Word Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Hei, kan noen hjelpe meg med følgende: Jeg har et excelark (1) som jeg ønsker å hente data til fra et separat excelark (2). Excelark (2) har angitt spesifikke cellenavn (eksempel celle A1 har fått tilnavn "Fra", A2 har fått tilnavn "Til"). Jeg ønsker nå å lage en knapp i excelark (1) som gjør at jeg kan lete opp excelark (2) i en tilfeldig katalog. Makroen skal så finne cellen som heter "Fra" og cellen som heter "Til", og plassere dem på en bestemt plass i excelark (1). Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette!
Harald Staff Skrevet 15. februar 2011 Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald
Word Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald Takker! Med denne fikk jeg hente ut cellene og satt de i en messagebox, men istedet for messagebox ønsker jeg at verdiene skal plasseres inn i ark 1 på angitte steder ("Fra" på A1, "Til" på A2). Er dette mulig?
Word Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald Takker! Med denne fikk jeg hente ut cellene og satt de i en messagebox, men istedet for messagebox ønsker jeg at verdiene skal plasseres inn i ark 1 på angitte steder ("Fra" på A1, "Til" på A2). Er dette mulig? Fant ut! Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå