Gå til innhold

Nett kjøpt ny pc med SSD disk. Hvordan forlenge levetiden?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nett kjøpt ny PC og installert windows 7 på en SSD disk. Det jeg har hørt om SSD disker er at de blir tregere jo flere ganger det skrives til disken. Det som slo meg var at det kanskje kan være smart og flytte diverse kataloger ut på en annen disk. F.eks AppData katalogen som inneholder alle temp filene. Det vil i såfall redusere ganske mye skriving til disk fra alle programmene som er installert.

 

Noen som vet om det er smart å gjøre eller om det egentlig ikke har noe for seg? Disken jeg har er en 80GB Intel X-25M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

W7 støtter TRIM så det trenger du ikke vær bekymret for. Eneste du må passe deg for er å ikke fylle SSD helt opp. Når det gjelder håndgrep som lønner seg å gjøre så kan det lønne seg å lese denne guiden.

 

Link til "The SSD Optimization Guide"

 

For å få max ytelse ut av å bruke en SSD så bør du også sørge for at AHCI er aktivisert.

 

Intel har også et program som hjelper deg med å holde ytelsen oppe og som kan hjelpe med å konfigurere w7 med riktige parameter. Programmet heter Intel SSD Toolbox og det kan du laste ned på intel sine hjemmesider

 

Link til Intel SSD Toolbox

Lenke til kommentar

Jeg tror det også er verdt å holde i tankene at innen den disken dør - mange år fra nå - så er sansynligvis SSDer så mainstream og billige og videreutviklet at det koster peanuts å kjøpe en ny en og selv den billigste du finner sansynligvis vil være ørten ganger raskere/større.

 

Du har tross alt 5 år reklamasjon på den her til lands, og innen den tid vil det nok ha skjedd en god del innen SSD utvilkingen (og hvis ikke så blir jeg veldig veldig sint hehe =P ).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...