Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattematik R1 "for dummies"


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg tek R1 mattematikk no, og slit egentleg ein del. Eg skulle gjerne hatt ei "for dummies" bok som repeterer for oss var litt distre i pubertetstider, og ignorant i russetiden. Sliter utruleg mykje med å forstå enkelte ting, og veit at hvis nokon berre hadde sagt (du gjer då slik, og slik) framfor uverkelege dømer for dei som egentleg berre forstod det utan å lese noko som helst.

Finnes det noko slikt verk? Eg har Sinus R1 og Sinus 1T no, men desse er det ikkje så mykje hjelp i.

 

Kan vere både bøker, hefter, nettstader eller noko heilt anna.

Takk for alle dei som gidder å lese, og prøve å hjelpe ein distré faen som har tenkt å ta seg i nakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enorme matteassistansetråden, eventuelt gjøre denne tråden til en pure R1 hjelpe tråd? Denne tråden kunne blitt en fin ressurs, men uansett har vi jo matteassistanstetråden.

 

Sliter utruleg mykje med å forstå enkelte ting, og veit at hvis nokon berre hadde sagt (du gjer då slik, og slik) framfor uverkelege dømer for dei som egentleg berre forstod det utan å lese noko som helst.

 

Føler det ofte slik selv.

 

Hvis ingen moderatorer sletter tråden så kan jeg stille opp med mine egne R1 spørsmål her og svare på det jeg kan som du lurer på. :)

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut:

 

http://www.khanacademy.org (videoforelesninger på Youtube). Han dekker det aller meste av R1-pensum. Det er veldig greit å se gjennom det du lurer på her, før du leser i matteboken. Lærebøkene forklarer ofte ting veldig formelt, og det gjør at det blir vanskelig å bruke det i praksis til problemløsning. Uansett, for å bli god i matte er det kun èn ting som gjelder: å løse masse oppgaver.

 

Ellers, så er R1 egentlig en blanding av calculus I; algebra; precalculus og sannsynlighetsregning. Det finnes "For dummies" bøker for alle disse områdene, som faktisk er veldig gode og lettleste. F.eks. hvis du sliter med derivasjon, så er dette en del av faget calculus, så kan du stikker på biblioteket og finne deg en engelsk mattebok. Disse er mye bedre skrevet enn norske lærebøker (siden de blir brukt av mange flere elever over hele verden, er det mer penger i det, og derfor bedre forfattere -- det er i hvert fall min teori).

 

Da jeg tok 2MX/3MX som privatist, som blir tilsvarende R1/R2 i dag, brukte jeg nesten utelukkende boken "Precalculus" av David Dwyer/Mark Grunewald (jævlig bra bok!), og løste eksamenssett. Fikk toppkarakter, så det må ha fungert.

Endret av Jude Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut:

 

http://www.khanacademy.org (videoforelesninger på Youtube). Han dekker det aller meste av R1-pensum. Det er veldig greit å se gjennom det du lurer på her, før du leser i matteboken. Lærebøkene forklarer ofte ting veldig formelt, og det gjør at det blir vanskelig å bruke det i praksis til problemløsning. Uansett, for å bli god i matte er det kun èn ting som gjelder: å løse masse oppgaver.

 

Ellers, så er R1 egentlig en blanding av calculus I; algebra; precalculus og sannsynlighetsregning. Det finnes "For dummies" bøker for alle disse områdene, som faktisk er veldig gode og lettleste. F.eks. hvis du sliter med derivasjon, så er dette en del av faget calculus, så kan du stikker på biblioteket og finne deg en engelsk mattebok. Disse er mye bedre skrevet enn norske lærebøker (siden de blir brukt av mange flere elever over hele verden, er det mer penger i det, og derfor bedre forfattere -- det er i hvert fall min teori).

 

Da jeg tok 2MX/3MX som privatist, som blir tilsvarende R1/R2 i dag, brukte jeg nesten utelukkende boken "Precalculus" av David Dwyer/Mark Grunewald (jævlig bra bok!), og løste eksamenssett. Fikk toppkarakter, så det må ha fungert.

 

 

Kan ikke snakke for alle, men Khan academy har aldri hjulpet meg med en vanskelig oppgave i matematikk.

Han er flink til å forklare, men eksemplene han løser er jo så enkle/basic at jeg skjønner ikke at de kan hjelpe noen bortsett fra de som ikke engang har prøvd.

 

Khan academy matematikk kan være nyttig som forberedelse til en time som handler om samme stoff, eller hvis du har lyst til å ligge foran pensum og samtidig få forklart grunnkonseptene grundig av en person isteden for å lese dem.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut:

 

http://www.khanacademy.org (videoforelesninger på Youtube). Han dekker det aller meste av R1-pensum. Det er veldig greit å se gjennom det du lurer på her, før du leser i matteboken. Lærebøkene forklarer ofte ting veldig formelt, og det gjør at det blir vanskelig å bruke det i praksis til problemløsning. Uansett, for å bli god i matte er det kun èn ting som gjelder: å løse masse oppgaver.

 

Ellers, så er R1 egentlig en blanding av calculus I; algebra; precalculus og sannsynlighetsregning. Det finnes "For dummies" bøker for alle disse områdene, som faktisk er veldig gode og lettleste. F.eks. hvis du sliter med derivasjon, så er dette en del av faget calculus, så kan du stikker på biblioteket og finne deg en engelsk mattebok. Disse er mye bedre skrevet enn norske lærebøker (siden de blir brukt av mange flere elever over hele verden, er det mer penger i det, og derfor bedre forfattere -- det er i hvert fall min teori).

 

Da jeg tok 2MX/3MX som privatist, som blir tilsvarende R1/R2 i dag, brukte jeg nesten utelukkende boken "Precalculus" av David Dwyer/Mark Grunewald (jævlig bra bok!), og løste eksamenssett. Fikk toppkarakter, så det må ha fungert.

 

Kan ikke snakke for alle, men Khan academy har aldri hjulpet meg med en vanskelig oppgave i matematikk.

Han er flink til å forklare, men eksemplene han løser er jo så enkle/basic at jeg skjønner ikke at de kan hjelpe noen bortsett fra de som ikke engang har prøvd.

 

Khan academy matematikk kan være nyttig som forberedelse til en time som handler om samme stoff, eller hvis du har lyst til å ligge foran pensum og samtidig få forklart grunnkonseptene grundig av en person isteden for å lese dem.

På Khanacademy får du et grunnlag, så bygger du videre på dette ved å løse mer avanserte oppgaver. Kan du derivere 2x^2, kan du òg derivere 4*sqrt(x), det er bare en liten "vri" på problemet (det er derfor det er så viktig å løse mye oppgaver). Mange av eksmeplene innen diff.regning er uansett mye mer avanserte enn det man møter på i R1/R2. :)

 

Ellers har MIT, Stanford og flere andre store universitet lagt ut forelesninger innen matematikk og fysikk på Youtube. Disse varer lenger, og har følgelig flere og mer avanserte eksempler.

Lenke til kommentar

Tusen hjarteleg takk alle samen.

Eg veit ikkje kva eg skulle gjort uten dere.

Veldig godt å høyre at andre óg har problemer med matten, men samen er me sterke! Eg såg ikkje den mattetråden faktisk, spørs om me kan få denne sticky då.

Uansett, tusen takk for mykje input, og lenkjer. Eg skal sjå over det, og kjem tilbake med meir. Takk alle samen. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...