Gå til innhold

Autofokus og zoomlinser


Anbefalte innlegg

For kort tid tilbake kjøpte jeg en Nikkor-linse (AF-S Nikkor 16 - 85 mm 1:3.5 - 5.6 G ED)Det tok ikke så lang tid før jeg oppdaget at den hadde problemer med å autofokusere på brennviddene mellom 16 og ca 30 mm. I dette området er autofokus direkte ustabil og ikke til å stole på. Det går som regel greitt de par første gangene, men så starter problemene. Ikke noe klarsignal i form av et beep, og jeg kan heller ikke trykke av.

 

Har noen andre opplevd sånne problem med denne og lignende linser fra Nikkor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For kort tid tilbake kjøpte jeg en Nikkor-linse (AF-S Nikkor 16 - 85 mm 1:3.5 - 5.6 G ED)Det tok ikke så lang tid før jeg oppdaget at den hadde problemer med å autofokusere på brennviddene mellom 16 og ca 30 mm. I dette området er autofokus direkte ustabil og ikke til å stole på. Det går som regel greitt de par første gangene, men så starter problemene. Ikke noe klarsignal i form av et beep, og jeg kan heller ikke trykke av.

 

Har noen andre opplevd sånne problem med denne og lignende linser fra Nikkor?

Dette burde du lever inn,for regner med garantien gjelder ennå? SKAL ikke være slik:-)Men du må sikkert regne med motstand fra forhandler,men stå på ditt er min erfaring.Pleier å løse seg da.Mener dette høres ut som en feil med objektivet ditt.

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske noe lignende postet en gang i løpet av de siste månedene men husker ingen detaljer om merke eller type objektiv.

 

Steg 1 er alltid å eliminere andre feilkilder.

Tilbakestill kameraet til fabrikkinstilling og prøv på forskjellige avstander i godt dagslys. Test kameraet med et annet objektiv og test objektivet på et annet kamera hvis mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt et annet nesten tilsvarende objektiv på samme kamera, og det funker greitt. Har også satt det tvilsomme objektivet på et annet Nikon-kamera, og det har samme problemet: Du kan ikke stole på at linsa fokuserer og at du kan trykke helt ned og få tatt bilder.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...