Gå til innhold

Boliglån som student


Anbefalte innlegg

Hei. Bekalger hvis tråden er opprettet under feil kategori.

 

Jeg skal begynne å studere etter sommeren. Jeg har gitt dette en god tanke og har kommet fram til at det vil være samrt og økonomisk å kjøpe en liten leilighet der jeg skal studere. Det er jo ikke bestemt hvor jeg skal studere, men det blir i en av store byer som Stavanger, Oslo, Trondheim, Bergen eller Kristiansand.

Hvis jeg bor på en hybel eller lignende så betaler jeg et par tusen kr i mnd. Men hvis jeg tar opp lån og kjøper en leilighet så betaler jeg kanskje mer, men om enten 3 eller 5 år da jeg er ferdig med studier så kan jeg selge leiligheten, prisen vil da mest sannsynlig stige og jeg vil tjene økonomisk på det.

Hvordan er selve prosessen og mine sjanser for å få lån? Jeg er 21år, har jobb nå, men må nok lete etter ny jobb da studiene starter. Har rundt 80 000kr i egenkapital. Jeg regner med at jeg får støtte/stipend fra Lånekassen, eller hvordan fungerer det? Kan man ta opp boliglån fra Lånekassen?

Blir det lettere å få lån hvis vi er to stykker? Hvordan vil det fungere?

Jeg har 0 erfaring innen dette og håper da at jeg får nok info og alle små detaljer som jeg sikkert ikke er klar over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er i full jobb og er ferdig med eventuell prøvetid så tror jeg det vil være fint mulig å skaffe deg ett boliglån med betalingsutsettelse, dvs du blir bare å betale på renter og du vil derfor ha en litt sunnere økonomi under studietid.

 

Du må nok belage deg på å jobbe litt i tillegg til å ha studielån og stipend

Lånekassen er ikke det samme som en bank så boliglån får du ikke der :)

Lenke til kommentar

Uten tvil så kommer jeg til å skaffe meg en deltids jobb ved siden av studier. Men det er jo ingen garanti med sånne studentjobber. Kanskje studiene vil ta såpass mye tid at jeg må kutte ned på jobbingen.

Men er et lån mulig for meg? Hvilken banker er "snillere" eller som har greiere kriterier til søkere? Hvis vi er 2 som tar lån osv. Må ha litt mer konkrete svar osv. Det hadde hjulpet så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har gått med same tanker i det siste.

 

Problem nr. 1 er at eg _trur_ ikkje at banken vil gi oss boliglån. Derimot kan foreldra våre stå for det. Og vi kan betale renter i eit par år. Det er forsåvidt greit. Men problemet med leiligheit er at vi må betale felleskostnader + evt. strøm osv. Skal vi betale renter på lånet i tillegg til dette, kan det fort bli dyrt. Men eg er enig i at det er lurt å kjøpe seg ein leilighet, for når vi skal selge dette når vi er ferdig med studiene, vil vi klart sitte igjen med endel penger.

 

Personleg betala eg 4000 + parkering + strøm i mnd i Trondheim. Får kun 6600 i lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...