300, men koster jo også litt mer.

 

Ellers er valget av komponenter strålende. Rask harddisk (Spinpoint F3) og kabinettet er veldig stillegående (har stillegående vifter og massevis av lydisolerende materiale).

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Støtter Mathias-S' forslag. Kjøp Core i5 2500K. Suverent best ytelse pr. krone. Dessuten er denne basert på Intels siste plattform og den kan oppgraderes i flere år framover i motsetning til de andre intelforslagene i tråden, samt alle AMDs kort som er på markedet nå. Siden du ikke skal overklokke, trenger du ikke K-modellen. Du sparer en hundrings på å gå for Core i5 2500. På den annen side har K-modellen mye større bruktverdi hvis du skal oppgradere prosessoren om noen år. Du vil ikke tape noe på å velge en K-modell for å si det sånn...

 

Kjøp en av de nye SSD-ene. Intel sin 510-modell er allerede på lager. Det blir litt dyrere fordi den minste modellen er 120gb, men det blir samme pris pr. gb og mye høyere ytelse. Kan du vente noen uker er OCZ Vertex 3 enda bedre. Netshop har intel sin på lager og OCZ-en ligger inne med ankomst i slutten av måneden. Gjetter på at den kommer i april.

 

Intel 510

 

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=163491&ref=prisjakt

 

OCZ Vertex 3:

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-3,-Max-Read-Write-550-500MB-sec-46497.aspx

 

4 GB RAM er nok, du kan vurdere å kjøpe 8gb bare fordi det er så billig nå.

 

Her er noen alternative rambrikker. Litt raskere enn de Mathias foreslår, men koster bittelitt mer. Tror det er hipp som happ hva du velger av disse.

 

https://prisguiden.no/produkt/114049

 

Her er 8gb-pakken av rammen:

 

https://prisguiden.no/produkt/corsair-xms3-ddr3-1600-cl9-8-gb--4x2-gb--114051

 

 

Ang. størrelse på SSD-en

Enig med de andre her i at 60gb holder. Men det kan komme andre hensyn med i bildet. Jeg har selv to Intel X25-M 80GB ssd-er. Det holder lenge til OS og programmer. Men det sniker seg inn noen gb her og noen gb der så de fyller seg sakte opp. Det er en fordel for hastigheten at du ikke fyller en SSD helt full, derfor er det behagelig med litt ekstra plass. Hvis jeg skulle kjøpt en ny SSD i dag er jeg ikke i tvil om at jeg ville puttet inn litt ekstra for å få en av de siste og raskeste som f.eks. Vertex 3. Greit, den koster litt over 2000,- og jeg kunne fått en C300 på 60gb til 1000,-. Men C300 er vesentlig tregere, og du betaler samme pris pr. gb lagring. Til syvende og sist er det du selv som må ta avgjørelsen her i forhold til dine behov. En som skulle spilt mye PC-spill ville kanskje valgt C300 og spyttet de 1000,- sparte inn i et bedre skjermkort. En annen ville spyttet pengene inn i en 120ghz skjerm eller en 27" tommers skjerm. Noen vil ha alt det beste hele veien og heller betale litt mer.

Lenke til kommentar

Støtter Mathias-S' forslag. Kjøp Core i5 2500K. Suverent best ytelse pr. krone. Dessuten er denne basert på Intels siste plattform og den kan oppgraderes i flere år framover i motsetning til de andre intelforslagene i tråden, samt alle AMDs kort som er på markedet nå. Siden du ikke skal overklokke, trenger du ikke K-modellen. Du sparer en hundrings på å gå for Core i5 2500. På den annen side har K-modellen mye større bruktverdi hvis du skal oppgradere prosessoren om noen år. Du vil ikke tape noe på å velge en K-modell for å si det sånn...

På Komplett er faktisk K-prosessoren billigere, andre steder er det vel lik pris. Så det kommer helt an på hvor han kjøper den.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :thumbup:

 

Det blir: Intel i5-2500k og ASUS P8H67.

 

Oppsett: komplett

 

Ble usikker på hvilken SSD jeg burde velge. Det haster å få ny pc, det er rett før den andre ryker. Så tror ikke jeg kan vente til alle nye modeller kommer.

Intel 120GB SSD så bra ut. Men jeg trenger egentlig ikke en så stor SSD, så må nok tenke litt på det!

Endret av mroystein
Lenke til kommentar

Oppsett: komplett

Ser bra ut, det :)

 

Ble usikker på hvilken SSD jeg burde velge. Det haster å få ny pc, det er rett før den andre ryker. Så tror ikke jeg kan vente til alle nye modeller kommer.

Intel 120GB SSD så bra ut. Men jeg trenger egentlig ikke en så stor SSD, så må nok tenke litt på det!

Den du lenket til er allerede veldig god, og siden det haster litt, så synes jeg du bør gå for Intel 510 120GB. :) Den er også på lager på Komplett (link), og selv om den er litt dyrere der, så vil du uansett måtte betale ekstra for frakt fra Netshop.

Lenke til kommentar

Det blir intel 510 120GB da :)

 

Jeg skulle til å bestille nå, men så forsvant kabinettet fra listene mine?

Husker ikke helt hvilket det var(Fractal Design Define R2 Black Pear?), men borte er det i alle fall.

 

Ser ikke ut som jeg finner det igjen. Har noen tips til et annet kabinett?

Helst stilrent (ikke masse lys og dritt) og bør være lett å bygge i.

 

EDIT: det var nok muligens Fractal Design Define R3 jeg hadde valgt.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10155&mfr=FRACTAL og at svart farge er borte?

Endret av mroystein
Lenke til kommentar

Jeg skulle til å bestille nå, men så forsvant kabinettet fra listene mine?

Husker ikke helt hvilket det var(Fractal Design Define R2 Black Pear?), men borte er det i alle fall.

 

Ser ikke ut som jeg finner det igjen. Har noen tips til et annet kabinett?

Helst stilrent (ikke masse lys og dritt) og bør være lett å bygge i.

 

EDIT: det var nok muligens Fractal Design Define R3 jeg hadde valgt.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10155&mfr=FRACTAL og at svart farge er borte?

Ja, ser visst ut til at svart farge er borte fra Komplett. Du kan jo for eksempel velge Titanium Grey i stedet, hvis du synes den ser grei ut. En god videoanmeldelse av Fractal Design Define XL (større versjon av R3) med Titanium Grey-fronten kan du se her (for å få et inntrykk av fargen):

 

(EDIT:

)

 

Ellers ligger den svarte versjonen også hos Dustin Home, men da må du også betale 99 kr i frakt (ser dog ut til at det er nesten 100 kr billigere der, så da går det jo opp i opp).

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...