Gå til innhold

Skal bestilles i morgen, første selvbygg, noen som vil hjelpe? :)


Anbefalte innlegg

Hei, skal bestille mitt første selv bygg i morgen :dribble: og lurer på om noen av dere med mer kompetanse rundt pc komponenter kan sjekke at alt passer slik at jeg ikke sitter der med skjegget i postkassa( alltid hatt lyst til å bruke det utrykket ^^)

 

Handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=884753&su=A109F463-9F49-40A3-8A8A-29D0560450FC + Xfx 850 w psu NB. brukte kun komplett til å lage handleliste skal bestilles fra både amentio og komplett da dette trolig blir billigst ;)

 

Deler:

CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

HK: IV Formula AM3 Sata 6 GB/s

RAM: XMS 1600 2x2GB

GPU: XFX 6870

HDD: Samsung spinnpoint f3 1TB Serial ATA-300

Kabinett: In-Win Dragon rider

OS: Win 7 OEM 64 Bit

Optisk drev: Samsung DVD±RW burner, SH-S223C 22x

PSU: XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze

 

Setter meget stor pris på om noen kan svare meg på følgende :) :

 

Passer alt sammen? vil pc'en fungere?

 

En ting til:

Har en Packard bell meastro skjerm med DVI og VGA ingang, har pr dags dato kun en vga kabel, vil denne funke eller må jeg kjøpe en konverter eller DVI kabel?

 

Håper noen tar seg tid til å se over oppsettet for meg, så jeg ikke driter meg loddrett ut når jeg skal bygge. :blush:

 

EDIT:

Pc bestilt nå :cool:

Endret av colnin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fornuftig ut dette her!

 

Bygget en tilsvarende maskin i jula med samme hovedkort i bunn. Må innledningsvis poengtere at det er et av de beste hovedkortene jeg har vært borti... Dønn stabilt, masse funksjoner og rå overklokkingsevne. Utrolig god kompabilitet med ulike ram og øvrige komponenter også ( OK! funksjon for ram )

 

Dersom du ikke har et superstramt budsjett ville jeg imidlertid byttet ut prosessoren med en X6 2,8 AMD.

Nå vet jeg riktig nok ikke hva du skal bruke maskina til, men spiller du evnt. videoredigerer e.l er det 2 ekstra kjerner for en relativt billig penge.

 

Forøvrig vurderte jeg også et XFX kort, men landet på Sapphire 6870, utelukkende fordi det har fått bra i test og støyer lite.

XFX kortet er imidlertid et godt alternativ.

 

Kabinettet blir jo mest smakssak ( har liten erfaring med InWin) og poweret på 850 skullejo holde i massevis ( bruker selv 500 på x6 oppsettet her ) ;)

 

Usikker på om jeg skjønner siste spørsmålet ditt, men dersom du tenker på om du kan bruke VGA kabel på XFX kortet, er nok svaret nei.

DVI og HDMI er standard, og det følger sjelden med en adapter for VGA, så dette må du kjøpe utenom ( evnt. DVI kabel ) :)

Lenke til kommentar

Ser fornuftig ut dette her!

 

Bygget en tilsvarende maskin i jula med samme hovedkort i bunn. Må innledningsvis poengtere at det er et av de beste hovedkortene jeg har vært borti... Dønn stabilt, masse funksjoner og rå overklokkingsevne. Utrolig god kompabilitet med ulike ram og øvrige komponenter også ( OK! funksjon for ram )

 

Dersom du ikke har et superstramt budsjett ville jeg imidlertid byttet ut prosessoren med en X6 2,8 AMD.

Nå vet jeg riktig nok ikke hva du skal bruke maskina til, men spiller du evnt. videoredigerer e.l er det 2 ekstra kjerner for en relativt billig penge.

 

Forøvrig vurderte jeg også et XFX kort, men landet på Sapphire 6870, utelukkende fordi det har fått bra i test og støyer lite.

XFX kortet er imidlertid et godt alternativ.

