kb88 Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 Er stolt, fersk eier av denne laptopen fra ASUS. Den kommer uten noen form for DVD-brenner, noe jeg ikke trodde skulle bli et problem. Men det kom heller ingen form for backup-DVD med den, og dét gjør meg mer bekymret, da jeg har hatt krasj tidligere. Jeg vet at det skal være mulig å kjøre en recovery ved F9 ved oppstart, men vet også at mange har hatt problemer med dette. Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å fikse en ordentlig backup. ASUSen kommer med et preinstallert program som heter AI Recovery Burner, som til stadighet maser om at jeg mangler factory backup. Når jeg kjører dette programmet får jeg beskjed om at det ikke finner noen DVD-brenner (merkelig det, når maskinen kommer uten...), og det fungerer heller ikke å bruke Daemon-tools for å lure den. Så da er jeg litt ute av egne ideer. Kan jeg ta backup av hele C-disken og bruke den til senere recovery ved behov? Den er 30GB med en stor del tulleprogrammer preinstallert, så det virker ikke som det beste alternativet. Er det noe annet jeg kan gjøre for å lage meg en fungerende backup, som jeg kan lagre på ekstern harddisk? Setter stor pris på all hjelp!
hlnd Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 (endret) Hvis du vil ta backup av PC-en fra fabrikkstandard: Bruk et verktøy for å klone disken. Når du kloner hele disken, og skal gjenopprette, kan ikke disken være i bruk, så alt må gjøres fra en bootable USB-pinne. 1. Få tak i en ISO du kan boote for å ta backup av disk (f.eks Easus Disc Copy, "Extract the file DC2.iso from the Disk Copy software package" (kilde) 2. Lag bootable USB fra ISO. Unetbootin er genialt til dette, du må velge ISO og USB-pinne, og den gjør resten. 3. Endre BIOS til å boote fra USB. Du kommer inn i BIOS ved å trykke f.eks. F2 gjentatte ganger når PC-en booter (Google "enter bios asus" om det ikke fungerer, da er det nok bare en annen tast), og endre boot-order så USB står øverst. 4. Ta backup. Plugg inn USB, (re)start maskin, vent til programmet startes, plugg inn ekstern harddisk du vil ta backup til, ta backup. For å gjenopprette, boot fra USB, koble til ekstern harddisk, og gjenopprett. Hvis du bare vil ha en måte å gjenopprette Windows (anbefalt) Enklere, og får ikke med preinstallert programvare, (som oftest bare er til bry etter min erfaring). Har gjort dette selv med en HP, og er klin likt for alle Windows-installasjoner. De fleste PC-produsenter preinstallerer også en masse ubrukelig programvare. Sjekk tray (systemstatusfelt) for ikoner, evt se hvor mange prosesser som kjører (crl+esc for oppgavebehandling), om du lurer på hvor mye det er. Prosesslista er veldig kort på en ny Windows-installasjon. For å fjerne all slik programvare, kan du lage deg en Windows-recovery som under, og gjenopprette med en gang. 1. Last ned Windows 7-ISO. Se her for lenker (scroll ned til overskrifta "ISO Method"). Etter du har installert Windows, kand du endre språket med denne guiden. Du kan også bruke egen DVD om du har, og lage ISO fra den med f.eks. ImgBurn. 2. Lag bootable USB fra Windows ISO. Unetbootin er genialt til dette, du må velge ISO og USB-pinne, og den gjør resten. 3. Ta backup av Windows-aktivering. Se punkt 2 i denne guiden. Lagre backupfilene sikkert (på USB-en du lagde tidligere fungerer også greit). Anbefaler i alle fall to steder. Mister du denne, blir det mye styr å gjenopprette Windows-aktiveringa. For å gjenopprette, må du endre boot-order så USB-en står først. Jeg ville gjort det og bekrefta at boot-USB-en fungerer rett etter backup. Etterpå må du installere drivere, se her. Windows Update kan nok gi deg noen av driverne, men på produsentens sider er driverne mer sannsynlig oppdatert. Ble lenger enn jeg hadde trodd det skulle bli, det her, så jeg håper virkelig at du får bruk for det. Spør om det er noe du ikke skjønner / får til. Ellers, om du skulle lure på noe seinere, er det mange folk med go peiling på forumet til Notebookreview. Endret 27. februar 2011 av Bl4cKnD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå