Gå til innhold

Snus = Hull i tennene?


mikaelvr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det kan ikke skade tennene ifølge tannlegen min ihvertfall. I verste fall misfarge dem, om du snuser for mye, for lenge. Det kan dog lage "sår" under overleppa, noe som sannsynligvis gjør det mer sannsynlig at du kan få hull av andre ting. Men dette skjer ikke på 2 måneder.

Lenke til kommentar

Det kan vel skade emaljen over tid, men hull i tennene? Neppe.

 

Jeg går i enkelte lengre perioder uten snus (credz til meg selv, woho), og i disse periodene opplever jeg hyppigere sår i munnen (type innsiden av leppene, fortrinnsvis nede, og noen ganger i tannkjøttet) enn jeg gjør ellers. Eller jeg innbiller meg det ihvertfall, uansett er det ganske påfallende. Jeg forestiller meg at snusen bidrar til å kverke diverse uønskede bakteriekulturer jeg måtte ha i kjeften. Om det er noe i det vet jeg ikke for sikkert, jeg er ingen fagmann, men du kan høre neste gang du er hos tannlegen.

 

Og iallefall tar det nok betydelig lenger tid enn to mndr før du opplever noen slags tannplager som følge av snus. Ikke at jeg ønsker å oppfordre andre til å snuse, men eventuelle bivirkninger trenger neppe å utelukkende være negative.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt null påvirkning i alle fall. Har slitt med hull hele livet, men jeg fikk ikke fler hull når jeg startet å snuse. For et halvannet år siden kuttet jeg ned på en del karbohydrater og da forsvant hullene til tross for at jeg fortsatte å snuse :p Så jeg tror ikke snus forårsaker hull.

Lenke til kommentar

Snus dreper bakterier i munnen og forsterker immunforsvaret ditt. Dette skal være bevist og eg har blitt fortalt det av både tannlege og ein naturfagslærar eg har hatt som visstnok har mykje peiling på dette.

Har sjøl merka at snusen bidrar til å drepe uønska bakterier. Eg pleier kvart år å være sjuk i løpet av høsten/vinteren, i år/fjor har eg ikkje hatt nokon plager når eg har snust. Gjekk en periode på 3 uker uten snus på høsten og merka at eg begynte å bli forkjøla og det var like før eg vart sjuk, heiv framigjen snusen og da forsvant på 1 dag (om dette er tilfeldighet eller ikkje veit eg ikkje, men liker å tru det er snusen som hjalp immunforsvaret såpass).

 

Ellers skal ikkje snus gi hull i tenna da det forsterker immunforsvaret(så lenge snusen er i munnen), men den sliter emaljen og missfarger tennene(hadde dette problemet en periode med brune fortenner, men det forsvant gradvis..) Pussa alltid tenna kvar kveld og munnskyld morgen og kveld.

NOE positivt er det med snusen, men ikkje verdt å begynne pga. forsterka immunforsvar AKKURAT når den er inni ( så lenge du ikkje snuser heile dagen, noe som vil bli rimelig dyrt over lenger tid)

Kos dere med snusen :thumbup: Vi lever berre en gang! (IKKJE ein oppmunning til dere som har gått unna fristelsen!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...