 

Kabinettet blir jo mest smakssak ( har liten erfaring med InWin) og poweret på 850 skullejo holde i massevis ( bruker selv 500 på x6 oppsettet her ) ;)

 

Usikker på om jeg skjønner siste spørsmålet ditt, men dersom du tenker på om du kan bruke VGA kabel på XFX kortet, er nok svaret nei.

DVI og HDMI er standard, og det følger sjelden med en adapter for VGA, så dette må du kjøpe utenom ( evnt. DVI kabel ) :)

 

 

Takk Takk for super tilbakemelding :D

 

Ja så en del på den sekskjerneren, men uti fra det jeg kunne se av benchmark, så gjorde 965'en det bedre i spill, da det ikke er så mange spill som støtter mer enn firekjerner enda. Dog så e det jo veldig framtidsrettet med sekskjerner, skal se litt mer på prosessorene når jeg kommer hjem ;)

 

Ja står mellom xfx og saphire her og nå, blir vell å se noen reviews av dem ;)

 

Strømforskyningen har nokk langt høyere watt en maskinen kommer til å dra, men håper på å ha den en god tid, gjennom oppgraderinger og slikt senere.

 

Blir vell å kjøpe en konverter eller DVI kabel da, er det noe forskjell på om jeg kjøper en DVI kabel eller bare en konverter? eller burde jeg bare gå for det som er billigst :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ville byttet minnebrikkene til disse eller disse

 

Hadde først tenkt å gå for Vengeance rammen, men siden jeg har tenkt å kjøpe en nocuta kjøler senere så fikk jeg høre at jeg trolig ville få problemer med heatsinkene... vet ikke om dette stemmer da :p

 

Takk for tipset uansett! :D

Stemmer det, en del kjølere som sliter spesielt med Vengeance kjøleribbene.

Dessuten er 4GB vengenace bare 1 brikke, så du får ikke utnyttet dual channel.

Lenke til kommentar

kan fint kjøre konverter, gjort det i mange år jeg, før jeg begynte med HDMI. aberet er at det står lengre ut av pc'n din på baksiden.

 

Jeg ville heller kortet ned PSU watt'n litt og gått for 6 kjerner.

 

HUSK: sjekk vendor-list til RAM og Hovedkort for å se om hovedkortet ditt støtter den typen RAM du skal kjøpe. Jeg gikk på en smell der, og sitter nå med vått krutt i hagla (dvs kun 2gb RAM fremfor 4gb). Vendor list finner du på RAM produsentens hjemmeside. Du må finne produktnummeret (fra produsenten, ikke forhandler) og se om dette nummeret står på Hovedkortet sin liste over kompatible RAM brikker!

Lenke til kommentar

kan fint kjøre konverter, gjort det i mange år jeg, før jeg begynte med HDMI. aberet er at det står lengre ut av pc'n din på baksiden.

 

Jeg ville heller kortet ned PSU watt'n litt og gått for 6 kjerner.

 

HUSK: sjekk vendor-list til RAM og Hovedkort for å se om hovedkortet ditt støtter den typen RAM du skal kjøpe. Jeg gikk på en smell der, og sitter nå med vått krutt i hagla (dvs kun 2gb RAM fremfor 4gb). Vendor list finner du på RAM produsentens hjemmeside. Du må finne produktnummeret (fra produsenten, ikke forhandler) og se om dette nummeret står på Hovedkortet sin liste over kompatible RAM brikker!

 

 

Takk for gode tips :D

 

Grunnen til at jeg har valgt en overkilll psu er fordi jeg skal kjøre crossfire til våren, men trenger sikkert ikke mer 750 w til det så skal se om jeg kanskje finner en annen ;)

Lenke til kommentar

Har du kikka på mulighetene for et nytt Intel oppsett? Med min kjappe (og muligens gale) hoderegning må du ut med ca 200 spenn mer for et i5 2500k oppsett med et litt billigere hovedkort.

