Gå til innhold

Siviløkonomutdanning


LasseEr

Anbefalte innlegg

Min plan er å bli siviløkonom. Veien jeg vurderer å gå er å ta bacheloren i Kristiansand eller i Bergen(på høgskolen), for så å ta masteren på NHH. Dette forutsetter at jeg får gode nok karaterer på bacheloren.

 

Jeg lurer på hvor viktig det er å ta masteren på NHH kontra f.eks UiA, eller kanskje UiS. Jeg vurderer også å ta masteren i utland for å få litt erfaring internasjonalt.

Jeg er også interessert i å vite hvor viktig det er å ta bacheloren på en "anerkjent" studieplass.

Har hørt rykter om at en del firmaer legger bort alle søknader der søkeren ikke har studert på NHH.

 

Generelle erfaringer om siviløkonom blir tatt imot med åpne armer! :)

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på første året på Bacheloren selv. Jeg studerer på BI, og sammen med NHH så har de som går på de skolene et forsprang på kremjobbene har jeg hørt. Økonomer er det alltid bruk for så jobb det får du nok uansett, viss du har gode karakterer. Du trenger veldig gode karakterer for å komme inn på NHH masteren. (B- ) Klarer du å komme inn er du garantert jobb viss du fullfører siden de legger mer vekt på hvor du tar masteren enn bacheloren. (Har jeg hørt, og tror det stemmer)

Lenke til kommentar

Har du en master fra NHH betyr det alt. Da teller ikke bachelorn så mye. Du burde velge NHH fremfor alt annet i Norge. Det er et helt annet nivå på NHH enn andre skoler. C er som en B. Du kan ikke sidestille NHH og BI, fordi at du selv går på BI Bananpott. Man får ikke mer vesentlig tyngde der enn f.eks TØH eller HHB, bortsett fra en halv mill i studiegjeld + renter. Og den har man helt til man blir gammel.

Du burde uansett ikke velge UiA eller UiS. Det finnes flere andre plasser i Norge som har et bedre rykte enn de. Men egentlig er det ikke så nøye med rangeringen av de andre.

Ryktene dine kan nok stemme. Faktum er at det er flere selskaper (trenger ikke å nevne navn) som aller først fyller opp stillingne med NHH-studenter, før de deretter fyller opp restkvoten fra de andre skolene (ink. BI).

 

Hvis du har lyst på internasjonal erfaring kan du jo ta ett år med utveksling både på bachelor og master.

Lenke til kommentar

Fetteren min er siviløkonom med en utdanning fra Norges Handelshøyskole og Copenhagen Business School, følgelig stiller han meget sterkt i kampen om attraktive jobber også. Han begynte faktisk utdanningen på BI, men droppet ut etter 1 år og startet helt på nytt på NHH.

 

Det han har fortalt meg er at BI veldig ofte liker å skryte seg selv opp, og rangere seg ved siden av NHH. Han legger ikke skjul på at BI har veldig gode forelesere og gir en solid utdanning, men at den mot slutten av utdanningen ikke klarer å konkurrere mot NHH. Dette inntrykket hadde også folk fra CBS.

 

En bachelor kan man ta ganske mange steder, men som bonaquasilver sier så er det masteren som teller aller mest. Har du en fra NHH, i tillegg til et år i København (CBS) eller Stockholm (SSE) så stiller du kjempesterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...