Gå til innhold

Finnes det pc som kan levere samme ytelse som Macbook pro


Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt flere uker på og finn en maskin som har tilsvarende eller bedre ytelse en macbook pro. Så langt har jeg ikke funnet noen.

 

Formålet med maskinen er en platform som er rask til bildebehandling.

 

Her er hva jeg kunne tenke meg om jeg ender opp med en mac:

 

2.8GHz Intel Core i7

8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB

512GB Solid State Drive

MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display

 

Pris 35 000,-

 

Jeg har så langt sjekket lenevo med sine i7 prosessorder og dell sine maskiner. Ingen av dem er aktuelle.

 

Tar imot tips om noen vet om modeller som har tilsvarende eller maskin med bedre ytelse til lavere pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at en rekke av de nye bærbare med Sandy Bridge-prosessorer som kommer nå, vil ha større prosesseringskraft enn MacBook Pro. F.eks. kan Multicom Kunshan P150 eller P170 utstyres med Core i7 2920XM prosessor, som vil yte bedre, men samtidig behøve mindre strøm, og være kjøligere, enn den forrige generasjons toppmodell.

Kunshan P170 konfigurert med 17,3 tommers 1920 x 1080 matt skjerm, Core i7 2920XM, 16 GB RAM, Intel 160 GB SSD + 500 GB 7200rpm snurredisk og GTX 460M, kommer på litt over 23.000 kroner.

 

Ellers er det jo bare å henlede oppmerksomheten mot Multicom Kunshan X7200, som er enhver annen laptop overlegen i prosessorkraft, grafikkytelse og hva det måtte være, med "stasjonær" hovedkort, chipset og prosessor (opp til Core i7 980X).

Konfigurert med Core i7 980X, 12 GB (3 x 4 GB, triple channel), 160 GB SSD + 2 stk. 500 GB 7200 rpm hardisker, GTX 460M , kommer den på ca. 28.000 kroner. Trenger du Quadro FX 3800M skjermkortet, må du plusse på 7.000.

 

Dette som eksempler. Kan konfigureres etter egne behov.

 

Også langt rimeligere bærbare, som Compal PBL21, eller Xishan W150 eller W170, vil være MacBook ovelegen i ytelse. Her snakker vi om priser mellom 10 og 14-15 tusen, avhengig av hardware.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Wow utrolig,

tusen takk. Hvordan høres dette ut?

 

- Intel Core i7-980X 3.33GHz (3.60GHz Turbo) 6 kjerner, 12MB (Extreme Edition)

 

- 12GB DDR3 SO-DIMM (3x4GB Triple Channel)

 

- NVIDIA GTX460M

 

- INTEL X25-M 80GB SSD SATA 2.5"

 

- 500GB SATA 7200RPM 2.5"

 

- MICROSOFT Windows 7 Home Premium

 

- Harddisk nr 3 (ikke valgt)

 

- Oppgradere til Blu-Ray spiller (ikke valgt)

 

- Endringer (ikke valgt)

 

- Office (ikke valgt)

 

Total pris 26 163,-

(20 930,- ekskl. mva)

Lenke til kommentar

Så lenge du er klar over at batteritiden er minimal, at den er TJUKK! og TUNG! - og kommer til å bråke litt når den blir satt under press - helt ok. Dessuten er det sannsynlig at den om noen måneder vil bli oppgradert til å få Sandy Bridge den også - men da stasjonærprosessoren, selvfølgelig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er 17" skjerm noe du ønsker? De er noen store drog, og egentlig totalt uegnet å reise med.

Har 17" både privat og på jobb, og dette er maskiner jeg IKKE gidder å dra med meg såfremt det ikke er absolutt nødvendig. Anbefaler deg å se etter en 15", selv om du kanskje ikke får de samme spesifikasjonene.