 

tenkte det kunne være greit å nevne :)

 

 

Ja, har lenge vudert om jeg skulle gå for et sandy bridge oppsett. leste en del om det, men selv om de er en del bedre, så har jeg valg å gå for amd denne gangen, av litt forskjellige grunner. :)

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål, Noen som vet hvilken oppløsning en VGA kabel kan ta, mener å ha hørt at den har en ganske lilimtert oppløsning. Har en skjerm som kan kjøre full HD så lurer på om jeg er nødt til å ha dvi kabel for å få det. :p

 

 

( ja har forsøkt google, kunne ikke finne noe som var forståelig...)

Lenke til kommentar

jeg husker ikke helt nå, siden det er over 1 år siden jeg brukte min vga kabel..kanskje 2 år... MEN, det gikk helt fint å kjøre 1050 såvidt jeg husker.

 

Jeg er ingen ekspert her, men kan hende at det er greiere å bruke HDMI/DVI for å få "riktige" HD oppløsninger. Ble sånn "avkutta" oppe og nede, dvs, skjermen var for liten for bildet, om du skjønner, da jeg satte opp til 1080

Ett lite spørsmål, Noen som vet hvilken oppløsning en VGA kabel kan ta, mener å ha hørt at den har en ganske lilimtert oppløsning. Har en skjerm som kan kjøre full HD så lurer på om jeg er nødt til å ha dvi kabel for å få det. :p

 

 

( ja har forsøkt google, kunne ikke finne noe som var forståelig...)

Lenke til kommentar

jeg husker ikke helt nå, siden det er over 1 år siden jeg brukte min vga kabel..kanskje 2 år... MEN, det gikk helt fint å kjøre 1050 såvidt jeg husker.

 

Jeg er ingen ekspert her, men kan hende at det er greiere å bruke HDMI/DVI for å få "riktige" HD oppløsninger. Ble sånn "avkutta" oppe og nede, dvs, skjermen var for liten for bildet, om du skjønner, da jeg satte opp til 1080

 

 

Takk for svar, har bestilt pc'en nå, så får ta en titt på det når jeg begynner å få delene i hus, blir vell å kjøpe en DVI kabel :)

Lenke til kommentar

Forskjellene mellom DVI og VGA forklares ganske godt her.

 

I hovedsak er det et problem at VGA ikke sender "plasseringsinformasjon" for pikslene ved bruk av LCD skjermer.. Dette kan da føre til uskarpt bilde, feil skalering e.l som nevnt tidligere i tråden.. Dessuten er ikke standard VGA kabler( i hovedsak ) like godt skjermet som DVI kabler - hvilket kan gi et dårligere bilde.

 

Kort oppsummert i artikkelen;

In short, DVI provides a cleaner, faster, more precise display with hardware that supports it properly.

 

Det vil etter min mening virke meningsløst å kjøpe en adapter fremfor en ny DVI kabel, da du sannsynligvis ikke vil få bruk for VGA på fremtidige skjermkort.. :) Når du samtidig har kjøpt et virkelig heftig grafikkort er det synd om ledningen skulle forsure hele opplevelsen ;)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Forskjellene mellom DVI og VGA forklares ganske godt her.

 

I hovedsak er det et problem at VGA ikke sender "plasseringsinformasjon" for pikslene ved bruk av LCD skjermer.. Dette kan da føre til uskarpt bilde, feil skalering e.l som nevnt tidligere i tråden.. Dessuten er ikke standard VGA kabler( i hovedsak ) like godt skjermet som DVI kabler - hvilket kan gi et dårligere bilde.

 

Kort oppsummert i artikkelen;

In short, DVI provides a cleaner, faster, more precise display with hardware that supports it properly.

 

 

Det vil etter min mening virke meningsløst å kjøpe en adapter fremfor en ny DVI kabel, da du sannsynligvis ikke vil få bruk for VGA på fremtidige skjermkort.. :) Når du samtidig har kjøpt et virkelig heftig grafikkort er det synd om ledningen skulle forsure hele opplevelsen ;)

 

Så sant så sant, blir nok at jeg stikker innom en butikk i morgen å kjøper en DVI kabel ;)

 

Takk for oppklaringen rundt temaet forresten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...