Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer (PSU kræsj?)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig fått problemer med å starte desktopmaskina mi. Probleme begynte i går da den gjentatte ganger ikke ville starte. Viftene startet og den stod på i en 15 sekunders tid før den skrudde seg av. Tok ut et par USB enheter og da startet den. Fungerte fint kvelden. I dag etter jobb kom jeg hjem og da lagde den intens viftelyd (spess fra PSU) uten at jeg fikk opp bilde eller at den gikk videre. Etter et par forsøk sluttet strømknappen å svare i det hele tatt. Etter å ha ventet en stund så starter viftene i ca 1 sekund før den skrur seg av igjen.

 

Jeg mistenker at det kan være et problem med strømforsyninga. Jeg har nylig (3 uker siden) innstallert SSD, nytt kabinett og en SATA kontroller, og tenkte at dette kanksje vil være litt mye. Specs er; MSI X48C MB, E8400, 4 GB DDR2, ATI 4870 OC, 2x 1 tb HDD i raid, 1 SSD, 1x 750gb, DVDRW, 2x 120 mm vifter, ca 6-7 USB enheter, kortleser. Strømforsyning er 550W LC Power. MB, CPU, GPU, PSU og RAM er 2,5 år gammelt.

 

Etter at jeg byttet kabinett (Fractal R3) har temperaturene vært ca det samme som før. Har mye støv og dritt i kjøleribbene jeg ikke fikk helt fjernet, så dette bidrar til ganske høye temperaturer, men er ikke alarmerende. CPU temp er ca 38c ved idle og opp til ca 66 ved full load.

 

Hva tror dere? PSU eller kan det være noe annet? Hvordan kan jeg teste dette før jeg kjøper noe nytt som jeg kanskje ikke trenger?

Endret av ambivalens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lys på komponentene du har? som F.eks skjermkort?

Om det er det, sjekk at det ikke blinker noen "feilkode"

Trur egentlig ikke du ville hatt noen problemer med at PSU gir litt lite strøm, men er det noe jeg ikke kan så er det å beregne det :)

Test med å ta ut noen komponenter, det gjør jo ingenting om maskinen ikke starter helt opp, bare gjør det for å sjekke om den starter "lenger" enn før :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...