 

Som hjemmemaskin som taes fram for bruk for deretter stues vekk så funker 17" fint.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Skee, dersom man håper på å kunne dra fram laptop'en på kafé, tog, buss eller fly - da er 17-tommere noen svære beist å hanskes med, og det blir temmelig ukomfortabelt. Men det er ingenting i veien med å frakte dem fra sted til sted, for så og sette dem opp på et egnet skrivebord. Jeg har selv forgjengeren til X7200, som er minimalt lettere og mindre, og ser ikke denslags forflytning som noe problem. Også strømforsyningene til disse beistene er jo mye større og tyngre enn på vanlige laptoper.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Skee, dersom man håper på å kunne dra fram laptop'en på kafé, tog, buss eller fly - da er 17-tommere noen svære beist å hanskes med, og det blir temmelig ukomfortabelt. Men det er ingenting i veien med å frakte dem fra sted til sted, for så og sette dem opp på et egnet skrivebord. Jeg har selv forgjengeren til X7200, som er minimalt lettere og mindre, og ser ikke denslags forflytning som noe problem. Også strømforsyningene til disse beistene er jo mye større og tyngre enn på vanlige laptoper.

 

Ja det var det da. Har en 17" idag. Ønsker helst 15". og vekt er jo selvfølgelig et viktig poeng.

 

Hva med dette?

- Intel Core i7-640M 2.80GHz 2.5 GT/s Prosessor

 

- 8GB (2x4GB) DDR3 Minne

 

- 500GB SATA 7200RPM 2.5"

 

- Super Multi DVDRW brenner

 

- Microsoft Windows 7 Home Premium

 

Total pris 10 555

 

 

- INTEL Core i7-640M 2.8GHz(3.46GHz turbo mode) 1066MHz dual core 4MB cache 35W

 

- 8GB (2x4GB) SODIMM DDR3 1066MHz

 

- 500GB SATA 7200RPM 2.5"

 

- MS Windows 7 Professional

 

 

Total pris 12 177,-

(9 742,- ekskl.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke ha gått for en maskin med forrige generasjon prosessorer, nå som Sandy Bridge har kommet. Den nye generasjonen bærbarprosessorer er faktisk et stort skritt nærmere sine stasjonære brødre i ytelse. Og man skal ikke lenger legge så stor vekt på kjernefrekvensen - det er mange andre ting i arkitekturen til en prosessor som er avgjørende for den reelle ytelsen.

Dessuten ville jeg ikke ha valgt bort SSD. Det er ingenting du kan forbedre den generelle ytelsen i en PC mer med, enn en SSD - og det gjelder faktisk i høy grad bilde- eller videoredigering. Hvis maskinen bare har 1 plass til lagringsmedie, så gå heller for en SSD til OS og programmer, pluss en ekstern eSATA eller USB 3 harddisk til statiske data, eller andre ting som først og fremst skal lagres og ikke brukes så ofte. Skal man da jobbe med noe som ligger på snurredisken, drar man det bare over til SSD'en og til det programmet det skal jobbes med.

 

Dessuten bør man være klar over at Core i7 640M ikke er en 4-kjerners prosessor, som de andre i7-ene er.

 

Du har etter det jeg forstår ikke noe behov for et kraftig skjermkort til spilling? Da vil jeg anbefale å se på Multicom Compal PBL21 eller Multicom Xishan W150. (15-tommere). Spander på deg den kraftigste prosessoren, plenty RAM, og SSD, kjøp i tillegg en ekstern harddisk - så har du en maskin som overgår MacBook Pro i ytelse, samtidig som du sparer mange tusen kroner. Eller, hvis du har lyst på et skjermkort som skal kunne spille de fleste spill greit - Kunshan P150. Jeg antar at du har en god ekstern skjerm å redigere på .... bærbarskjermer flest egner seg ikke særlig til denslags, uansett størrelse. Unntaket er IPS-skjermene som noen MacBook Pro og HP Elitebooks er utstyrt med.

Det er selvsagt fristende å gå for et übermonster som Kunshan X7200, hvis man har pengene - men bare hvis du virkelig har bruk for ytelsen ... eller har bruk for å kunne ta med deg denne ytelsen mellom forskjellige steder.

