Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortsluttet hovedkort - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Denne ligger også under Maskinvare - hovedkort.

Sommeren 2008 bygde jeg pc med en kamerat, jeg var og er ganske grønn så kan ikke så mye;

 

hovedkort: Evga nforce 780i sli

skjermkort: Xfx geforce 9800 gtx

psu: Corsair hx 620w

prosessor: Intel Core 2 Duo

hdd: Western digital 500 GB

minne: Ballistix 1 GB * 4

System: Windows Vista home premium

kabinett: Antec P182

 

Funka helt perfekt lenge og traff mine behov. Etterhvert begynte endel programmer å ikke

svare etterhvert og sånn holdt det på lenge (1 år). Fikk endel bluescreen og pcn skrudde seg

av av seg selv og slike ting, mange ganger om dagen. Skyldes dette mangel på oppdateringer ?

 

 

En dag funka ikke lyden i det hele tatt, selvom jeg restarta osv. Rookie på pc som jeg er,

åpnet jeg den for endte gang og begynte å fikle og lure på om noe var løst. Noe må jeg ha gjort for plutselig døde den helt og ville ikke starte igjen. Var noe med hovedkortet jeg kom borti. Er ikke sikker på om det kom noe røyk, isåfall var det veldig utydelig.

Det lyser på hovedkortet når jeg skrur på PSU, men vil ikke boote.

 

Leverandør vil ikke hjelpe meg, og hovedkortet er foreldet og ikke isalg lenger får jeg beskjed om av leverandører og butikker.

 

Hva har jeg gjort, og hva gjør jeg nå ? Er det kortsluttet, og går det isåfall ann å fikse ?

 

Om ikke, lurer jeg på hvilke hovedkort som kan passe inn til de andre komponentene, dette har jeg ikke peiling på. Gjerne link, men alt funker.

 

Setter utrolig stor pris på all hjelp. Om det er noen "eksperter" som kan hjelpe meg. Spør gjerne om det er noe mer jeg må oppgi!

 

På forhånd takk!

Hilsen pcrookie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vite hvilken socet prosessoren har. Er det 775 så finnes det forsatt kort, og de er rimelige.

begynner på litt over 300,-, da er det DDR2 minne ikke DDR3 så sjekk det også.

HK med DD3 og socet 775 ligger rundt 600,-

Ikke uvanlig at det ryker komponenter på HKet etter 1-2 år. Har du flaks så er alt annet uskadd.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Det kan være mye rart, siden du fikk problemer med lydkortet først ville jeg ha prøvd å ta det ut av maskinen. starter den da? Har du sjekket at "På" knappen på kabinetet ikke har løsnet når du trøkka rundt nedi der?

 

Mange ganger er det en jumper (en svart plastik som står på 2 pinner på siden er det en ledig pinne) flytt denne over så den dekker den pinnen i midten, og den som er ledig, prøv derreter å sett strøm på pcn Igjen, skru av strømmen, og sett den tilbake slik den stod (da resetter du bios). du kan være heldig at dette fungerer.

 

Kan det være da dere bygde datamaskinen at dere har satt inn et av festene bak hovekortet på feil plass slik at den ligger "inntil" hovedkortet?

 

Hvis ikke du finner noe galt ville jeg ha tatt ut alt av kort fra hovedkortet og bare latt strøm og påknappen(og de andre greiene reset, og noen leds) og cpu og self vifta til cpu`en være koblet til å se om det starter da...?

 

Hvis det gjør det ville jeg SKRUDD AV DATAMASKINEN igjen for å så sette i skjermkortet for å så se om det virker, virker dette ville jeg SKRUDD AV DATAMASKINEN igjen og satt inn neste kort... helt til jeg finner ut hva som er galt...

 

Så lenge du ikke får starta den så den lager noen pipelyd er det ikke så lett å finne ut hva som er galt...

 

Ha som regel til nestegang, aldri koble/fikle med strømmen på!

 

joacom

Lenke til kommentar

 

 

At du får bluescreen er veldig ofte kan være "lack of memory" dette kan også få programmer til å feile. Minne er kjempeømfintlig for statisk elektristiet, så det kan være den har har fått seg en karamell når dere har bygd pc`n og da kan faktisk feilen komme 1 - 2 år senere som senskade...

Så hvis du må bytte hovedkort å du fortsatt får bluescreen, ville iallefall jeg prøvd å bytte minnebrikker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...