Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering av etasjeskiller


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er den lykkelige eier av en enebolig fra 1962. Kjelleren er bebodd og det er veldig lytt både opp til første etasje og ned til kjelleren. Jeg planlegger derfor å lydisolere både for TRINN- og LUFT-lyd. Siden kjelleren allerede har et lavt tak kommer jeg til å gjøre tiltakene over det eksisterende gulvet i 1. etasje.

 

Planen er:

 

* La det eksisterende gulvet bli.

* legge 20 mm trinnlydsplater fra Glava.

* gipsplater

* Parkett

 

 

Jeg leste i en bok fra SINTEF byggforsk at det lønner seg å borre hull i eksisterende gulv (undergulv til kommende flytende gulv) for å få bedre lyd-dempende effekt. (15 - 20 % var annbefalt)

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Hva slags diameter på bor er ideelt?

 

Eller eventuelt noen som har erfaringer å dele på lyd-dempende tiltak i eneboliger? Håper å få i gang en tråd her som kan inneholde nyttig info for interesserte og gjør-det-selv-kæller : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en annen ting jeg tenkte på er at du ser det er serdeles dårlig lydisoliering mellom etasjene. Det kan tyde på at eksisterende isolering i bjelkelaget er dårlig (har mye glipper). Det kan hende det er mer å tjene på å ta opp det gmle gulvet og fått lagt siolering skikkelig i bjelkelaget. Det ser for meg ut som om du her kommer til å legge mye penger og arbeide i noe som kan gi god demping av skrittlyd for de som bor i kjelleren, men ender om med dårlig lydisolering fra kjeller og opp.

 

Du vil nok helt sikkert få forbedring uansett, men det er greit å tenke litt insatts/utbytte når man skal velge hvilke tiltak som skal prioriteres.

 

Hvis det feks er paneltak i kjelleren kan man bytte det med et lag gips og takplater uten at kjellertaket blir nevneverdig lavere.

 

Vet ikke hva slags gulv det er i 1 etasjen nå, men det kan hende at det bygger mye i forhold til å legge 22mm spon + trinn-plater + parkett.

 

Når det gjelder å bore hull i eksisterede gulv så er det et alternativ til å fjærne gulv og starte med slissegulv.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

..Alternativt sprøyteisolere hvis ikke det er isolert mellom etasjene fra før.

 

Når det gjelder lydisolering generelt så ville jeg ha snakket med noen som har god greie på faget. Eventuelt lese seg godt opp før en gjennomfører tiltak.

 

Det er veldig mange "feller" å gå i, og det er gjerne de små detaljene som gir resultatene du er ute etter.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å fjerne gulv for så å legge 22 mm spon slissegulv, men tenkte det ble mye ekstra jobb. Om jeg med gjennomhullingen kan bruke et bor med stor nok diameter som trengs for å få blåst inn isolasjon tenkte jeg at jeg slår 2 fluer i en smekk.

 

Noe helt annet: før det legges trinnlydsplater har jeg lest at det skal legges 19 mm plank med en liten glipper langs veggene. Bør disse limes i skjøt for å unngå knirk eller er det bedre å ha en cm glipper i mellom? ( altså der hvor feks 2 vegger møte i et hjørne)

Lenke til kommentar

Da blir det til at jeg limer dem i skjøtene tenker jeg. takk for innspill.

 

 

 

Om dere måtte velge enten eller, hva ville dere valgt og hvorfor?

 

1. som fortalt over. ( altså flytende gulv over eksisterende)

 

2. fjernet gammelt tak i kjeller, lagt inn ny isolasjon, satt på lydbøyler med nye bjelker og dobbelt lag med gips

Lenke til kommentar

Da blir det til at jeg limer dem i skjøtene tenker jeg. takk for innspill.

 

 

 

Om dere måtte velge enten eller, hva ville dere valgt og hvorfor?

 

1. som fortalt over. ( altså flytende gulv over eksisterende)

 

2. fjernet gammelt tak i kjeller, lagt inn ny isolasjon, satt på lydbøyler med nye bjelker og dobbelt lag med gips

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt alt 2. fordi jeg tror det vil gi mest.

 

Hvis du vil spare mest mulig plass så kan du legge til mellombjelker som bøylene festes i slik at gipsplatene henger veldig nære de bærende bjelkene.

 

 



gulv ________________________________________________
     ||    +     ||     +      ||    +     ||     + 
     ||   |+     ||    |+      ||   |+     ||    |+
     ||   |_     ||    |_      ||   |_     ||    |_
gips-------------------------------------------------------
gips----------------------------------------------------------


||  bærebjelke
||

+  nye lekter og bøyle
|+
|_

 

På den måten bygger det ikke så mer enn nnødvendig mellom bjelkelag og gips.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen bruke spon i taket, men man får jo takplater som er litt penere enn gips.

 

 

EDIT: denne løsningen vil ikke gi noen temping av trinnlyd så sant du ikke har tenkt å gjøre noe med gulvet opp i tillegg. Men god isolasjon i bjelkelaget, gipsi taket under og trinnlydsdemping i gulvet over møter alle krav til isolering mellom bebodde etasjer.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville valgt alt 2. fordi jeg tror det vil gi mest.

 

Hvis du vil spare mest mulig plass så kan du legge til mellombjelker som bøylene festes i slik at gipsplatene henger veldig nære de bærende bjelkene.

 

 



gulv ________________________________________________
     ||    +     ||     +      ||    +     ||     + 
     ||   |+     ||    |+      ||   |+     ||    |+
     ||   |_     ||    |_      ||   |_     ||    |_
gips-------------------------------------------------------
gips----------------------------------------------------------


||  bærebjelke
||

+  nye lekter og bøyle
|+
|_

 

På den måten bygger det ikke så mer enn nnødvendig mellom bjelkelag og gips.

 

Hei.

 

Hva med å legge lektene i retning langs med eksisterende bærere? Se tegning

Vil det ha noe å si med tanke på lydisoleringseffekten?

post-136031-0-65360400-1298651894_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ser greit ut det der. Man sjekk at bøylen du skal bruke bygger slik du her skisserer. Uansett så må man på ett eller annet vis lage noe å feste bøylene i, og lektene må være kraftige nok tilå kunne bære taket (viktig hvis man skal ha flere lag med gips).

 

 

Jeg har bare sett denne metoden for å spare plass et sted der det ble laget nye fester på tvers mellom bærebjelkene, men jeg tror nesten din metode gir bedre feste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...