 

PS. Den nye generasjonen (Sandy Bridge) prosessorer, Core i5 eller i7, har et etterfølgende suffiks med fire sifre - f.eks. Core i7 2720QM. Forrige generasjon har tre sifre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke ha gått for en maskin med forrige generasjon prosessorer, nå som Sandy Bridge har kommet. Den nye generasjonen bærbarprosessorer er faktisk et stort skritt nærmere sine stasjonære brødre i ytelse. Og man skal ikke lenger legge så stor vekt på kjernefrekvensen - det er mange andre ting i arkitekturen til en prosessor som er avgjørende for den reelle ytelsen.

Dessuten ville jeg ikke ha valgt bort SSD. Det er ingenting du kan forbedre den generelle ytelsen i en PC mer med, enn en SSD - og det gjelder faktisk i høy grad bilde- eller videoredigering. Hvis maskinen bare har 1 plass til lagringsmedie, så gå heller for en SSD til OS og programmer, pluss en ekstern eSATA eller USB 3 harddisk til statiske data, eller andre ting som først og fremst skal lagres og ikke brukes så ofte. Skal man da jobbe med noe som ligger på snurredisken, drar man det bare over til SSD'en og til det programmet det skal jobbes med.

 

Dessuten bør man være klar over at Core i7 640M ikke er en 4-kjerners prosessor, som de andre i7-ene er.

 

Du har etter det jeg forstår ikke noe behov for et kraftig skjermkort til spilling? Da vil jeg anbefale å se på Multicom Compal PBL21 eller Multicom Xishan W150. (15-tommere). Spander på deg den kraftigste prosessoren, plenty RAM, og SSD, kjøp i tillegg en ekstern harddisk - så har du en maskin som overgår MacBook Pro i ytelse, samtidig som du sparer mange tusen kroner. Eller, hvis du har lyst på et skjermkort som skal kunne spille de fleste spill greit - Kunshan P150. Jeg antar at du har en god ekstern skjerm å redigere på .... bærbarskjermer flest egner seg ikke særlig til denslags, uansett størrelse. Unntaket er IPS-skjermene som noen MacBook Pro og HP Elitebooks er utstyrt med.

Det er selvsagt fristende å gå for et übermonster som Kunshan X7200, hvis man har pengene - men bare hvis du virkelig har bruk for ytelsen ... eller har bruk for å kunne ta med deg denne ytelsen mellom forskjellige steder.

 

PS. Den nye generasjonen (Sandy Bridge) prosessorer, Core i5 eller i7, har et etterfølgende suffiks med fire sifre - f.eks. Core i7 2720QM. Forrige generasjon har tre sifre.

 

Tusen takk for at du tar deg tiden til og svare.

Takk for oppklaringen og utdypende forklaringene.

Det er nok fortgjort for folk med lite kunnskap innen cpu og henge seg opp i at høyest tall betyr bedre ytelse.

 

Dette er veldig interensant.

Spm blir vel vekt forskjellen og om batteritiden, apple har vel ca 10 timer.

også er det deilig med en stillegående maskin også.

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar

Vel, nå varer det vel ikke så lenge før Apple også har oppgradert sine maskiner - men likevel gjenstår jo det med prisen. Man får altså bærbare som er like gode eller bedre enn MacBook Pro til sitt bruk, til en tredjedel av prisen, eller mindre- og det med absolutt godkjent kvalitet.

 

Jeg forstår jo godt at folk likevel er fristet til å kjøpe MacBook Pro, Dell Precision, HP Elitebook, Sony Vaio og Lenovo Thinkpad W-serien, pga utførelsen og byggekvaliteten. Jeg er det selv. Men det koster altså flesk. Og ser man bort fra maskinene i det absolutte billigsegmentet, så vil neppe noen av de ovennevnte vare noe særlig lenger enn de andre jeg har foreslått. Hardware'n i dem vil nemlig være utdatert før slitasjen har gjort sitt, i de fleste tilfeller. Min egen erfaring med Clevo (Multicom Kunshan/Xishan) bærbar tilsier at den generelle byggekvaliteten og kvalitetsfølelsen er helt godkjent, og klart bedre enn maskiner i budsjettsegmentet.

Uansett, håper du finner noe som passer :dontgetit:.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...