Gå til innhold

Samekniv i millitæret?


schneidig

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del på kniver, jeg har kjøpt meg en liten en.

Men å ha en liten og en stor har hver sine arbeidsområder. Så jeg har vurdert å kjøpe meg en samekniv.

 

Spørsmålet er om jeg kan ha med en samekniv?

 

 

Den jeg har falt for er denne:

[link]http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oekser/kniver/samekniv-9-9001415?searchWord=kniv[/link]

 

Og en liten ting til.

Hvordan skal kniven holdes vedlike, ved hjelp av enkle hjelpemidler?

 

 

 

Takker for svar :)

Endret av schneidig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samekniv er et must. Noen avd får disse utlevert, så kanskje man skal vente med å kjøpe seg en før man starter opp?

 

En samekniv fra strømeng holder i mange år, og støtter deg i så og si alle situasjoner. Du kan bruke den til alt fra å hogge trær, kutte raier, spikke og hogge ved, åpne bokser, tilberede mat osv osv.

 

Smør inn treskaftet med olivenolje, så forhindrer du at det sprekker. Sørg også for å presse sliren sammen når du stikker kniven nedi, så unngår du å kutte istykker sliren.

 

I tillegg har jeg hatt stor glede av en crkt ryan seven (google it), forøvrig også utlevert. Har plass i lommen, og det er greit med en mindre kniv innimellom siden samekniven kan bli vel stor å dra med seg absolutt over alt.

Lenke til kommentar

Samekniv er et must. Noen avd får disse utlevert, så kanskje man skal vente med å kjøpe seg en før man starter opp?

 

En samekniv fra strømeng holder i mange år, og støtter deg i så og si alle situasjoner. Du kan bruke den til alt fra å hogge trær, kutte raier, spikke og hogge ved, åpne bokser, tilberede mat osv osv.

Smør inn treskaftet med olivenolje, så forhindrer du at det

sprekker. Sørg også for å presse sliren sammen når du stikker kniven nedi, så unngår du å kutte istykker sliren.

 

I tillegg har jeg hatt stor glede av en crkt ryan seven (google it), forøvrig også utlevert. Har plass i lommen, og det er greit med en mindre kniv innimellom siden samekniven kan bli vel stor å dra med seg absolutt over alt.

 

Bra innlegg, har tenkt samme tanke. To kniver er ikke dumt!

Lenke til kommentar

Takk for mange kloke svar.

 

Jeg har allerede en liten kniv, leatherman Expanse e33L. Den er passe stor, er veldig skarp og holder.

Men en stor kniv har sine egne bruks områder, så dermed blir det innkjøp av samekniv :)

 

Det har blitt litt tenking imellom 8" med søringsperre eller 9" uten søringsperre.

Er vel ikke mer forskjell mellom dem enn sperringa?

Lenke til kommentar

Da ble det kjøpt inn 9" samekniv i dag.

Kan vel si det var en stor kniv ja. "sikle sikle"

 

Men må nok si at jeg er misunnelig på mora min da kniven hennes er mye skarpere.

Det ble standard testing på å skjære på ark, der kniven min enten var hakkete eller ikke ville funke. Men mor sin skar glatt igjennom uten anstrengelser.

 

 

Her er ihvertfall kniven jeg har kjøpt:

[link]http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oekser/kniver/samekniv-9-9001415[/link]

 

 

Takk for informasjonen jeg har fått :)

Lenke til kommentar

Sant som det sies. Kan også nevnes at samekniven har veldig tykt blad i forhold til mange andre kniver. Den blir ikke nødvendigvis så skarp som mindre og tynnere knivblad, men til gjengjeld får du en robust mellomting mellom en kjøkkenkniv og en øks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...